Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-02-19, 20:09
  #1
Medlem
dawess avatar
Startar denna tråd som ett komplement till "Den stora CV-tråden".

Personliga brevet är en mycket viktig del i ens jobbansökan och förtjänar en egen tråd då det är ett, ofta ganska snårigt område, när det kommer till formuleringar, uppbyggnad och layout etc.

Min tanke med tråden är att man dels ska kunna få praktiska tips på förbättring av ens eget personliga brev och dels lägga upp sina gamla brev, kanske dem som en gång i tiden resulterat till det jobbet man idag innehar, och genom dessa brev kunna skänka lite inspiration till andra som kört fast i sitt utformande av sitt egna brev.

Inget CV-snack i denna tråd då det redan som omnämns ibörjan av detta inlägg finns en tråd avsedd för det.

Här ska tips, erfarenheter, funderingar och övrigt berörande just - Personliga brev - diskuteras!
Citera
2009-02-19, 20:18
  #2
Medlem
dawess avatar
En sida med ett antal bra och välskrivna exempel på personliga brev som man kan få idéer ifrån: http://www.karriarguiden.se/blogg/ex...rsonligt-brev/
__________________
Senast redigerad av dawes 2009-02-19 kl. 20:26.
Citera
2009-02-19, 20:32
  #3
Medlem
dawess avatar
Får väl som trådskapare föregå med gott exempel och publicera ett personligt brev en väninna till mig författade och gett mig sitt godtycke att visa här. Bara levererar synpunkter om ni har några och suga åt er inspiration.

Detta brev var avsedd till ett Au-pair jobb.


Hej familjen Xxx Xxxx.

Jag surfade på er platsannons precis och fann den tilltalande, tyckte det både verkade vara ett trevligt och stimulerande arbete ni hade att erbjuda.
Sen att en del av uppgifterna gick hand i hand med mina fritidsintressen gjorde inte saken sämre.

Vem är då jag?
Jag är en såväl barnkär som djurkär tjej i xxXxxår´s åldern med öppet sinne och en positiv inställning till livet. Har barnasinnet väl behållet, även om det nu förtiden är kombinerat med en stor ansvarsfullhet.

Har god hand om barn och brukar ”gå hem hos de flesta”. Anser mig även vara pedagogisk och har lätt att förklara saker och ting på ett begripligt sätt vilket kan komma till pass vid, exempelvis läxhjälp.

Uppskattar lantlig och natursköna omgivningar och brukar några gånger i veckan gå på skogspromenader som en motionsform, så hundpromenaderna är något jag skulle se fram emot.

Även trädgårdsarbete är något jag finner rofyllt och jag är händig och, för att använda ett urvattnat uttryck, inte rädd varken för att ta i lite extra eller bli smutsig om händerna.

Om jag ska vara uppriktig av mig, så är den enda bristen jag finner i de kriterier som ni efterfrågade mina matlagningskunskaper, då jag i dagsläget tyvärr inte behärskar tillagning av mera avancerade rätter.
Vanlig husmans kost utgör dock inget problem.

När det kommer till personlighets planet skulle jag beskriva mig som glad, ärlig, lätt att ha och göra med, ansvarsfull och strukturerad. En annan egenskap som bör nämnas är att jag är ganska rastlös av mig och gärna alltid vill ha något för händerna. Men som ni själva skrev, ” I ett hem med barn finns det alltid något att plocka med..!” så den saken är inget jag oroar mig för.

Om ni fått intrycket av att jag lever upp till Er kravprofil för arbetet är ni välkomna att kontakta mig så kan vi prata vidare över telefon, eller att jag eventuellt tittar förbi någon dag så vi kan se om personkemin stämmer överens, då jag tror det är något av en grundsten för att det ska fungera över en längre tid.

Jag bifogar mitt CV där det framgår vad jag ägnat de senaste åren åt.

Med vänlig hälsning,

xxxXxxxX xxxXX
Citera
2009-02-19, 20:38
  #4
Medlem
fordonsförarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dawes
brev

En väldigt personlig och avslappnad stil som är långt ifrån den jag själv brukar men å andra sidan så söker vi nog inte samma arbeten. Vad är det för arbete som sökes, Au-Pair/barnpassning?
Citera
2009-02-19, 20:50
  #5
Medlem
dawess avatar
Fordonsföraren: Ja var till ett Au-pairjobb hos en barnfamilj, även vissa trädgårdssysslor förekom
Publicera gärna ett av dina egna personliga brev, skulle vara intressant att få ta del av. Mvh.

