2012-03-19, 09:54
Medlem
Tag_Mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metacognition.
Om man fyller på med ett lager jord borde det väl gå att odla i skogen, eller? Förutsatt att det kommer in ljus etc. men jag tänker mest på förnan nu.

Ska inte vara några större problem, men inte optimalt. Ta en spade eller nått o hugg lite i jorden o se om den mest består av sand o sten. En lövskog kanske är att föredra isf, om du inte kan så längs en åker etc.?
Citera
2012-03-19, 15:32
Medlem
Metacognition.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tag_Man
Ska inte vara några större problem, men inte optimalt. Ta en spade eller nått o hugg lite i jorden o se om den mest består av sand o sten. En lövskog kanske är att föredra isf, om du inte kan så längs en åker etc.?
Ja det är lövskog och jag har långt till närmsta åker. Om det inte är så mycket sand i jorden så kan man blanda matjord och sand för att sedan strö ett lager där man ska odla. Det viktiga är väl att de små plantorna väl börjar ta sig? Rötterna lär ju gå ner till skogens jord när de vuxit till sig lite mer så att säga.
Citera
2012-03-19, 15:44
Medlem
Tag_Mans avatar
Citat:
Ja det är lövskog och jag har långt till närmsta åker. Om det inte är så mycket sand i jorden så kan man blanda matjord och sand för att sedan strö ett lager där man ska odla. Det viktiga är väl att de små plantorna väl börjar ta sig? Rötterna lär ju gå ner till skogens jord när de vuxit till sig lite mer så att säga.

Då tycker i alla fall jag att du prövar, hä på ordentligt med jord innan, kan ju inte skada!
Citera
2012-03-20, 08:53
Medlem
Metacognition.s avatar
Citat:
Då tycker i alla fall jag att du prövar, hä på ordentligt med jord innan, kan ju inte skada!
Ja går det inte så har vi i alla fall lärt oss nåt
Citera
2012-03-20, 12:54
Medlem
chaoswithins avatar
Citat:
Allright, ungefär hur många plantor brukar du/ni kunna få ut per 100 frön, på en höft? Ren fyfikenhet!
Nu har jag haft dåliga förutsättningar dom senaste åren så grobarheten har nog legat under 10%

Men förutsatt att man odlar på vettiga ställen bör man se att åtminstonde 60-70% tittar upp, sen gallrar man ju bort minst hälften av dom om man kör på varianten att man hystar ut ett gäng frön typ.

Fast fröer är ju billiga
Citera
2012-03-20, 15:32
Medlem
Tag_Mans avatar
Tycker ni att det är tidigt att hiva ut sina frön i mitten av april? (mellan Sverige)
Citera
2012-03-21, 10:11
Medlem
Hejsan!

Ja detta med jord till vallmon, vilket jävla gissel det är om man ska odla i garderob! okay! jag ska berätta min inomhus setting så ni förstår att det faktiskt skulle funka jävla bra!

Jag är inte intresserad av någon större mängd opium, kanske en liten boll för rökning mellan 2 polare och någon kopp te, jag har sjukt låg tolerans så det behövs väldigt lite,
Har plats för 9 st 7 liters krukor i min garderob under en 400 watts lampa!

Inne på min toalett kan jag få EXAKT 15 grader varmt så dom kan gro och ställas under natten! men jag behöver som sagt en mycket mycket vettigare jord som både är väldränerad och runt 6,5-7 i ph! den enda jord jag hittat på marknaden är lökjord som har 7 i ph!

Jag gjorde iaf en egen jord med sandlåde-sand och blomjord med leka kulor plus extra leka kulor som jag la ner! den bör ha runt 6,0-6,5 i ph! Men den känns inte speciellt lätt dränerad den här jorden!

Hur som helst, bra jord är det jag vill ha! Alla goda råd mottages!
Citera
2012-03-21, 18:59
Medlem
Metacognition.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TypisktVastkustskt
Hejsan!

Ja detta med jord till vallmon, vilket jävla gissel det är om man ska odla i garderob! okay! jag ska berätta min inomhus setting så ni förstår att det faktiskt skulle funka jävla bra!

Jag är inte intresserad av någon större mängd opium, kanske en liten boll för rökning mellan 2 polare och någon kopp te, jag har sjukt låg tolerans så det behövs väldigt lite,
Har plats för 9 st 7 liters krukor i min garderob under en 400 watts lampa!

Inne på min toalett kan jag få EXAKT 15 grader varmt så dom kan gro och ställas under natten! men jag behöver som sagt en mycket mycket vettigare jord som både är väldränerad och runt 6,5-7 i ph! den enda jord jag hittat på marknaden är lökjord som har 7 i ph!

Jag gjorde iaf en egen jord med sandlåde-sand och blomjord med leka kulor plus extra leka kulor som jag la ner! den bör ha runt 6,0-6,5 i ph! Men den känns inte speciellt lätt dränerad den här jorden!

Hur som helst, bra jord är det jag vill ha! Alla goda råd mottages!
Om det bara var jorden du undrade över så tycker jag att det är en bra sammansättning. Jag vet inte vilka krav plantorna ställer på näringsämnen i jorden (forsfor, kväve etc.)
Citera
2012-03-21, 20:17
Medlem
Helst vill man ju inte slösa dyrbar tid med att pröva olika jordar för faila, men då ska jag gör äran att knulla runt lite med olika jordar, för inomhus och balkong plantering!

50 liter jord utblandat med 20 kg sandlåde-sand - Just nu har 2 små spröt titta ut ur 1 av 3 toalett krukor! och dom är inne på dag 10!

Ska se till att fylla en kruka med så o kaktus-jord och en med lökjord! Så får man se vad som passa bäst!

Aja har börjat en fet( ) odlingsdagbok! Langar upp den i egen tråd sen!
Senast redigerad av TypisktVastkustskt 2012-03-21 kl. 21:03.
Citera
2012-03-22, 09:30
Medlem
Tag_Mans avatar
När kommer herrskapet sprida sin säd i respektive delar av landet i år?

Jag kommer skicka ut mina knarkfrön andra hälften av april
Edit: Uppsala-stockholm
Citera
2012-03-22, 16:03
Medlem
Metacognition.s avatar
Citat:
När kommer herrskapet sprida sin säd i respektive delar av landet i år?

Jag kommer skicka ut mina knarkfrön andra hälften av april
Edit: Uppsala-stockholm
Jag hade tänkt i början av april. Södra Sverige. Sommaren verkar komma fort i år.
Citera
2012-03-22, 16:08
Medlem
Tag_Mans avatar
Citat:
Jag hade tänkt i början av april. Södra Sverige. Sommaren verkar komma fort i år.

Ja, jag hoppas det fortsätter såhär
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in