2011-07-10, 08:20
Medlem
ungens avatar
Nu har kapslarna stått utan blad i 2 veckor snart och de har fin färg och topparna pekar uppåt. Men jag har en fråga, vädret kommer inte att vara optimalt de närmsta dagarna, mycket regn vilket gör att man inte kan ge dem någon torka.
Hur stor skillnad gör detta på resultatet om de är genomvattnade eller uttorkade? Är det värt att bygga nån form av tak (och få det se mer suspekt ut) eller blir det ok resultat ändå men bara lite rinnigare?
Citera
2011-07-12, 13:42
Medlem
Jag har några 'danish flag', igår slog dom första blommorna ut och idag hade några av dom redan tappat sina blad. Ska det gå så snabbt? skall dom även vara så små?

En av blommorna
http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e1c32c74a23b_1.JPG

En av kapslarna.
http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e1c3312579c3_4.JPG
Citera
2011-07-12, 16:20
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slirus
Jag har några 'danish flag', igår slog dom första blommorna ut och idag hade några av dom redan tappat sina blad. Ska det gå så snabbt? skall dom även vara så små?

En av blommorna
http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e1c32c74a23b_1.JPG

En av kapslarna.
http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e1c3312579c3_4.JPG
De sväller lite men du har antagligen inte använt/haft rätt jordförhållanden för lite större brukar de allt bli. Du får ta några extra..
Citera
2011-07-12, 18:21
Medlem
Har 'skummat' igenom typ 118 av 311 sidor innan tålamodet tog slut...

Jag har en planta. 3 kapslar. (fluffiga vita, extremnt lätt gult i)
Den är i blom nu.

Jag undrar.
Kan man mortla-ner hela skiten o 'sjuda' ur den. Nu!
Med blommor, knopp (ink. blivande frön), blad, stam, rot o allt.

Jag vill inte göra små 'ärtor'

Eller är det bara att förstöra? ...en sådan fin blomma.

- del 2
Rätt eller fel. ...så jag vet hur jag inte ska göra

Mortla allt.
Häll i vatten så det täcker med en bit.
Sjuda på lätt värme.
Se till så det inte bräns fast i botten eller börjar koka.
i ca 10-20 minuter.

Filtrera ut växtdelarna.

Reppetera, under omrörning.
Citera
2011-07-12, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuvtramp
De sväller lite men du har antagligen inte använt/haft rätt jordförhållanden för lite större brukar de allt bli. Du får ta några extra..

Tack, kan det bero på att dom står tätt också? sen är det normalt att dom tappar bladen redan efter 1 dag?
Citera
2011-07-13, 01:30
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slirus
Tack, kan det bero på att dom står tätt också? sen är det normalt att dom tappar bladen redan efter 1 dag?
Det händer iaf speciellt om det blåser eller regnar hårt men även annars men "normalt" är att de har kronbladen en vecka ungefär. Sen är det säkert som de stått för tätt om de nu gjort det.
Citat:
Ursprungligen postat av jlar1973
Har 'skummat' igenom typ 118 av 311 sidor innan tålamodet tog slut...

1. Fluffiga & lätt gula? kapslarna är hårda (relativt åtm) och ser ut såhär men iaf så är tre stycken inte direkt lönt även om du använder hela plantan.
2. Är de torkade så mortlar man annars så är en mixer lättare att använda på färska pods/kaplar. Sen stormkokar jag mina i någon/några minuter stänger av plattan och låter det sen stå på eftervärma i 5-10min innan mitt tålamod tryter och det har funkat bra i rätt så några år nu.
Citera
2011-07-13, 12:55
Avslutad
Jag körde varmt (inte kokande men näst intill) vatten på 15 pods (rätt små danska flaggor), lät dem dra i en timme. Reducerade ner brygden till c:a 4 dl (från 1 liter) på lägsta värmen. Drack under välbehag i 20 minuter och kände.. ingenting.

Mycket mycket strange.
Citera
2011-07-14, 16:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av arioch
Jag körde varmt (inte kokande men näst intill) vatten på 15 pods (rätt små danska flaggor), lät dem dra i en timme. Reducerade ner brygden till c:a 4 dl (från 1 liter) på lägsta värmen. Drack under välbehag i 20 minuter och kände.. ingenting.

Mycket mycket strange.

Skörda du en regnig dag?
Citera
2011-07-15, 11:18
Medlem
Yohomies avatar
Gjorde mitt första té idag! Härligt som fan! Blev té på Izmir Afgani, riktigt potenta! Märkte skillnad direkt på mitt té att det luktade och smakade mycket mer än de från mer vanliga strains. Tog nästan lite för mycket tror jag
Citera
2011-07-15, 14:15
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yohomie
Gjorde mitt första té idag! Härligt som fan! Blev té på Izmir Afgani, riktigt potenta! Märkte skillnad direkt på mitt té att det luktade och smakade mycket mer än de från mer vanliga strains. Tog nästan lite för mycket tror jag
Ska alldeles strax brygga säsongens tredje kopp.
Citera
2011-07-18, 14:01
Medlem
Yohomies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuvtramp
Ska alldeles strax brygga säsongens tredje kopp.

Härligt härligt! fick du god effekt?
Citera
2011-07-21, 10:51
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yohomie
Härligt härligt! fick du god effekt?
Absolut, tycker det blev bättre drag i dem detta året än det förgående vilket är tur för jag har inte lika många i år.

Har under olika pseudonym skrivit om just detta (att skillnaden i styrka varierar mer på hur vädret varit än på sorten) i tråden i några år nu faktiskt och detta året blev riktigt bra. Helt ovetenskapligt förstås och min "utvärdering" har till viss del blivit lite sabbad av annat bus som subutex, horse, fentanyl & metadon trots att jag är relativt försiktig med dessa preparat.

Sitter just nu med kopp n:r4
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in