2010-03-26, 02:15
Medlem
Okej att jag flikar in med ett tips?

Har sökt jobb i snart ett år, alltså hundratals jobbansökningar och knappt ens fått ett "tack, men nej tack". För två månader sedan ändrade jag taktik och nu är det jag som måste säga tack, men nej tack till arbetsgivarna.
Jag slutade med det där vanliga tjafset som man brukar skriva i det personliga brevet. Sökte jobb på ICA och fan, jag har ju ingen erfarenhet av sådant jobb. Äh, jag berättar om vad jag tycker är bra med ICA, varför jag alltid väljer att handla där och att jag vill vara en del av det. Sökte städjobb där jag skrev att jag uppskattar att det är rent på sjukhus, i trapphus osv och att lokalvårdare är som hustomtar - man märker aldrig av dom men på något magiskt vis är det alltid skinande rent. Jag vill också få vara en hustomte. Sökte jobb som fotograf för en modell-för-en-dag-studio där jag bara skrev någonting flummigt om att alla människor är vackra men att vissa kanske behöver lite smink, ljussättning, sina finaste kläder och ett fotografi för att inse det. Egoboost osv.

Jag har också skrivit att jag inte ska krydda på sanningen utan att jag är lite blyg när jag träffar nya människor, jag är inte jätteutåt i början när jag träffar nya människor, men att det släpper ganska fort. (Där fick jag in att jag är ärlig utan att smörsälja mig själv.) Självklart har jag skrivit lite om vad jag jobbat med tidigare och hur jag kan ha användning av det i just de här jobben. Plus en rad om vad jag gör på fritiden.

Sedan jag ändrade mitt PB har jag varit tvungen att tacka nej till fem stycken jobb och ja till ett.
Citera
2010-03-26, 02:20
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troublesleeping

Har sökt jobb i snart ett år, alltså hundratals jobbansökningar och knappt ens fått ett "tack, men nej tack". För två månader sedan ändrade jag taktik och nu är det jag som måste säga tack, men nej tack till arbetsgivarna.
Jag slutade med det där vanliga tjafset som man brukar skriva i det personliga brevet. Sökte jobb på ICA och fan, jag har ju ingen erfarenhet av sådant jobb. Äh, jag berättar om vad jag tycker är bra med ICA, varför jag alltid väljer att handla där och att jag vill vara en del av det. Sökte städjobb där jag skrev att jag uppskattar att det är rent på sjukhus, i trapphus osv och att lokalvårdare är som hustomtar - man märker aldrig av dom men på något magiskt vis är det alltid skinande rent. Jag vill också få vara en hustomte. Sökte jobb som fotograf för en modell-för-en-dag-studio där jag bara skrev någonting flummigt om att alla människor är vackra men att vissa kanske behöver lite smink, ljussättning, sina finaste kläder och ett fotografi för att inse det. Egoboost osv.

Jag har också skrivit att jag inte ska krydda på sanningen utan att jag är lite blyg när jag träffar nya människor, jag är inte jätteutåt i början när jag träffar nya människor, men att det släpper ganska fort. (Där fick jag in att jag är ärlig utan att smörsälja mig själv.) Självklart har jag skrivit lite om vad jag jobbat med tidigare och hur jag kan ha användning av det i just de här jobben. Plus en rad om vad jag gör på fritiden.

Sedan jag ändrade mitt PB har jag varit tvungen att tacka nej till fem stycken jobb och ja till ett.

Det där ska jag verkligen testa nästa gång! Tack!
Citera
2010-03-30, 20:14
Medlem
V.H.Ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troublesleeping

Detta var det mest givande tipset jag läst på länge. Kan du posta något exempel, t.ex din ansökan till Ica?
Citera
2010-03-30, 20:27
Medlem
V.H.Ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolio
[i]Jag hoppade av gymnasiet i 2;an då jag gått och varit gravt skoltrött på allt vad skola heter redan sen högstadiet. Jag måste se ett mål med mina studier och känna på verkligheten, jag behövde något praktiskt. Därför gjorde jag det som kändes rätt för mig och skaffade en praktik på ett byggföretag som fick mig att känna på arbetslivet ytterligare, samt möjlighet att arbeta med kroppen. Istället för som många andra i min ålder har de flesta endast ett papper med betyg medans jag har mycket arbetslivserfarenhet gentemot min låga ålder.