-

En sak jag är smått nyfiken på är vilken klass alla dessa internetföretag som erbjuder sig att hjälpa till med författande av ens personliga brev håller?
Någon som rent av skulle kunna publicera ett brev beställt från en sådan sité kanske?
__________________
Senast redigerad av dawes 2009-02-19 kl. 20:55.
Citera
2009-02-19, 21:00
  #6
Medlem
AstralProjectors avatar
Tog mig tiden att korrigera lite uppenbara fel och även omformulera vissa saker. Vet inte om hon fortfarande har någon nytta av det men jag hade inget att göra

-------------------------------------------------------------------------
Hej familjen Xxx Xxxx.

Jag såg nyss er platsannons och fann den tilltalande. Jag tycker att det verkar vara ett både trevligt och stimulerande arbete ni har att erbjuda.
Att en del av uppgifterna går hand i hand med mina fritidsintressen gör inte saken sämre.

Vem är då jag?
Jag är en såväl barnkär som djurkär tjej i xxXxx-årsåldern med öppet sinne och en positiv inställning till livet. Jag har barnasinnet väl behållet, även om det nuförtiden är kombinerat med stor ansvarsfullhet.

Jag har god hand om barn och brukar gå hem" hos de flesta. Anser mig även vara pedagogisk och har lätt att förklara saker och ting på ett begripligt sätt, vilket kan komma väl till pass vid exempelvis läxhjälp.

Jag uppskattar lantliga, natursköna omgivningar och brukar några gånger i veckan gå på skogspromenader för motion. Hundpromenaderna är därför något jag skulle se fram emot.
(hon har inte nämnt något hon finner rofyllt innan):
Trädgårdsarbete är något jag finner rofyllt. Jag är händig och räds varken att ta i lite extra eller bli smutsig om händerna.
(Hon påpekar inte en brist i deras kriterier. Hon påpekar en brist hon har):
Den enda bristen jag har enligt de kriterier som ni efterfrågar är mina matlagningskunskaper. I dagsläget behärskar jag tyvärr inte tillagning av mer avancerade rätter. Vanlig husmanskost utgör dock inga problem.

När det kommer till personlighetsplanet skulle jag beskriva mig själv som glad, ärlig, lätt att ha att göra med, ansvarsfull och strukturerad. Jag är ganska rastlös av mig och har helst alltid något att göra, men som ni själva skrev, ” I ett hem med barn finns det alltid något att plocka med..!” så det är inget jag oroar mig för.

Om ni får intrycket av att jag lever upp till er kravprofil för arbetet är ni välkomna att kontakta mig så vi kan prata vidare över telefon. Jag har inga problem med att titta förbi någon dag så att vi kan se om personkemin stämmer oss emellan. Det tror jag är en viktig grund för att en eventuell tjänst hos er ska fungera bra en längre tid.
(i CV framgår alltid var man gjort de senaste åren)
Jag bifogar mitt CV.

Med vänlig hälsning,

xxxXxxxX xxxXX
------------------------------------------------------------------------
__________________
Senast redigerad av AstralProjector 2009-02-19 kl. 21:14.
Citera
2009-02-24, 20:31
  #7
Medlem
Jag är i jobbsökartagen och måste därmed göra ett personligt brev, nåt som jag inte alls känner mig helt inne på... Ska på ett möte med en jobbcoach som det fint kallas som ska hjälpa en med att hitta jobb, hjälpa till med CV och personligt brev osv, men han ville att jag skulle ha med mig ett personligt brev till nästa möte, men det svåra är ju att skriva ett allmänt personligt brev, alltså när man inte har nåt speciellt jobb att söka till... Så jag lämnar ut mitt första utdrag och hoppas på lite bra kritik så jag kan förbättra det.
Hej!

Coca Cola är mitt namn och jag noterade på hemsidan att ni söker en Blablabla och jag anser att jag är rätt man för jobbet. Jag ansöker om detta jobb då jag söker en ny utmaning och detta verkar vara väldigt intressant och passande för mina kunskaper samt att jag tror att det är en bra lösning för båda parter, Ni får en ung, arbetsvillig, mångsidig, utbildad svetsare och jag får en bra arbetsplats som kan ge mig ett jobb jag trivs med och kan utvecklas både som person och yrkesman.

