2014-02-19, 19:05
Medlem
BadkarsfilosofeNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
En (sluten) ring av koppartråd gillar de tydligen inte heller att vandra över, så en sån runt plantan/plantorna kan funka. Tips i mängden.

Skall helt klart prövas! Men det kommer bli ett jäkla meck om man ska ge en ring till varje planta..
Citera
2014-02-19, 19:17
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadkarsfilosofeN
Skall helt klart prövas! Men det kommer bli ett jäkla meck om man ska ge en ring till varje planta..

Gör en stor ring? Vet inte hur det påverkar den elektriska laddningen dock. Antingen upp, ner eller inte alls.
Citera
2014-02-19, 19:51
Medlem
Citat:
Gör en stor ring? Vet inte hur det påverkar den elektriska laddningen dock. Antingen upp, ner eller inte alls.

Är det alltså laddningen som avskräcker de små liven, och inte kopparen i sig?
Citera
2014-02-19, 21:05
Medlem
BadkarsfilosofeNs avatar
Citat:

Det är dags att moder svea får sig en riktig mur längs med var kust och gräns!

Ingen vidare koll på det heller, men rent spontant känns det som att den blir lägre ju större ringen är.

Citat:
Ursprungligen postat av Wookiedoodle

Det är vad vi utgår ifrån, men vill man vara riktigt säker får man fråga sniglarna själva.
Citera
2014-02-19, 21:32
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wookiedoodle

Jag trodde det, men gjorde en snabb sökning på "snigel" + "koppar" och fick fram detta:

Citat:
Ursprungligen postat av http://www.mordarsnigeln.se
KOPPAR ÄR EFFEKTIVT MOT MÖRDARSNIGLAR
Att sätta upp remsor av kopparplåt runt trädgårdslandet eller runt krukor gör så att mördarsniglarna håller sig borta. De kan inte ta sig över kopparen, då den bränner på dem. Det är dock viktigt att se till att sniglarna inte kan komma över på andra sätt, till exempel att en gren sticker ut så de kan krypa upp ändå.

Ett hett tips är att vira koppartråd runt stjälken på dina mest dyrbara och omtåliga större växter. Mest största sannolikhet får du ha dessa växter ifred - ja, om det inte kommer ett rådjur vill säga.
Citera
2014-02-25, 21:45
Medlem
GanjahSmokes avatar
När ska man börja plantera fröna utomhus ?
Citera
2014-02-25, 22:41
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjahSmoke
När ska man börja plantera fröna utomhus ?

Läs trådens rubrik. Vad får du ut av rubriksättningen? Att det är en guide. Således; läs första inlägget.
Citera
2014-03-03, 11:36
Medlem
Tjena! Har funderat på att smälla upp ett gäng vallmo på balkongen men jag har varken lust eller råd att köpa en massa krukor osv. Tänkte kolla här om någon kanske vet om det fungerar lika bra att bara plantera rakt ner i en säck med odlingsjord som jag sprättat upp ena sidan på?
Citera
2014-03-04, 12:38
Medlem
BadkarsfilosofeNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yeahthatsme
Tjena! Har funderat på att smälla upp ett gäng vallmo på balkongen men jag har varken lust eller råd att köpa en massa krukor osv. Tänkte kolla här om någon kanske vet om det fungerar lika bra att bara plantera rakt ner i en säck med odlingsjord som jag sprättat upp ena sidan på?

Du måste dränera påsen. Annars går det bra.
Citera
2014-03-04, 16:50
Medlem
Citat:

Går säkert bra. Men om det är en säck av plast bör du nog sprätta lite på undersidan också för att slippa mögel. Men hur dyra kan några tiolitershinkar vara... Vet att man får tre på ÖB för trettio kronor just nu...
Citera
2014-03-15, 00:28
Medlem
Växer dom ute i skogen om man tar dit gjord och daltar lite med dom tills dom växt till sig lite grann?

Jag kommer ihåg att förra året så sträckte sig alla mina tasmanians på sig direkt så jag vart tvungen att stöta upp dom med jord och en jävla massa pinnar varje dag i några veckor. Hade dom dock ståendes i ett hyffsat vindstilla läge längs huset så de kanske inte blir så långa och sköra om dom står på en öppen slätt och har vind på sig hela tiden?

Finns det några speciella frön som är bra för nordiskt klimat som även ger bra skörd?

MVh
Citera
2014-03-24, 14:27
Medlem
c0nfuseds avatar
Hej alla trädgårdsmästare!

Jag har några hypotetiska frågor rörande den vackra växten Vallmo.

Om jag hade införskaffat dessa fyra olika variant av Papaver Somniferum (se bild)

http://www.ladda-upp.se/bilder/ecnggetrgampn/

Vilken av dessa ger mest kontra minst potent mjölk?

Vilken av dessa ger mest och minst mjölk?

Övriga hypotetiska tips för min hypotetiska sommarodling tages tacksamt emot!

Må bäst!

Tillägg, sorten som heter Black Dragon har en varningstext om att växten är giftig, vad an detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in