2011-06-29, 12:30
Medlem
Tuvtramps avatar
Nu har de börjat blomma för mig iaf så om en vecka - fjorton dagar så blir det mys mys.

-Och så slutar vi bråka i tråden va gubbar!
Citera
2011-06-29, 17:26
Medlem
Kornvallmo (Papaver rhoeas)

Men jag tänkte att det ändå kunde vara lite kul att se, det växer så ofattbara mängder kornvallmo här i Östergötland.

http://img855.imageshack.us/img855/9769/kornvallmo.jpg
Citera
2011-07-02, 19:57
Medlem
Herr Kantarells avatar
Nu har kapslarna kommit här i Östergötland, några dagar sedan den första tappade kronbladen.
Egentligen borde man vänta ett par veckor så de blir riktigt potenta, men jag har smaskat i mig cirka 15 stycken kapslar nu under eftermiddagen och upplever ett svagt rus. Sedan potentierade jag ruset med två stycken panocod (samma som citodon fast brustabletterna smakar bättre), och känner att jag mår rätt bra, men jag ska försöka spara det mesta tills de har uppnått högre potens efter några veckor och då göra te av det.
Citera
2011-07-03, 01:24
Medlem
Var ute och gick en sväng idag och fick syn på lite vallmokapslar i utkanten av en trädgård. Där fanns inga blomblad kvar. Min fråga är hur man kan identifiera vilken sorts vallmo det rör sig om enbart genom att titta på kappslarna/växterna förutom blommorna.
Citera
2011-07-03, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FightingSpirit
Var ute och gick en sväng idag och fick syn på lite vallmokapslar i utkanten av en trädgård. Där fanns inga blomblad kvar. Min fråga är hur man kan identifiera vilken sorts vallmo det rör sig om enbart genom att titta på kappslarna/växterna förutom blommorna.

Golfbollar=opium
Allt annat än golfbollar=inte opium
Citera
2011-07-05, 18:33
Medlem
Jonte74s avatar
Funderar på en del saker, hur länge kan man spara kapslarna innan man använder dem.
Har funderingar på att pressa dem och få ut saften på ett lite bättre sätt, är det någon med erfarenhet från pressning?

Funderar på att använda något sådant här
Citera
2011-07-06, 22:22
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonte74
Funderar på en del saker, hur länge kan man spara kapslarna innan man använder dem.
Har funderingar på att pressa dem och få ut saften på ett lite bättre sätt, är det någon med erfarenhet från pressning?

Funderar på att använda något sådant här
Torkade kapslar är potenta i flera år (säkert 10år?) men otorkade i en plastpåse möglar på några dagar (så du vet). Sen undrar jag hur du tänkt dig använda en lagerpress(?) till detta? jag kör mina mixade, kokade kapslar med en sån här.
Citera
2011-07-06, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuvtramp
Torkade kapslar är potenta i flera år (säkert 10år?) men otorkade i en plastpåse möglar på några dagar (så du vet). Sen undrar jag hur du tänkt dig använda en lagerpress(?) till detta? jag kör mina mixade, kokade kapslar med en sån här.

Skulle vara kul att se en färsk pod vakumfiltreras.

http://www.researchsupply.net/Nalgene_Complete_Filter_Units_Nylon_Membranes.html
Citera
2011-07-07, 13:28
Medlem
Jonte74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuvtramp

Jag skall inte koka dem, utan pressar saften ur dem när de är färska och sedan torka det tills det blir ett pulver.
Har i och för sig aldrig gjort det, någon som har erfarenhet?
Citera
2011-07-07, 16:42
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonte74
Jag skall inte koka dem, utan pressar saften ur dem när de är färska och sedan torka det tills det blir ett pulver.
Har i och för sig aldrig gjort det, någon som har erfarenhet?
Gängse extraheringsprocess är mixade/strimlade/hackade kapslar, kokande vatten och filtrering (med eller utan press) så varför du ska krångla till det förstår jag inte? vattnet hjälper ju till att lösa ut alkaloiderna ur växtmaterialet men prova du...

Är ju bara att låta vattnet dunsta bort om man nu inte vill dricka te.
Citera
2011-07-07, 22:55
Medlem
Efter vad jag läst i tråden så är det för tidigt för att hitta färdiga kapslar så här års? Bor i gbg trakten och det har ju varit fint väder och så.
Citera
2011-07-08, 03:40
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBBA
Efter vad jag läst i tråden så är det för tidigt för att hitta färdiga kapslar så här års? Bor i gbg trakten och det har ju varit fint väder och så.
Både ja & nej, jag har några som tappat kronbladen (~en vecka efter det händer är kapslarna lite "frostade" och det är optimalt att plocka dem) men huvuddelen har inte ens slagit ut i blom.
Har sett några andra i opiatforat som har odlat/hittat och som är på G.

Bor nere i skaune btw.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in