Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-10-13, 14:17
  #121
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferre
Okej, det med mailet har jag nu fixat. Men jag menar när ajg ska hålla en dialog. Hur ska det vara då? Om butikschefen inte är där då.

Antingen ber du personen du pratar med att lämna vidare CV:t, eller, ett bättre alternativ, fråga när butikschefen kommer dit och gå dit den tiden istället.

Eller menar du vad du ska säga? Säg typ "Hej jag undrar om man kan lämna sitt CV här"
Citera
2009-10-13, 14:48
  #122
Medlem
Ferres avatar
Citat:
Antingen ber du personen du pratar med att lämna vidare CV:t, eller, ett bättre alternativ, fråga när butikschefen kommer dit och gå dit den tiden istället.

Eller menar du vad du ska säga? Säg typ "Hej jag undrar om man kan lämna sitt CV här"
Du svara på det ena, det jag undrar nu är bold
Citera
2009-10-13, 14:54
  #123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferre
Du svara på det ena, det jag undrar nu är bold

Jag svarade ju på det också?!

"Hej jag undrar om man kan lämna in sitt CV här"
Behöver inte vara svårare än så.
Citera
2009-10-13, 19:04
  #124
Medlem
Ferres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pearly_
Jag svarade ju på det också?!

"Hej jag undrar om man kan lämna in sitt CV här"
Behöver inte vara svårare än så.

Okej tack. Undrade bara om man borde säga det finare. Men bättre att man säger det än inte alls
Citera
2009-10-14, 23:57
  #125
Medlem
beos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gral
Det är säkert sant och nöjer du dig med att hitta "kvalificerade människor" så fungerar din metod att av princip(!) slänga ansökningar som baserats på en mall säkert ok. Ett annat sätt är väl att slumpmässigt slänga 50% av alla ansökningar du får utan att titta på dem. om du bara får tillräckligt många så kommer du rent statistiskt säkert hitta "kvalificerade människor" i de som är kvar. Om du och ditt företag dock är intresserade av de bäst kvalificerade så funkar din metod antagligen mindre bra eftersom de bäst kvalificerade kan ha använt en mall! Du måste fråga dig själv vad ditt mål med din rekrytering är. Att hitta någon eller att hitta den bästa!

Jag börjar också förstå att du tycker det är självklart att de personer du kallar till intervju blir dom som lagt ner arbete på sin ansökan. Jag misstänker att du med "lagt ner arbete" menar lagt ner mycket (mest?) eller märkbart mer arbete på sin ansökan än övriga? Alla har ju lagt ner något arbete. För mig är det dock självklart att de personer jag kallar till en intervju är de som jag anser vara bäst lämpade och mest kvalificerade för jobbet jag rekryterar till.

Na, men du kan ju fortfarande dra det hela ett steg till: "mest kvalificerad" torde ju innebära en person som bade har formella kvalifikationer, relevanta erfarenheter och är motiverad och intresserad av just den här tjänsten?

I det dagliga jobbet spelar det ju mindre roll om en medarbetare egentligen kan prestera fantastiskt sa länge personen ifraga ger ifran sig phoned-in output och sprider taskig oengagerad attityd.

För att hitta pa ett exempel: du är ska rollbesätta en film; vem vill du hellre ha
1) En vad det verkar habil skadespelare med rätt skills, tidigare roller etc som brinner för ditt projekt
2) Robert DeNiro, dvs bevisligen kompetent som fan men ocksa bevisligen kass numera när han bara bryr sig om sitt ego och sin paycheck [finns säkert bättre exempel, bear with me]
Nu lägger jag absolut inga ord i din mun, Gral, men vad jag förstar skulle NumeroUno ga med 1) och det torde vara det kloka valet da DeNiro numera sänker allt han visar sig i.
Citera
2009-10-15, 17:12
  #126
Medlem
Ferres avatar
Vilka branscher finns det som ajg kan skriva i mitt CV och personliga brev som jag vill söka.

Livsmedelsbranschen och handelsbranschen. Mer?
Citera
2009-10-15, 17:27
  #127
Medlem
Hokkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferre
Vilka branscher finns det som ajg kan skriva i mitt CV och personliga brev som jag vill söka.

Livsmedelsbranschen och handelsbranschen. Mer?

Förslagsvis de branscher du arbetat inom?
Men sure, restaurangbranschen?
Citera
2009-10-15, 17:43
  #128
Medlem
Ferres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hokkan
Förslagsvis de branscher du arbetat inom?
Men sure, restaurangbranschen?

Jag har inte arbetat. Vill lista branscher så jag kan skapa olika Personliga brev och Cv:s.
Citera
2009-10-15, 18:17
  #129
Medlem
Hokkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferre
Jag har inte arbetat. Vill lista branscher så jag kan skapa olika Personliga brev och Cv:s.