Hoppas jag verkar intressant för eran tjänst.
Vänliga hälsningar Doktor Alban

xxxxxxxx
xxxxxxxx
Xxxxxxx
XXxXXX

Jag känner igen mig fullständigt i den här situationen. Hoppade också av gymnasiet i 2:an och har sedan dess sett det som ett hinder för att söka jobb. Har funderat på om det går att fiffla och ändra om CV:t så det ser ut som att jag tagit studenten, och sen bara hoppas på att de inte ber om att få se på betygen. Relevant att tillägga är väl att jag bara planerar på att söka diverse knegarjobb (typ Ica, kundtjänst, receptionist osv). Vad tror ni, är det bättre att som i brevet ovan outta sin situation och belysa fördelarna, eller är det mer lönt att köra vidare med fiffel?
Citera
2010-03-31, 17:52
Medlem
Jag skall söka ett städsjobb till sommaren. Jag är 18 år och går fortfarande i gymnasiet.

Eftersom jag aldrig sökt jobb tidigare vet jag inte riktigt vad jag skall skriva.

Ni får gärna tipsa!
Citera
2010-04-02, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V.H.P
Detta var det mest givande tipset jag läst på länge. Kan du posta något exempel, t.ex din ansökan till Ica?

Kul att höra!
Har inte kvar den ansökan, men jag började någonting med "när jag hör ordet ICA tänker jag på trevlig personal som alltid har ett leende på läpparna, brett sortiment och grymt bra service. Det vill jag vara en del av!" Sen skrev jag, som jag berättade tidigare, om att jag kan framstå som lite blyg men att det ofta släpper snabbt och mot kunder kan jag gå in i en professionell roll där jag är positiv trots att morgonen kan ha startat dåligt. Det där med blygheten fick jag credd för på senaste anställningsintervjun. Chefen sa något om att det var uppfriskande med någon som var ärlig, till skillnad mot många andra som skriver att de är oerhört sociala och framåt, som sedan visar sig vara väldigt reserverade.

Minns att jag också skrev att jag inte har någon sådan arbetslivserfarenhet men har tidigare hoppat in på jobb utan någon som helst erfarenhet och jobbat mig uppåt samt att jag haft praktikplatser där de senare har anställt mig. Det var ungefär det, blev en halv a4 ungefär.

Eftersom man ändå måste söka så överjävligt många jobb för att få AF nöjda så kan man ju lika gärna prova att skicka ut sådana här ansökningar. Man har ju ändå inget att förlora!
Citera
2010-04-02, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Derivative
Jag skall söka ett städsjobb till sommaren. Jag är 18 år och går fortfarande i gymnasiet.

Eftersom jag aldrig sökt jobb tidigare vet jag inte riktigt vad jag skall skriva.

Ni får gärna tipsa!

Varför söker du det jobbet? Tycker du om att ha ordning och reda och är lite smått pedantiskt lagd och skulle vilja prova på yrket, bara behöver extrapengar eller känner att du vill ha lite arbetslivserfarenhet? Skriv precis så som det är, dock inte att du kanske tycker att det är ett skitjobb.
Du kan ju också nämna att du inte har någon arbetslivserfarenhet men istället berätta lite om praktikplatser du har varit på och vad du har lärt dig där.

Så här såg min en av mina ansökningar ut som lokalvårdare som jag skickade, om du behöver lite inspiration:

Citera
2010-05-04, 10:54
Medlem
jayjayjohanssons avatar
Tiden för att söka sommarjobb verkar vara över då tråden verkar lite slö för tillfället men jag gör ett försök för jag vill verkligen ha respons på mitt brev till en skola i Stockholm/Perth (Australien) med inriktning reklam & marknadsföring. Jag skickar även med mitt betyg i ansökan.

"Krav från skolan"
Citat:
Vi rekommenderar att du har viss arbetslivs- eller studieerfarenhet innan du söker till Berghs Bachelor, och vi ser gärna att du har resvana.

Brevet:

Citat:
Mitt intresse för reklam har under de senaste åren växt sig allt starkare i takt med att min bror utbildat sig till just Art Director. Att vi skulle gå samma väg har antagligen stått klart sedan vi hade ritartävlingar på vardagsrumsgolvet som små.

Efter studenten har jag tagit chansen att se stora delar av Europa längs tågrälsen och även det underbara Australien.

Redan under början av min tremånadersvistelse i Perth i vintras imponerades jag av den skarpa humor och sarkasm som effektfullt användes längs tåglinjen eller på billboards i stan. Men det var först mot slutet av resan som jag kom i kontakt med svenska studenter vid Edith Cowan University och fick upp ögonen för den ypperliga möjligheten att kunna studera där.

Efter jag avslutade min gymnasieutbildning på samhällsvetenskapliga programmet vid xxxxx 2008 har jag arbetat som lagerarbetare. Ett ostimulerande jobb i sig men som ändå gett mig nyttiga erfarenheter om arbetslivet.
Jag vill säga att jag är en väldigt lättsam och öppensinnad person och får ofta omdömet ambitiös, ansvartagande och målmedveten från mina tidigare lärare och arbetsgivare.

