2011-05-15, 16:49
Medlem
expoexpos avatar
Jag har en polare som skar i en vallmopuppa och det kom ut vit vätska, han drog en vanlig cigarett mot vätskan och testade att röka ciggen. - Han blev helt väck och låg sedan i sängen hela dagen och svävade.
Citera
2011-05-15, 20:42
Bannlyst
va nyss ute och satte 200 pion på mitt spott, på samma område satte jag i fredags 100 fjädervallmo´s.
Är opiumet som man får ut ur pionvallmo´s nice?

Har även regnat några gånger tidigare idag, så jorden var ganska blöt, pga detta så sket jag i vattna, går detta bra eller bör man springa dit igen idag eller imorgon och vattna för säkerhets skull?tror dock det kommer komma någon skur till ikväll om man ska döma efter hur himlen ser ut nu, så det borde sköta sig själv, eller?
Citera
2011-05-15, 20:54
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expoexpo
Jag har en polare som skar i en vallmopuppa och det kom ut vit vätska, han drog en vanlig cigarett mot vätskan och testade att röka ciggen. - Han blev helt väck och låg sedan i sängen hela dagen och svävade.
Mmm, eller hur.

Hade det varit så lätt så hade man ju inte behövt koka opiumet eller krångla med opiumpipa...
Citat:
Ursprungligen postat av ryskspion
Jag vattnar aldrig utan låter naturen & sommaren ha sin gång bara. Men det förutsätter ju förstås att man odlar på en någorlunda "bra" plats.
Citera
2011-05-15, 21:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tuvtramp
.

Jag vattnar aldrig utan låter naturen & sommaren ha sin gång bara. Men det förutsätter ju förstås att man odlar på en någorlunda "bra" plats.

Platsen anser jag vara bra för att odla vallmo, det är i mitten av ett stort fält där det växer allt möjligt i växt väg även mycket högt gräs, jag grävde jag till ett odlings område i mitten av fältet så att man i framtiden inte kan se dom från längre avstånd.
Det är annars väldigt "öppet" alltså att solen står alltid på där och det finns ingen skugga.

Får dra dit om några dagar och se om dom ploppat upp.

Lägger du lite jord över fröna eller "kastar" du bara ut dom över stället där du vill att dom ska växa?
Senast redigerad av ryskspion 2011-05-15 kl. 21:14.
Citera
2011-05-15, 21:17
Medlem
expoexpos avatar
Citat:
Mmm, eller hur.

Hade det varit så lätt så hade man ju inte behövt koka opiumet eller krångla med opiumpipa...

Just precis, så lätt är det.
Citera
2011-05-15, 22:27
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expoexpo
Just precis, så lätt är det.
Ja om man är 15 och nöjer sig med placeboeffekten.
Citat:
Ursprungligen postat av ryskspion
Platsen anser jag vara bra för att odla vallmo, det är i mitten av ett stort fält där det växer allt möjligt i växt väg även mycket högt gräs, jag grävde jag till ett odlings område i mitten av fältet så att man i framtiden inte kan se dom från längre avstånd.
Det är annars väldigt "öppet" alltså att solen står alltid på där och det finns ingen skugga.

Får dra dit om några dagar och se om dom ploppat upp.

Lägger du lite jord över fröna eller "kastar" du bara ut dom över stället där du vill att dom ska växa?
Jag kastar bara ut dem och räfsar lite efter mig, oftast i samband med regn. Fast då är det ju på förberedd mark och inte uppe på annan växtlighet.
Citera
2011-05-17, 15:52
Medlem
Bigmaws avatar
Kan man sätta vallmo i t.ex. vita blomlådor på ett platt tak med riklig tillgång till sol och vatten, runt den 25~27:e maj, eller är det för sent redan?
Citera
2011-05-17, 16:18
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigmaw
Kan man sätta vallmo i t.ex. vita blomlådor på ett platt tak med riklig tillgång till sol och vatten, runt den 25~27:e maj, eller är det för sent redan?
Det går bra men tänk på att vallmo har pålrot-system så lådan behöver vara rätt djup/hög. Sen vidare hinner den absolut bli färdig i tid.
Citera
2011-05-17, 16:32
Medlem
Bigmaws avatar
Citat:
Det går bra men tänk på att vallmo har pålrot-system så lådan behöver vara rätt djup/hög. Sen vidare hinner den absolut bli färdig i tid.

Tackar, tackar.
Citera
2011-05-17, 20:26
Bannlyst
Har endast läst första och denna sidan i tråden, ursäktar om det. Tänker dock läsa igenom större av delen när jag har tid!

När är det försent att börja för att det ska vara klart i slutet på sommaren?
Vilken säsong är det optimalt?
Hur mycket underhåll behövs under sommaren?

Tack för svar, som sagt skall läsa igenom tråden när jag har tid.
Citera
2011-05-20, 02:22
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guywithtnt
Har endast läst första och denna sidan i tråden, ursäktar om det. Tänker dock läsa igenom större av delen när jag har tid!

När är det försent att börja för att det ska vara klart i slutet på sommaren?
Vilken säsong är det optimalt?
Hur mycket underhåll behövs under sommaren?

Tack för svar, som sagt skall läsa igenom tråden när jag har tid.
Det kan du omöjligt ha gjort för allt du behöver veta står ju faktiskt på dessa två sidor.

onT så börjar jag se de tidigt satta nu och ska sätta lite pionvallmo nu på lördag när jag får tillbaks min jordfräs som jag lånat ut.

Efterlysning:
Citera
2011-05-20, 17:01
Medlem
Echoess avatar
Har nu satt ut frön på ett fält i "vila", dvs där de odlat förr men nu låter växa fritt på. Odlade på ett ca 3x1 meters område och täckte med 20 liter jord. Hur mycket skulle ni estimera att jag kan förvänta mig få? (Slängde ut en hel del frön där, kanske lite väl många)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in