Jag borde ge respons och inte bara läsa. Tack till er som svarade på min förfrågan!
Citat:
Ursprungligen postat av DjFroggy
Kan även här rekommendera freakonomics (Och super freakonomics). Ekonomen Stephen Levitt ger ett lite annorlunda synsätt på världen ur en ekonoms synvinkel. Många anekdoter och roliga saker man kan berätta för kompisarna. Boken är på lite över 200 sidor och har kanske 6-7 kapitel som alla bygger på olika samhällsproblem.
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172320710
Har inte läst Bill Brysons "En kortfattad historik över nästan allting", men även den kan kanske vara intressant? Har den på min önskelista!
http://www.adlibris.com/se/product.a...9172320001&r=1
Jag köpte
En kortfattad historik över nästan allting, tycker den är väldigt trevlig. En del retliga skrivfel hittar jag, men mellan dessa finns många historier om konstiga vetenskapsmän som gjort mycket. Allt är väldigt snyggt sammanflätat tycker jag. Just nu är jag på sidan 140-någonting och läser som bäst om halveringstider och sådant.
Det är inte omöjligt att
Freakanomics blir nästa bok, den verkar kul. Det enda som verkade lite trist var att den bara behandlar ett fåtal problem, det måste ju bli 50 sidor per kapitel nästan.
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
22 Katter i samma låda
av Staffan Heimerson, Anna-Lena Brundin
Edit finns kanske bara som ljudbok...
Den här var ganska lättsam...
Huga, vågar inte tänka på det. Anna-Lena Brundin... nej tack. Jag har helt enkelt något emot henne, vet inte vad det rotar sig i.
Citat:
Ursprungligen postat av Kenpo
Om du inte läst August Strindbergs Hemsöborna än kan den varmt rekommenderas. Och kanske Sture Dahlström kunde vara något för dig? Han skrev en hel drös romaner där hans anarkistiska, levnadsglada filosofi kom till spontant uttryck. Testa t.ex. Den galopperande svensken.
Kanske i framtiden, men nu vill jag inte läsa romaner. Bara korta historier för min del.
Citat:
Ursprungligen postat av Propagandada
Oseriösa är de ju inte, men annars garvar jag fortfarande högt åt Frans G Bengtssons "Röde Orm"-historier.
Se föregående svar. Röde Orm är bra, men jag vill minnas att jag slarvade rätt bra med den i högstadiet. :P
Citat:
Ursprungligen postat av lazerkatt
Allt av Arto Paasilinna, Visserligen finsk författare men sjujävla roliga.
Allt av Roald Dahl, Även här en stor källa till asgarv.
Den förstnämnda verkar kul, borde man prova någon gång. Men som sagt, romaner...
Citat:
Ursprungligen postat av doejane
menar du på svenska eller av svenska författare?
guy de maupassant, min favorit, har en mängd olika böcker med korta berättelser. väldigt kvicka och smart skrivna.
annars när jag vil läsa nåt lättsamt i kollektivtrafiken som jag inte behöver fokusera på så köper jag nå harlequin roman eller se och hör...
Nu när jag tänker efter var jag nog otydlig. Jag vill nog läsa saker som har verklighetsanknytning också. Inte påhittade historier alls, även om de är roliga. Samtidigt som jag ska bli road vill jag bli lite allmänbildad... typ. Eller jag vet inte, jag letar mest bara efter en bok som kan vara en värdig efterträdare till
Människor det har varit synd om.