Under min gymnasietid gick jag på ett teknikprogram som är specialinriktat mot industrin där man fick välja mellan 3 olika inriktningar: ingenjör, tekniker och produktion. Jag valde produktion med speciell inriktning mot svets då jag gillar att göra saker mer praktiskt. Jag lärde mig väldigt mycket inom verkstadsarbete, plåtbearbetning och såklart svetsning men lärde mig även andra intressanta saker som t.ex. robotstyrning, tillverka CNC-program och även köra CNC-maskiner med sina program, ritningsläsning, CAD-CAM. Under mitt sista år på gymnasiet tog jag möjligheten att ta Heta Arbeten-certifikat som gör mig lämpad att jobba vid miljöer där det finns just heta arbeten såsom svetsning, skärning, slipning.

Efter min utbildning sökte jag mig till Tjollahopp AB, där jag fick arbete som svetsare tack vare min utbildning. Har tillbringat tre år på företaget och det har varit en bra tid då jag lärt mig hur arbetslivet ser ut jämfört med skollivet. Första två och ett halvt åren jobbade jag med en grupp på 10-15 personer där vi hjälptes åt att svetsa ihop ditten o datten tillsammans och lärde mig då att ett bra gruppsamarbete är väldigt viktigt. Sista halvåret gick vi över till en rullande line där vi parvis åkte med datten o ditten från början till slut. Denna erfarenhet har gjort att jag är väldigt punktlig och stresstålig då banan hela tiden rullar så måste man göra sitt jobb inom en viss tidsram. Under mina år på Tjollahopp AB så har jag hela tiden gått skiftgång, både 2- och 3-skift och därmed är jag van att jobba udda tider.

Skulle man fråga mina vänner, gamla chefer, kollegor och lärare skulle de nog säga att jag är lojal, har hög arbetsmoral, gott humör och väldigt lättsam att göra med.

Referenser samt betyg kan fås vid förfrågan.

Ser fram emot ett träffas på en intervju där jag kan svara på alla Era frågor ni kan tänkas vilja ha svar på och presentera mig själv närmare.


Då jag gjorde detta personliga brev så tänkte jag mig att jag skulle ansöka till ett jobb som svetsare då jag jobbat som det tidigare men det känns som att jag bara skrivit om skolan och mitt tidigare jobb, men jag vet inte om jag har så mkt att skriva om. Har inte gjort lumpen, inte haft några andra jobb...

Så AstralProjector och alla andra, kom med kritik, vad är bra vad är dåligt, vad ska behållas, vad ska kastas bort, vad ska läggas till?
Citera
2009-02-24, 21:03
  #8
Medlem
Kritik på mitt nyskrivna personliga brev

Hej, mitt namn är XX. Jag är 18 år, fyller 19 i juni, och bor i XX, strax utanför Jönköping. Skulle beskriva mig själv som en noggrann, lugn och mycket ambitiös kille. I juni kommer jag att ta studenten på samhällsprogrammet, XX. På min fritid gillar jag att läsa och att umgås med vänner; film är ett annat stort intresse.

Jag är intresserad av att semestervikariera hos er på XX under sommaren som kommer. Jag har tidigare erfarenhet från sommarjobb sedan sommaren 2007, då jag jobbade på XX i Jönköping och på XX, och från sommaren 2008 då jag jobbade på XX, XX.

Jobbet hos XX varade tre veckor och gick huvudsakligen ut på att ha kontakt med kunderna och hyra ut båtar till dem. I slutet av sommaren och början av höstterminen 2007 jobbade jag dessutom som telefonförsäljare på telemarketingföretaget XX kontor i Jönköping.

På XX arbetade jag på bageriets hygienavdelning under hela sommarlovet 2008 (9 veckor totalt). I Arbetsuppgifterna ingick maskinstädning och underhåll. Eftersom detta jobb var mycket fritt så krävdes det att man planerade sin tid väl, och tog eget ansvar för att allt blev gjort i tid.

Jag hoppas jag väckt ert intresse!

Med Vänliga Hälsningar:


Jobbansökan gäller diverse skitsommarjobb på fabriker/mataffärer
Citera
2009-02-25, 03:14
  #9
Medlem
zharkovs avatar
http://www.stockholmmediaweek.com/topplistan.shtml
...och använd så många du kan i brevet.

