Citat:
Ursprungligen postat av
buddler
Växer dom ute i skogen om man tar dit gjord och daltar lite med dom tills dom växt till sig lite grann?
Jag kommer ihåg att förra året så sträckte sig alla mina tasmanians på sig direkt så jag vart tvungen att stöta upp dom med jord och en jävla massa pinnar varje dag i några veckor. Hade dom dock ståendes i ett hyffsat vindstilla läge längs huset så de kanske inte blir så långa och sköra om dom står på en öppen slätt och har vind på sig hela tiden?
Finns det några speciella frön som är bra för nordiskt klimat som även ger bra skörd?
MVh
Vad sägs om att du läser ts?
Ja, men varför konka ut jord i skogen? Det är inte olagligt att odla vallmo.. Vill du bara ha mer yta kan du väl kasta frön i dikena runt åkrarna där du bor?
Rätt. Vinden stärker stjälkarna.
Det finns mig veterligen ingen vallmo som inte växer i svenskt klimat. Tasmanians är ju en av de bästa sorterna, så fortsätt du med den.
Citat:
Ursprungligen postat av
c0nfused
Hej alla trädgårdsmästare!
Jag har några
hypotetiska frågor rörande den vackra växten Vallmo.
Om jag hade införskaffat dessa fyra olika variant av Papaver Somniferum (se bild)
http://www.ladda-upp.se/bilder/ecnggetrgampn/
Vilken av dessa ger mest kontra minst potent mjölk?
Vilken av dessa ger mest och minst mjölk?
Övriga hypotetiska tips för min hypotetiska sommarodling tages tacksamt emot!
Må bäst!
Tillägg, sorten som heter Black Dragon har en varningstext om att växten är giftig, vad an detta?
I regel är det hc som ger störst skörd. Sedan följer väl danska flaggan, svart pion och vanlig pion.
Skillnaderna är inte så överdrivet stora och potensen beror på mycket mer än sorten. Du har i vilket fall valt fyra bra sorter.
Citat:
Ursprungligen postat av
c0nfused
Jag har några frågor till.
När det gäller tekokning, är effekten sämre efter att man mjölkat kapseln på godiset?
Kan man göra te på båda färska och torkade kapslar, fördelar nackdelar?
Ja.
Ja. Torkade kapslar är något mindre potenta.