Jag hoppas jag väckt ert intresse och berättar med nöje mer om mig själv på en intervju.

Med Vänliga Hälsningar

Xxxxxx Xxxxxxxxxxxxx

Någon?
Senast redigerad av jayjayjohansson 2010-05-04 kl. 11:04.
Citera
2010-05-20, 21:02
Medlem
AbsolutFackads avatar
Feedback på mitt personliga brev.

Tänkte söka jobb på willys och jag har slängt ihop ett brev här som jag hoppas ska väcka deras intresse för mig.

Mitt namn är X och jag söker tjänsten hos er som butiksmedarbetare
Jag bor i X tillsammans med min sambo och vår gemensamma dotter på 4 månader fast vi söker lägenhet i Y strax utanför X.

Jag tror att jag hade passat att arbeta hos er för att jag är en person som sliter väldigt hårt och ser allting positivt även fast allt går snett.
Gillar att få erfarenhet och många nya kontakter.
Tror att jag skulle kunna göra en stor skillnad hos er eftersom jag gillar att ha allt i ordning
Mina erfarenheter inom detta yrke är ifrån hotell & restaurang linjen som jag gick två terminer där jag läste kurser som livsmedelskunskap etc.
Jag har tidigare arbetat inom detaljhandel på el- giganten, så därifrån har jag en del kunskap om service.

Som person är jag lättsam, positiv och väldigt trygg i mig själv som person. Jag är en social kille som älskar att skratta och prata.
Jag är en väldigt flexibel person som gör vad som ska göras, jag har även lätt för att lära mig nya saker och ta till mig nya saker.
Jag har alltid haft en god egenskap med att bemöta andra människor med omsorg. Det som tilltalar mig är kontakten man får med människan, i detta fall är det kunden genom att ge goda råd och ge den service han/hon förtjänar.
Jag hoppas att jag har väckt ers intresse och ser fram emot ett personligt möte där jag kan berätta mer om mig själv och mina kvalifikationer.

Är det något jag ska ändra på? jag söker en på Färskavdelning. vilket jag inte har någon erfarenhet ifrån att sköta så jag hoppas att detta väcker hans intresse ändå.

vad bör jag isåfall ändra på?
TYCK TILL
Citera
2010-05-20, 21:14
Medlem
linoleum123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutFackad
Tänkte söka jobb på willys och jag har slängt ihop ett brev här som jag hoppas ska väcka deras intresse för mig.

Mitt namn är X och jag söker tjänsten hos er som butiksmedarbetare
Jag bor i X tillsammans med min sambo och vår gemensamma dotter på 4 månader fast vi söker lägenhet i Y strax utanför X.

Jag tror att jag hade passat att arbeta hos er för att jag är en person som sliter väldigt hårt och ser allting positivt även fast allt går snett.
Gillar att få erfarenhet och många nya kontakter.
Tror att jag skulle kunna göra en stor skillnad hos er eftersom jag gillar att ha allt i ordning
Mina erfarenheter inom detta yrke är ifrån hotell & restaurang linjen som jag gick två terminer där jag läste kurser som livsmedelskunskap etc.
Jag har tidigare arbetat inom detaljhandel på el- giganten, så därifrån har jag en del kunskap om service.

Som person är jag lättsam, positiv och väldigt trygg i mig själv som person. Jag är en social kille som älskar att skratta och prata.
Jag är en väldigt flexibel person som gör vad som ska göras, jag har även lätt för att lära mig nya saker och ta till mig nya saker.
Jag har alltid haft en god egenskap med att bemöta andra människor med omsorg. Det som tilltalar mig är kontakten man får med människan, i detta fall är det kunden genom att ge goda råd och ge den service han/hon förtjänar.
Jag hoppas att jag har väckt ers intresse och ser fram emot ett personligt möte där jag kan berätta mer om mig själv och mina kvalifikationer.

Är det något jag ska ändra på? jag söker en på Färskavdelning. vilket jag inte har någon erfarenhet ifrån att sköta så jag hoppas att detta väcker hans intresse ändå.

vad bör jag isåfall ändra på?
TYCK TILL

Det finns redan en tråd. Tyvärr är jag på brutalt ärligt humör idag och jag tycker att ditt personliga brev suger. Riktigt dåligt.
Citera
2010-05-20, 21:16
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutFackad
TYCK TILL

Låter som du inte fått jobbet, ändra till "Jag tror jag kommer passa bra hos er" eller något liknande
Citera
2010-05-20, 21:31
Medlem
..när du skriver att du tror att du kommer göra stor skillnad för att du gillar ordning, så låter det som att du tycker de är jätteröriga i sina butiker - inte bra!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in