Halvt på skämmt, halvt på allvar.
Min förutfattade mening är att rekryterare älskar floskler.
Citera
2009-03-19, 16:53
  #10
Medlem
dawess avatar
Mataffär:
- - - - - -

Hej, fick höra via en vän som jobbar hos Er att ni står i begrepp att anställa ny personal inom kort och blev mycket intresserad.

Jag vet att Er butik är både inbjudande och fräsch och alltså utgör en trivsam arbetsplats där jag gärna skulle arbeta.

Vem är då jag?

Jag är en glad och öppensinnad kille på snart xxår som vet vikten av att bemöta varje kund med ett leende och med ett professionellt bemötande.

Är stresstålig av mig och upplever det snarare som roligt när det är fart och rörelse än jobbigt.

Har de senaste åren jobbat inom en rad olika yrken, gemensam nämnare har dock varit att alla jobb varit väldigt serviceinriktade vilket gett mig ett väl utpräglad servicebeteende. Uppskattar även att kunna hjälpa människor och få dem att känna sig välkomna.

Ansvarsfullhet och struktur är något som är naturligt för mig och som jag ser som en självklarhet.

Annat relevant att nämna är att jag tidigare varit praktikant på ICA under min skoltid där jag satt såväl i kassan som var ute på golvet.

Vad gäller fritiden så ägnas den med familj och vänner. Motionerar även en hel del då jag anser att god hälsa går hand i hand med goda prestationer, inte minst inom jobbet!

Kändes verkligen som detta skulle kunna vara ett jobb för mig, hoppas ni fick samma intryck!

Berättar gärna mer vid intresse.
CV bifogas, referenser lämnas på begäran.

Med vänlig hälsning,
Alex XxxXxxxXx
Citera
2009-03-21, 15:57
  #11
Medlem
dawess avatar
Här kommer ännu ett från en kompis som är i jobbletar-svängen!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Expeditionsvakt-ansökan:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Hej, stötte på Er platsannons och fann den mycket tilltalande.

Då jag efter en längre Stockholms vistelse bott i hemstaden ett par månader känner jag att den återigen blivit för liten och trång, och söker mig därav tillbaka mot livet i huvudstaden.

Av den anledningen har jag börjat kollat runt efter jobb i trakten och fick då upp ögonen för tjänsten som expeditionsvakt som ni har utannonserad.

Huvudingredienserna för att jag skall trivas på jobbet är att få jobba i en social miljö med människor omkring mig och även att kunna behjälpliga och få tillhandahålla information av olika slag då jag uppskattar känslan av att kunna vara till hjälp och underlätta för folk samt känna att det man gör fyller en betydelse.

Tidigare har jag bland annat varit inom bevaknings/ordningsbranschen, här senast som XxXXxX på pendeltågslinjerna inom Stockholms län. Där verkade jag för att ordningen efterlevdes ute i vagnarna, och XxXxXX XxxXx XxxXx xXxxXx XxxXXxx.

Har även en mängd andra, något kortare jobbturer i bagaget. (Merparten av dem återfinns i bifogat CV)

En majoritet av dessa jobb har alla varit väldigt serviceinriktade vilket gett mig ett utpräglat servicetänk.

När det kommer till det personliga planet tyckte jag mig stämma väl in på de kvalifikationer ni eftersöker, är lugn och saklig av mig, något som jag vet av tidigare erfarenhet kommer väl tillpass ifall denna tjänst skulle bli aktuell, brusar aldrig upp och har alltid initiativförmåga och tänkandet i behåll vid stressade situationer, något som jag har med mig sen XxxXxxX tiden.

Övrigt relevant att nämna är att jag även arbetet på kontor extra under min gymnasietid då jag arbetade med liknande service som Er interna.

Vad gäller fritiden så ägnas den med familj och vänner mestadels.
Motionerar även regelbundet då jag anser att god hälsa går hand i hand med goda prestationer, inte minst inom jobbet.

Hoppas jag lyckades väcka Ert intresse så som ni lyckades väcka mitt!

CV bifogas.

Löneanspråk: Xx.Xxx Sek

Väl mött,

Alex XxxXxxXxx
Citera
2009-03-22, 17:01
  #12
Medlem
Citat:
Hej, mitt namn är XX. Jag är 18 år, fyller 19 i juni, och bor i XX, strax u......

Att börja sitt personliga brev på detta sätt är ju bara så tråkigt. Antar att HR-personalen får in högvis med brev som startar på detta sätt. Varför inte försöka skapa ett bättre första-intryck genom att vara lite originell?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback