Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-24, 19:21
  #4801
Medlem
Måste säga att det går segt med min balkongodling. Har inte kollat det jag sått utomhus än.
Citera
2016-05-24, 22:04
  #4802
Medlem
Johnnythefoxs avatar
Oj vilken rolig och intressant tråd. Hur kan jag bommat den här?
Tack till TS stormamman . Hoppas du lever och har hälsan .
Har inte läst hela tråden bara början och slutet.

Mitt x hade dille på vallmoblommor, så nu har jag i min trädgård flera blommor som kommer här och där årligen. ( stora röda vackra)
Finns det någon "styrka" i sådana tro ? Åker till plantagen i morgon i alla fall
Kul med en ny hobby

Har alltid hört att det inte funkar i vårat land. Hmm Känner mig lite lurad
Citera
2016-05-27, 19:48
  #4803
Medlem
E14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DuckofDeath
Måste säga att det går segt med min balkongodling. Har inte kollat det jag sått utomhus än.

De trivs inte något vidare väl i kruka. Ute i naturen har du massor av microorganismer som hjälper till att mulla jorden och om du väljer såplats väl så har de bättre tillgång till ljus.
Citera
2016-05-31, 14:42
  #4804
Medlem
https://fyndiq.se/product/4680459-14...FYcucgod1skONg

så detta funkar?
Citera
2016-06-16, 04:35
  #4805
Medlem
HadronBosons avatar
Mina vallmo blommar fint. Detta är 4e året för en del och 3e året för de andra. Den vanliga röda vildform-vallmon har redan blivit till förkapslar, kan inte minnas att de hände så tidigt...

Tror faktiskt att jag kan få ihop en del. Har ganska många blommor Om jag snittar lika snyggt som förra året. De blommor som är för nära tomtgränsen så folk kan se att jag skurit i dem, de plockas och kokas och/eller tömmer fröna.

Ni snackar om odla i krukor på balkongen, funkar inge vidare må jag säga. Testat i kruka men blev lixom inget av det. Lyckas superbra med odling ute.
__________________
Senast redigerad av HadronBoson 2016-06-16 kl. 04:39.
Citera
2016-06-21, 14:47
  #4806
Medlem
Har hittat en webbshop i UK som säljer bland annat otvättade vallmofrön och torkade poddar.

Är det riskfritt/lagligt att beställa till Sverige?

Läste om en man i Umeå som blivit åtalad för att ha haft 250 gram kapslar hemma, men samtidigt är opiumvallmo tillåtet att odla. Blir helt förvirrad av motstridiga uppgifter.
Citera
2016-07-02, 07:53
  #4807
Medlem
Flaskpostenss avatar
Mina som jag slängde ut på ett sälle där jag inte trodde dom skulle växa, förra året vart de nån enstaka liten. Men i år har det vuxit fram ett tiotal stora fina valmo. Vet inte om dom har droppat bladen än men på några hade de gjort det, så jag käka två kapslar nyss och ser vad som händer
Citera
2016-07-02, 11:57
  #4808
Medlem
Flaskpostenss avatar
När är dom färdiga i västerbotten? mitten på aug?

Dom är ju nästan 90cm nu så de borde närma sig?
Citera
2016-07-16, 01:16
  #4809
Medlem
-Zex-s avatar
Förlåt för riktigt kass ordning på bilderna, men är det någon av dessa som är potenta? http://imgur.com/a/VLYGb

Står "opiumvallmo" på framsidan, men inte Papaver Somniferum på baksidan, utan Papaver plefoinum typ, betyder det att Plantagen har blåst mig på 5 spänn? Samma gäller Pion- och fjädervallmon, där står det papaver somniferum men inte opiumvallmo, betyder det då att Blomsterlandet också har blåst mig? Där gällde det faktist närmare 20 kr

Eller är det som så att både "opiumvallmo" och "papaver somniferum" är potenta rackare? Eller måste jag köpa på tradera? Ska sätta ut i vinter och hoppas dom blommar till sommaren, fina blommor är det
Citera
2016-07-17, 03:49
  #4810
Medlem
-Zex-s avatar
Ingen som har någon aning? Orkar inte plantera alla
Citera
2016-07-19, 13:48
  #4811
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Zex-
Förlåt för riktigt kass ordning på bilderna, men är det någon av dessa som är potenta? http://imgur.com/a/VLYGb

Står "opiumvallmo" på framsidan, men inte Papaver Somniferum på baksidan, utan Papaver plefoinum typ, betyder det att Plantagen har blåst mig på 5 spänn? Samma gäller Pion- och fjädervallmon, där står det papaver somniferum men inte opiumvallmo, betyder det då att Blomsterlandet också har blåst mig? Där gällde det faktist närmare 20 kr

Eller är det som så att både "opiumvallmo" och "papaver somniferum" är potenta rackare? Eller måste jag köpa på tradera? Ska sätta ut i vinter och hoppas dom blommar till sommaren, fina blommor är det

Det är endast Papaver Somniferum som är den s.k. "opiumvallmon". Pionvallmo tillhör detta släktet.

Det finns en alkaloid i Papaver Rhodeas som kan ge morfin-liknande effekter, rhoeadine, som kan vara trevlig. Läste även att tebaine(alkaloiden man gör buprenorphine från) finns i Rhodeas, men detta har jag bara läst på enstaka sidor och tar det inte som fakta just nu.

På Ebay säljs det frön billigt och bra, enda nackdelen är att det kan vara lång leveranstid om du beställer från, låt oss säg Thailand.
Citera
2016-07-19, 14:09
  #4812
Medlem
Hur är egentligen chanserna att lyckas om man sår fröer nu, utomhus? Jag bor i Zon 1.

Har 100 "Danish Flag" fröer som förmodligen kommer gå åt spillo, då jag har planer på att flytta utomlands i oktober.

Lika bra att chansa och hoppas på mycket sol?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback