2011-09-01, 03:02
Medlem
En skönlitterär bok som går igenom 1900-talets historiska persongalleri till viss del är Jonas Jonassons Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann. Läs den och läs sedan om de individer hunrdraåringen möter så får du en odyssé genom nämnda århundrade.

Karen Armstrongs Historien om Jerusalem, handlar om de tre stora religionernas "urhem" skriven av en fd. nunna, numer allmän moneteist. Väldigt intressant och lärorik, tjock så man kan ju ta den i omgångar.

Du kan också läsa några av Herman Lindqvist böcker. De är inte vetenskapligt genomgångna men roligt och personligt skrivna och själva faktan stämmer i stort, så lite allmänbildad blir du nog.
Citera
2011-09-02, 14:31
Medlem
Hej

Jag är ute efter en bok som handlar om en persons livshistoria (typ) Jag vill läsa om någon person som har gått igenom massa skit och tagit sig igenom det med råge och blivit något.. lite knasig förklaring men någon kanske förstår. T.ex en bok om någon sjöman på 1500-talet som hade motgångar när hans skepp kapsejsade för tredje gången, manskap som dör, manskap som förrådde honom men tog sig igenom det och hittade nya kontinenter, land, uppfann något - vad som helst liksom.

Kan vara om en person som levde på 1200-talet så väl som 1900-talet, när det var spelar mindre roll. Det som är viktigt för mig är att det är en inspirerande historia som inte bara är ren bogus. Utan den ska ha en hyfsat hög sanningshalt.
Citera
2011-09-02, 15:35
Medlem
franciscuss avatar
Shinue - egyptiern av Mika Waltari
Mikael Ludenfot (del 1) - " -
Mikael El Hakim (del 2) - " -

Nåt av det bästa jag läst är just Shinue - egyptiern, det är verkligen en livshistoria som går upp och ner!

Pocketupplaga kan hittas i för 5-10 pix i boklådor.
Shinue väckte uppståndelse i den akademiska världen när den kom just för sin realistiska skildring av det gamla egypten!

Citat:
Ursprungligen postat av pfuid
Hej

Jag är ute efter en bok som handlar om en persons livshistoria (typ) Jag vill läsa om någon person som har gått igenom massa skit och tagit sig igenom det med råge och blivit något.. lite knasig förklaring men någon kanske förstår. T.ex en bok om någon sjöman på 1500-talet som hade motgångar när hans skepp kapsejsade för tredje gången, manskap som dör, manskap som förrådde honom men tog sig igenom det och hittade nya kontinenter, land, uppfann något - vad som helst liksom.

Kan vara om en person som levde på 1200-talet så väl som 1900-talet, när det var spelar mindre roll. Det som är viktigt för mig är att det är en inspirerande historia som inte bara är ren bogus. Utan den ska ha en hyfsat hög sanningshalt.
Senast redigerad av franciscus 2011-09-02 kl. 15:38.
Citera
2011-09-02, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av franciscus
Shinue - egyptiern av Mika Waltari
Mikael Ludenfot (del 1) - " -
Mikael El Hakim (del 2) - " -

Nåt av det bästa jag läst är just Shinue - egyptiern, det är verkligen en livshistoria som går upp och ner!

Pocketupplaga kan hittas i för 5-10 pix i boklådor.
Shinue väckte uppståndelse i den akademiska världen när den kom just för sin realistiska skildring av det gamla egypten!

Egyptiern låter som ett perfekt val. Vet inte vad du menar med 'boklådor' hehe men jag fann den på adlibris ( http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9515018102 )

Kan man lita på att det är något som den här läkaren faktiskt har skrivit ned och att inte allting är humbug? Har läst flera böcker som ska ha haft en "realistisk skildring" men när man tagit sig igenom halva boken börjar man känna... njaaaaa....
Citera
2011-09-02, 18:55
Medlem
franciscuss avatar
Citat:
Egyptiern låter som ett perfekt val. Vet inte vad du menar med 'boklådor' hehe men jag fann den på adlibris ( http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9515018102 )

Kan man lita på att det är något som den här läkaren faktiskt har skrivit ned och att inte allting är humbug? Har läst flera böcker som ska ha haft en "realistisk skildring" men när man tagit sig igenom halva boken börjar man känna... njaaaaa....

http://www.bokborsen.se/Mika+Waltari...17766104_1.htm pocket, 24:-

http://www.bokborsen.se/page-start?i...eator=&stitle=

Fanns ett antal på bokbörsen.

Boklåda=antikvariat, myrornas, loppis osv osv...

Vad menar du med "den här läkaren..."? Det är ju en roman!
Skildringen av allt som har med livet, vardagen är väldigt realistisk - det var därför den blev så uppmärksammad - händelserna är lite mera fantastiska, märkvärdiga och säkert osannolika, men inte orealistiska och "övernaturliga" eller så...

Jag kanske missförstod dig, du menade kanske att det skulle vara en verklighetsskildring?

Då finns ju:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9173534536
Senast redigerad av franciscus 2011-09-02 kl. 19:01.
Citera
2011-09-02, 20:07
Medlem
Citat:
http://www.bokborsen.se/Mika+Waltari...17766104_1.htm pocket, 24:-

http://www.bokborsen.se/page-start?i...eator=&stitle=

Fanns ett antal på bokbörsen.

