2000-06-07, 21:33
Medlem
· ·· ·

Välkommen till den litterära matchningstråden, för hjälp att finna vilka barn leka bäst. (Söker du en bok/titel/författare? Fråga här! är till för efterlysning av specifika objekt.) Skönt/fakta, författare/romanfigur; kanske drama, dikt eller blott format? Fråga & svara här.

/Moderator

· ·· ·

Goddag!

Jag har precis avslutat Amerikanen Gene Wolfes romanserie "Den nya solens bok" och tyckte den var jävligt bra. Min stilla undran är nu om han skrivit något mer i samma stil och om det går att få tag på. Någon som vet?
Senast redigerad av Zwerchstand 2008-11-09 kl. 05:23.
Citera
2000-06-10, 19:19
Medlem
Fler böcker av Gene Wolfe?

En annan bra bok av Wolfe är "Free live free". Den är nästan lika bra som "Den nya solens bok".

Det finns även en sorts fortsättning på "Solen". Serien heter "The book of the long sun". Tyvärr har jag inte läst den.

Sen har han väl skrivit en del annat också. Några novellsamlingar ska det finnas. Jag tror dock inte att det kommit ut något mer på svenska.

SF-bokhandeln har nog de flesta av hans böcker. Kolla www.sfbok.se

Jag håller med dig om att han är en fantastisk författare. Det enda som är lite synd är att all annan SF/Fantasy verkar så torftig efter Wolfe, som en bekant uttryckte det.
Citera
2000-07-04, 16:52
äldre konto (old)
Ej medlem
Tips om Randiansk litteratur

Kolla på Lem är lem på Libertarian & Objektivist forumet för en av Rand inspirerad novell
Citera
2000-08-16, 01:53
äldre konto (old)
Ej medlem
IRA böcker

någon som kan tipsa om några bra böcker skrivna av medlemmar av någon terror organisation ex IRA,ETA mm .Hur gruppen startade osv
tacksam för svar
Citera
2001-05-27, 13:14
äldre konto (old)
Ej medlem
Sumeriska Skrifter

Är det någon här som snubblat över någon bok som tar upp forntida sumeriska skrifter och/eller sumerisk religion? har sökt som fn men jag hittar ingenting! :-(
Citera
2001-05-30, 18:38
Medlem
Sumeriska Skrifter

Ja, standardverket brukar väl heta "gilgamesh-eposet". Du letar dåligt, eller så borde du skaffa tjockare brillor, för jag vet att det har funnits ute på Penguin, och det är ju rätt så mainstream. sökte på bol.com och fick 33 träffar. Lycka till!
Citera
2001-07-14, 18:00
äldre konto (old)
Ej medlem
Sumeriska Skrifter

las också G I Gurdieff for flera tips.
Citera
2001-07-14, 18:19
äldre konto (old)
Ej medlem
True Crime

Vad kan rekommenderas inom True Crime - litteraturen ? Exempelvis Ed Gein - litteratur, men också allt annat av intresse.
Citera
2001-08-04, 15:02
äldre konto (old)
Ej medlem
True Crime

Jean Genet- pederast, tjuv, författare m.m.
har skrivit flera böcker med självbiografiskt innehåll. Hyllades av kända intellektuella som Sartre och Cocteu.
Har själv inte läst något av honom (än).

Mer bögnihilism skall finnas hos en amerikansk mördare från början av 1900-talet som skall ha dikterat en självbiografi innan han avrättades. Hans "motto" var "Kill em , rape em ,rob em" eller något liknande, kommer dessvärre inte ihåg namnet.

En "klassiker" i genren är väl annars
de Sade.
Citera
2001-09-19, 18:33
äldre konto (old)
Ej medlem
True Crime

Klassiker i genren kan knappast vara varken Genet eller de Sade, då detta handlar om romaner, dvs fiktiv litteratur. Till skillnad mot True Crime, som alltså var det jag frågade om, ok?
Citera
2001-09-20, 22:51
äldre konto (old)
Ej medlem
True Crime

Genet (i alla fall Tjuvens dagbok) är självupplevd (även om den handlar till största delen om brottets och svekets och framförallt bögandets inneboende skönhet)
Sade skulle ju ha begått vissa av de brott han beskriver, men det mesta är (tack och lov) uppdiktat
Citera
2001-09-21, 08:27
äldre konto (old)
Ej medlem
True Crime

Ja, ja. Men nu var det fortfarande inte detta som frågan handlade om. Det handlade om True Crime - litteratur. Alltså en genre inom litteraturen. Varken Genet eller de Sade´s alster ingår i denna genre, ok?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in