2020-09-13, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImovaneKungen
Träffade en läkare som sa att Lyrica inte fungerar mot opi AT/sug...garvade lite när han sa att det inte fungerar. Läskigt att vi som guinea pigs inte har något att säga till om, utan läkarnas ord är våran lag. Trots att dem bara läst böcker, för man lyssnar aldrig på en pundare. Men han får gärna gå till avgiftningen och ge en opi sjuk en 600 dos vänta 2 timmar så får vi se om hans åsikt är den samma...

Ja, det är skrämmande vad lite de vet.
Citera
2020-09-14, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blaha95
Ja, det är skrämmande vad lite de vet.

Aa säger inte att det botar suget som typ Metadon, men en del iaf. Läkare (beroende läkare) är enligt min erfarenhet korkade.
Citera
2020-09-14, 11:11
Medlem
FujitsuNakajimas avatar
Jag har ätit det här utskrivet i drygt fyra år. Håller nu på att sluta. Efter att ha ätit mer än min utskrivna dos och inte fått någon god effekt på den. Sedan Juni har jag trappat ner från 1800 mg till 150 mg.

Till er andra som trappat ner, och inte gått CT. När kan jag räkna med den hårdaste smällen? Trappar nu ner 50 mg i veckan. Läste någonstans att när man kommer till 75-100 mg blir det jobbigast. Stämmer det?
Citera
2020-09-14, 14:52
Medlem
Thraxxs avatar
Citat:
Trappa ner istället. Öppna kapseln och ta typ hälften.

Eller fixa Z-analoger.

Har redan varit utan nu i så många dagar så bara för mig att fortsätta på den vägen. Den värsta perioden är över känner jag, lyckades somna inatt med några öl. Lyrica är skit sämsta jag tagit. Lättare att sluta med Subutex än det var med Lyrica!
Citera
2020-09-14, 17:20
Medlem
GonerStoners avatar
Ponera att man tagit lyrica sporadiskt under 2 veckor.
Skulle en opiat hjälpa vid besvären om en avtändning skulle dyka upp?

MVH
Citera
2020-09-14, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GonerStoner
Ponera att man tagit lyrica sporadiskt under 2 veckor.
Skulle en opiat hjälpa vid besvären om en avtändning skulle dyka upp?

MVH

Ja det skulle det göra!
Citera
2020-09-15, 02:48
Medlem
Har en fråga angående hållbarheten på pregabalin, och framförallt angående kapslar av olika tillverkare som säljs av apoteken. Det står tex så här eller liknande på flera olika märken:

”Hållbarhet: 3 år.
Efter att behållaren har öppnats för första gången: 6 månader.”

Kan detta verkligen stämma? Oavsett om behållaren är en burk eller bilister så är ju själva medicinen i kapslar och borde inte bli dålig så himla mycket fortare än om de ligger i oöppnad burk eller bilister?

Kan det vara så att kapslarna håller i princip lika länge i öppnad burk/bilister men att de skriver så här ändå av någon anledning typ bara för säkerhets skull? Känns konstigt att det skulle göra så stor skillnad på hållbarhet på kapslar från öppnad vs oöppnad förpackning?
Citera
2020-09-15, 03:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Har en fråga angående hållbarheten på pregabalin, och framförallt angående kapslar av olika tillverkare som säljs av apoteken. Det står tex så här eller liknande på flera olika märken:

Kan detta verkligen stämma? Oavsett om behållaren är en burk eller bilister så är ju själva medicinen i kapslar och borde inte bli dålig så himla mycket fortare än om de ligger i oöppnad burk eller bilister?

Kan det vara så att kapslarna håller i princip lika länge i öppnad burk/bilister men att de skriver så här ändå av någon anledning typ bara för säkerhets skull? Känns konstigt att det skulle göra så stor skillnad på hållbarhet på kapslar från öppnad vs oöppnad förpackning?

Jävlar. Jag har haft mina kapslar i snart 2 år. Tar det sällan, har så det räcker 4 år till framåt.

Har även köpt lösvikt som jag har haft i flera år, alltså inga kapslar, utan bara pulver. Pulvret fungerar som det ska.

Tror det där med hållbarhet är skitsnack faktiskt.
Citera
2020-09-15, 10:27
Medlem
Citat:

Det finns regelverk som läkemedelskoncernen måste följa och en paragraf handlar om att mediciner måste ha en övre gräns av hållbarhet. Molekyler har olika känslighet för syre, förvaring och så vidare men i regel är det 'good 2 go' så att säga. Du behöver inte oroa dig.
Citera
2020-09-15, 13:43
Medlem
Zot^s avatar
Citat:

Svaret finns redan postat ovan men tänkte bara säga att jag har ätit gabapentin som gått ut 10 år innan jag käkade dem och effekten var precis likadan som dem jag hämtar ut på apoteket varje år.

Har också ätit benzo (nitrazepam) som gått ut innan jag blev född. Förutom att tabletterna smulades sönder väldigt enkelt så var effekten likadan som dem jag hade på recept också.

Så du behöver knappast oroa dig för hållbarheten.
Citera
2020-09-15, 20:12
Medlem
Kan man vara helt "immun" mot Lyrica eller?
Har det utskrivet mot ångest, och har testat olika doser vid fem tillfällen nu (med flera veckors mellanrum).
Idag bombade jag 300 mg och känner fortfarande ingen effekt.
Citera
2020-09-17, 02:19
Medlem
Citat:
Jävlar. Jag har haft mina kapslar i snart 2 år. Tar det sällan, har så det räcker 4 år till framåt.

Har även köpt lösvikt som jag har haft i flera år, alltså inga kapslar, utan bara pulver. Pulvret fungerar som det ska.

Tror det där med hållbarhet är skitsnack faktiskt.

Tror också det är skitsnack och att det håller bra mycket längre än utgångsdatumet. Vore dock intressant om det finns nån studie eller nånting som berättar livslängden på pregabalin på riktigt och hur lång tid det tar tills det börjar brytas ned och bli svagare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in