Boklåda=antikvariat, myrornas, loppis osv osv...

Vad menar du med "den här läkaren..."? Det är ju en roman!
Skildringen av allt som har med livet, vardagen är väldigt realistisk - det var därför den blev så uppmärksammad - händelserna är lite mera fantastiska, märkvärdiga och säkert osannolika, men inte orealistiska och "övernaturliga" eller så...

Jag kanske missförstod dig, du menade kanske att det skulle vara en verklighetsskildring?

Då finns ju:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9173534536

Det är nog jag som inte har förklarat tillräckligt bra.. nu när jag tänker efter, för att boken ska följa min beskrivning så måste det nästan vara en dagbok som någon har skrivit.. En berättelse om en person liv som är väldigt realistiskt skildrad är ändå lite ... njaaa ... för mig, här kan det vara kryddat en hel del osv.. det är liksom inte nödvändigtvis en riktig människa som liksom har.. funnits och faktiskt gjort alla de här fantastiska sakerna som jag läser om..

jag vill läsa något och bli inspirerad av personen i fråga och verkligen veta att det här är en person som har funnits och som har genomgått alla de här prövningarna i livet osv

Typ, läsa Göran Kropps bok där man kan läsa om när han besteg de olika bergen vilka prövningar han utsattes för och dylikt
Citera
2011-09-02, 20:47
Medlem
franciscuss avatar
Citat:
Det är nog jag som inte har förklarat tillräckligt bra.. nu när jag tänker efter, för att boken ska följa min beskrivning så måste det nästan vara en dagbok som någon har skrivit.. En berättelse om en person liv som är väldigt realistiskt skildrad är ändå lite ... njaaa ... för mig, här kan det vara kryddat en hel del osv.. det är liksom inte nödvändigtvis en riktig människa som liksom har.. funnits och faktiskt gjort alla de här fantastiska sakerna som jag läser om..

jag vill läsa något och bli inspirerad av personen i fråga och verkligen veta att det här är en person som har funnits och som har genomgått alla de här prövningarna i livet osv

Typ, läsa Göran Kropps bok där man kan läsa om när han besteg de olika bergen vilka prövningar han utsattes för och dylikt

Ok då är jag lite mera med, jag vidhåller dock mina tidigare rekommendationer (framförallt Junger) och lägger till denna:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=917037208X

Kan finnas billigare på www.kulturbutiken.se

Hoppas att du testat nån av dem och berättar vad du tyckte!
Citera
2011-09-02, 23:03
Medlem
Citat:
Ok då är jag lite mera med, jag vidhåller dock mina tidigare rekommendationer (framförallt Junger) och lägger till denna:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=917037208X

Kan finnas billigare på www.kulturbutiken.se

Hoppas att du testat nån av dem och berättar vad du tyckte!

Fan, det är riktigt bra tips du kommer med. Riktigt svårt val framför mig nu.. "Sedan stack vi staden i brann" verkar riktigt intressant och "Ett autentiskt och ovanligt dokument, med utförliga kommentarer och unika bilder ur samtida källor." får det att vattnas lite extra i munnen. Men sedan är ju forntida Egypten ett sinnessjukt fascinerande "ämne"

Svårt att bestämma vilken man ska börja med hehe. Tack så mycket för tipsen
Citera
2011-09-03, 12:30
Medlem
franciscuss avatar
Citat:

Jag började just på:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=8715103730

..den kanske också uppfyller dina krav? Jag har bara läst 5 sidor, men jag gillar hur hon skriver.
Citera
2011-09-05, 17:55
Medlem
Kernbergs avatar
Tips på böcker som liknar Djävulsbibeln Av Richard Dübell mottages tacksamt.
Citera
2011-09-07, 17:43
Medlem
Hejsan.
Har de senaste åren varit helt insnöad på fantasy och skulle vilja vandra ut lite i Sci-fi-området. Gillar storslagna grejor, A Song of Ice and Fire är för mig vad Jesus är för kristna. Eller någonting sådant. Gillade Mass Effect (tv-spel), om någon har spelat det. Föredrar sådan här litteratur på engelska, tycker ofta det kan låta så fånigt skrivet på svenska. Rymdskepp och monster (ev. aliens) samt gärna en mörk story är vad jag letar efter.

Tacksam för svar!
Citera
2011-09-09, 08:54
Medlem
_Montanas avatar
Har rätt svårt att fastna för böcker och är just nu ute efter en ny, hoppas ni kan hjälpa mig.
Min absoluta favoritbok är Just Kids, en bok som jag t.o.m läst om i brist på annat. Den senaste boken jag läste var annars Infiltratören - Boken om Peter Rätz och den uppskattade jag också, speciellt de historierna som Peter Rätz själv berättar.

Så, dessa skiljda böcker - Har ni något tips? De gemensamma nämnarna är ju uppenbart att det handlar om verkliga händelser och verkliga personer.

Vill inte läsa om någon gammal nerknarkad rockstjärna som berättar om hur många tjejer han knullat med och hur många gånger han har bajsat på golvet på olika hotellrum, det pallar jag inte med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in