2009-12-26, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Nej, jag har bara tittat på bokstäverna och undrat vad det står!

Jo, självklart har jag läst den. Det är en ganska långsamm och lugn berättelse om två stycken missanpassade personer som finner att de är lika varandra trots deras olika bakgrunder.
Skriven på ett sätt som ingen annan kan skriva. Väldigt poetiskt, men samtidigt simpelt och avskalat. Hela boken är nästan som en lång dikt, utan några "fula" övergångspassager eller liknande.

Om du inte har någonting emot att läsa en gammal klassiker så testa den här.

haha =) den verkar falla mig i smak.
Jag ska lägga den på minnet. tack!
Citera
2009-12-26, 21:05
Medlem
Böcker att läsa på resande fot.

Skall bege mig ut på en långresa nu om ett par veckor och vill gärna ha tips på böcker som väcker res- och äventyrslust. Gärna med en dekadent "hit the road"-känsla likt Jack Kerouac's "På drift".
Citera
2009-12-26, 21:07
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiscoVolante
Skall bege mig ut på en långresa nu om ett par veckor och vill gärna ha tips på böcker som väcker res- och äventyrslust. Gärna med en dekadent "hit the road"-känsla likt Jack Kerouac's "På drift".

Hm, någon av Kerouacks andra böcker kanske, som boken där de ska bestiga ett berg. Har för mig att det var i The Dharma Bums.
Citera
2009-12-27, 06:37
Medlem
saftad_burks avatar
DiscoVolante:
Landsstrykare av Hamsun borde passa. Man blir sugen på att resa av den, plus att det i övrigt är en sjukt bra bok med väl utarbetade personer och miljöer.

Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
(alltså att man får en viss inblick i en annan kultur...)
Hur menar du? Vill du ha skildringar av traditioner, högtider osv. från andra länder?

Isåfall kan jag tipsa om Zaharia Stancu. Han skildrar fattiga rumänska bönder och deras högtider och sagor. Den jag tyckt bäst om än så länge är Uruma - Tatarens Dotter, men Djävulens Plogfåra ska tydligen vara bättre.

Uruma handlar om en ung man som reser runt och letar efter jobb i ett osäkert land. Han får jobb hos en sur gammal tatar och blir kär i dennes dotter.

Kanske hade den även passat DiscoVolante, även fast resande inte står i direkt fokus.
Citera
2009-12-27, 11:15
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumsarr
Gärna en bok som liknar Harry Potter eller Eragon, d.v.s. sprakande magi och en person som ska rädda världen från undergång genom att träna sina magiska krafter.

Det enda riktiga kravet är magi som blir starkare. Gärna lite relationer i boken för att sätta roliga twister här och var.
Sumsarr

Lite sent svar, men Terry Goodkinds serie Sanningens svärd stämmer ganska bra in på detta...

Robin Hobbs böcker är väl oxå lite i den stilen...
Senast redigerad av Enydrion 2009-12-27 kl. 11:28.
Citera
2009-12-27, 11:26
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Hur menar du? Vill du ha skildringar av traditioner, högtider osv. från andra länder?

Det hilleman kombinerat är ju en sorts pusseldeckare där man även får inblick i indiankulturen, men det är ju ok om man delar in det var för sig istället...

(pussel)deckare jag läst och gillat Agatha Chrisite, P D James, Henning Mankell, Georges Simenon (var längesen jag läste, så lite osäker om de var bra)

En deckare? jag inte gillade var Händelser vid vatten av kerstin Ekman (var inte någon deckare alls enligt min mening)

Så till det kulturella, gissar att jag gillar just indiankultuen som i hillerman eller
Louis L'Amour men det får ju även vara andra kulturer.

Ska kolla upp dina tips ovan...
Citera
2009-12-27, 21:41
Medlem
Captain-Marlowes avatar
Jag söker en underhållande bok. Jag tycker om biografier och har läst alla Neil Strauss böcker, men söker nu en bok som inte är en biografi. Det ska gärna handla om ett äventyr och kan mycket väl vara en gammal bok. Spelar ingen roll hur svårt språket är, bara för att jag tycker om Neil Strauss så är jag inte språkligt handikappad utan kan läsa lite mer avancerade böcker hehe.

Tack på förhand!
Citera
2009-12-27, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captain-Marlowe
Jag söker en underhållande bok. Jag tycker om biografier och har läst alla Neil Strauss böcker, men söker nu en bok som inte är en biografi. Det ska gärna handla om ett äventyr och kan mycket väl vara en gammal bok. Spelar ingen roll hur svårt språket är, bara för att jag tycker om Neil Strauss så är jag inte språkligt handikappad utan kan läsa lite mer avancerade böcker hehe.

Tack på förhand!

Nu har jag visserligen inte ens kommit halvvägs in i boken men Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson är mycket bra och smårolig hittills.

Den handlar om en man som rymmer från sitt ålderdomshem samma dag som han fyller hundra år. Under tiden hinner han med en massa nya saker, och mycket saker händer under hans väg.
Citera
2009-12-28, 14:39
Medlem
Captain-Marlowes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monachus
Nu har jag visserligen inte ens kommit halvvägs in i boken men Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson är mycket bra och smårolig hittills.

Den handlar om en man som rymmer från sitt ålderdomshem samma dag som han fyller hundra år. Under tiden hinner han med en massa nya saker, och mycket saker händer under hans väg.

Ska kolla in den, tackar!
Citera
2009-12-28, 20:11
Medlem
Apanjockos avatar
Söker tips på böcker i stil med Snabba Cash och Jag är Wanted. Lite undre världen, juggemaffia-aktigt. Har inte läst Aldrig Fucka Upp än, men det kommer.

Söker också böcker som liknar The Dirt och White Line Fever och dom där. Det behöver absolut inte handla om rockstars och kändisar, lika gärna om nån random dude som åker jorden runt och knarkar halvt ihjäl sig. Men droger, misär och slagsmål ska gärna finnas med.
Citera
2009-12-28, 21:14
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apanjocko
Söker tips på böcker i stil med Snabba Cash och Jag är Wanted. Lite undre världen, juggemaffia-aktigt. Har inte läst Aldrig Fucka Upp än, men det kommer.

Söker också böcker som liknar The Dirt och White Line Fever och dom där. Det behöver absolut inte handla om rockstars och kändisar, lika gärna om nån random dude som åker jorden runt och knarkar halvt ihjäl sig. Men droger, misär och slagsmål ska gärna finnas med.

Sök i tråden! Denna typen av frågor dyker upp minst en gång i veckan...
Citera
2009-12-29, 09:56
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apanjocko
Shantaram är det första som dyker upp i huvudet.
Om du är intresserad av gamla banditer i Italien kanske Banditer - en historia om heder, hämnd och desperados vore någonting. Dock är det ingenting skönlitterärt.
Citat:
Inte läst någon av dessa, men jag antar att Heavier then heaven (Nirvana/Kurt Cobain) och The Heroin Diarys (Slash?) kan passa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in