2009-05-03, 22:07
Medlem
AceInTheHoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Jag uppfattade båda som relativt djupa och seriösa; dock finns en del humoristiskt om man bara läser mellan raderna.

Ok, låter riktigt bra det med. Alltid roligt att hitta en ny författare/bok man gillar, så får nog sätta tänderna i dessa. Tack!
Citera
2009-05-03, 22:08
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AceInTheHole
Ok, låter riktigt bra det med. Alltid roligt att hitta en ny författare/bok man gillar, så får nog sätta tänderna i dessa. Tack!

Så lite. Läs gärna Schampoplaneten (Shampoo Planet) också om du har tid. Upplevde den som att den "stack ut" lite mer från Generation X och Livet efter Gud, som jag tyckte hörde ihop av någon anledning. Dock kom Schampoplaneten ut mellan de två tidigare nämnda.
Citera
2009-05-03, 23:08
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AceInTheHole

Om du nu skall läsa Coupland tycker jag främst att det är hans mer centrala verk man bör börja med att läsa, dvs Microserfs, jPod, Hey! Nostradamus och möjligtvis någon av hans böcker som kom efter jPod, typ Eleanor Rigby eller The Gum Thief.

Det jag gillar speciellt med Coupland är hur han sammanfattar en hel förlorad generation tonåringar och unga vuxna på väg ut i vuxenlivet i sina tidigaste böcker, sen övergår det i lite samma tankebanor i litteraturen i hans senare verk. Däremot är just Girlfriend in a Coma, Life after God, Hey! Nostradamus och Eleanor Rigby en aning mer seriösa i sin framtoning och en smula dystra, men ändå riktigt bra.
Citera
2009-05-03, 23:09
Medlem
NoTruces avatar
Jag räknar Generation X som högst central i Couplands författarskap. Inte för inte är den ju tongivande för hela grejen med generation x.
Citera
2009-05-03, 23:13
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Jag räknar Generation X som högst central i Couplands författarskap. Inte för inte är den ju tongivande för hela grejen med generation x.

Ja, jag gillar också Generation X men finner den lite väl spretig då jag läste om den nyligen. Visst, tanken med hela grundkonceptet som går i samma stuk som Richard Linklaters tidiga filmer, men fortfarande smått spretig och i min mening utmärker den inte direkt det jag finner fantastiskt med Coupland, dock en "viktig" bok.
Citera
2009-05-05, 22:03
Medlem
Desperat_s avatar
Nu söker jag inte en bok som är lik någon annan direkt, men någon som kan tipsa om en bra självbiografi av någon hollywoodstjärna som gått från botten till toppen?

Kan tänka mig att de finns flera olika, så ge mig flera olika tips!
Senast redigerad av Desperat_ 2009-05-05 kl. 22:06.
Citera
2009-05-05, 22:17
Medlem
Ahruons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Desperat_
Nu söker jag inte en bok som är lik någon annan direkt, men någon som kan tipsa om en bra självbiografi av någon hollywoodstjärna som gått från botten till toppen?

Kan tänka mig att de finns flera olika, så ge mig flera olika tips!

Vet inte riktigt vad du definierar som hollywoodstjärna, men Red Hot Chili Peppers sångare Anthony Kiedis självbiografi Scar Tissue är verkligen läsvärd. Annars är nog de flesta självbiografier från amerikanska stjärnor väldigt dåliga och torra.
Citera
2009-05-12, 23:14
Medlem
Hallå, jag skulle vilja hitta någon bok liknande Illusionen om Gud(The God Delusion) av Richard Dawkins. Tack på förhand.
Citera
2009-05-12, 23:23
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspett
Hallå, jag skulle vilja hitta någon bok liknande Illusionen om Gud(The God Delusion) av Richard Dawkins. Tack på förhand.

På senare tid har dessa blivit uppskattade.

God is not great - Christopher Hitchens
The end of faith - Sam Harris
Letter to a christian nation - Sam Harris

Själv tycker jag även att följande kan vara intressant även om huvudmålet inte är religion.

Why people belive weird things - Michael Shermer
The triumph of evolution and the failure of creationism - Niles Eldredge
Citera
2009-05-14, 12:33
Medlem
raileymos avatar
Fantasy!

Är precis klar med Harry Potter- serien så jag söker något nytt fantasy-epos, inte nödvändigtvis serie. Gärna åt det hållet dock, med unga människor, med lite magi, loving och spänning. Gillar särskilt mysterium- faktorn i HP men det brukar ju vara en ingrediens i fantasy. Tips?
Citera
2009-05-14, 19:00
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raileymo
Är precis klar med Harry Potter- serien så jag söker något nytt fantasy-epos, inte nödvändigtvis serie. Gärna åt det hållet dock, med unga människor, med lite magi, loving och spänning. Gillar särskilt mysterium- faktorn i HP men det brukar ju vara en ingrediens i fantasy. Tips?

Tja du har ju Susan Cooper med sin serie "the dark is rising" där första boken heter "Over sea, under stone". Den är rätt trevlig och med rätt kul tidstypiska element och uttryck (skrevs på 60-talet).

Sen har du ju givetvis Pullman med "His dark materials"-trilogin där den första heter "Northern lights". Lite inbäddad religionskritik får man sig på köpet med äventyren.
Citera
2009-05-14, 20:22
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raileymo

Eragon-sviten av Christopher Paulini kanske vore någonting, och sen som sagt, Philip Pullmans böcker. Och Narnia av C.S. Lewis såklart, bästa fantasyserien jag läst, överträffar LOTR varje dag i min bok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in