Branscher

Asset Management
Automotive
Bank och kapitalmarknad
Energi
Entreprenad
Fastigheter
Försäkring
Hälsa
Ideella sektorn
Livsmedel
Media
Metal & Mining
Offentlig sektor
Pharmaceuticals & Life Sciences
Rese- och turistnäringen
Retail and Consumer
Skogs- och pappersindustrin
Teknologi
Telekom
Transport
Treasury
Verkstad"
Citera
2009-10-19, 15:51
  #130
Medlem
Baseballbats avatar
Tjoho
Skulle någon kunna ge mig lite respons på mitt personliga brev? När det gäller stavning etc och om det är något som fattas.

Jobbet jag söker är fisk rensare i Norge och de sökte helst 2 vänner som sökte samtidigt, därav inledningen.
---------------------------------

NAMN NAMNSSON
XXXXXXXXXXXXXX
NAMN@hotmail.com
XXXXMOBILNRXXX
Namn Gatan XXX
XXX NAMN KOMMUNEN
SWEDEN

JOBB JOBBSON

XXX

Mitt intresse för denna tjänsten väcktes när jag läste eran annons vid www.ams.se och efter att ha diskuterat med en vän bestämde jag mig för att skriva till er angående tjänsten som xxxx. Att arbeta hos er hade inte bara varit en lärorikt upplevelse, utan även en chans för mig att utvecklas som person och utforska Norge på en helt ny nivå.

Vem är jag då och varför skall ni välja just mig?
Jag är en positivt samt stabil kille ifrån 1990 talets årsgrupp som nyligen kommit ut på arbetsmarknaden som är arbetshungrig och som söker nya spännande upplevelser, och att börja jobba i ett nytt land blir inte mer spännande. Jag är för tillfället singel och inneboende hos mina föräldrar, så jag har inget som binder mig så jag kan snabbt och enkelt flytta till Norge.

Några av mina starka sidor är:

- Klarar av fysiskt krävande arbete
- Flexibel
- Klarar av att jobba i ett högt samt stressfyllt tempo.
- Är handlingskraftig och ansvarstagande, ser till att det som skall göras blir gjort.

Jag hoppas att ni fått en inblick om vem jag är och jag ser framemot ett mer personligt möte med er inom en snar framtid.

Med vänliga hälsningar


xxxx

Bifogat CV

-------------


Tack så mycket för all hjälp, som ni ser.. det behövs
__________________
Senast redigerad av Baseballbat 2009-10-19 kl. 15:56.
Citera
2009-10-20, 12:50
  #131
Medlem
fan vad jag hatar personliga brev känns så jävla löjligt att bara fjanta ihop nåt
Citera
2009-11-02, 17:08
  #132
Medlem
Feedback

Skulle vilja ha feedback på ett personligt brev jag kråpat ihop, som känns helskumt... Vad ska jag försöka ändra/lägga till?

Jag söker ett jobb i en butik som säljer leksaker, barnvagnar etc.

Hej!

Jag är en 20-årig tjej som bor i xxx (vid xxx). Jag har precis avslutat en kurs i statistik på Handelshögskolan, och vill nu jobba i några år. Jag har länge varit intresserad av att jobba i butik, så när jag såg annonsen på Platsbanken såg jag mitt tillfälle!

Jag har jobbat på ett marknadsundersökningsföretag som intervjuare fram till i augusti i år. Då lade företaget ned sitt kontor här i xxx. Vi utförde vanliga telefonundersökningar, men rekryterade också till exempelvis fokusgrupper, provsmakningar och forskningsprojekt. Det gör att jag är professionell över telefon och kan hantera oförutsedda situationer som man ibland kan hamna i. På mitt företag hade vi ett flertal blöjprojekt (och även projekt som handlat om barnmat) där föräldrar skulle testa olika slags blöjor hemma. På det sättet har jag har haft mycket kontakt med småbarnsföräldrar.

Vidare har jag vikarierat som musiklärare på en mellanstadieskola nu i höst och jag praktiserade i en andraklass under två veckor när jag var yngre. Jag har ett stort intresse av musik. Jag var bland annat en av kandidaterna i xxx lucia 2005, då vi sjöng för att samla in pengar till förmån för behövande barn och ungdomar.

Jag har lätt för att lära, och jag tycker att det är kul att få lära mig nya saker. Att vara serviceinriktad kommer sig naturligt för mig, och jag är en positiv person. Jag kommer alltid i tid och respekterar de regler och arbetsrutiner som finns på min arbetsplats.


Hoppas jag hör av er snart!

Vänliga Hälsningar

xxx


Help!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback