2011-05-20, 19:25
Medlem
fnskls avatar
Hej, tänkte köpa lite frön och börja odla nu snart. Vilka frön ger mest potent opium, fortfarande hen & chickens som i trådstarten? Vart köper man det lättast? (online eller butik spelar ingen större roll..), tänkte köra lite odling på balkongen och lite i naturen så jag får en riklig skörd, nåt speciellt man bör tänka på vid utomhusodling? Tänkte bygga lite snigelfällor vid naturodlingarna och så.. och såklart vattna om det mot all förmodan inte skulle bli en regnig sommar, men förutom det?
Citera
2011-05-21, 12:20
Medlem
Yohomies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnskl
Hej, tänkte köpa lite frön och börja odla nu snart. Vilka frön ger mest potent opium, fortfarande hen & chickens som i trådstarten? Vart köper man det lättast? (online eller butik spelar ingen större roll..), tänkte köra lite odling på balkongen och lite i naturen så jag får en riklig skörd, nåt speciellt man bör tänka på vid utomhusodling? Tänkte bygga lite snigelfällor vid naturodlingarna och så.. och såklart vattna om det mot all förmodan inte skulle bli en regnig sommar, men förutom det?

Om du inte orkar beställa från sidor som inte är från Sverige så kör på hen & chicks eller typ black peony, de flesta peony är nice. Spelar inte så stor roll egentligen.

Däremot om du orkar beställa från nätet så köp tasmanska då de är väldigt potenta och rätt billiga. Sen har du ju Izmir afghani, ja alla afghan är bra. Sen Persian White eller Blue (väldigt läckra pods har dom), China White de funkar alla jävligt bra!

De som fungerat bäst för mig är tasmanska, persian och lite olika afghan.

Ja skydda för djuren om du kan, rådjuren eller om det är små gnagare här där jag bor verkar gilla mina vallmo när de är små.
Senast redigerad av Yohomie 2011-05-21 kl. 12:30.
Citera
2011-05-26, 23:51
Medlem
Izunis avatar
Fan vad jobbigt det är att gallra!
Slängde ut säkert ett par tusen frön och trodde inte att såpass många skulle komma upp

Hur går det för er andra?
Citera
2011-05-27, 10:36
Medlem
Jag funderar att ha en liten Opium Vallmo odling på balkongen...Den är inte 100% i söderläge...Utan snarare sydväst... Så det jag undrar är om det går att sätta ut lite LE lampor bara för att ge dem EXTRA sol...kommer pröva det oavsett vad folk säger...men jag undrar om någon annan gjort det? Kan man ju få lite hopp liksom! funderar på att köpa 4 stycken sådan här http://www.ljusbutiken.nu/detaljer.asp?butik=8NT2327BIO och hänga över dom små liven! Låter det som en god ide?
Senast redigerad av TypisktVastkustskt 2011-05-27 kl. 10:39.
Citera
2011-05-27, 19:42
Medlem
Izunis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TypisktVastkustskt
Jag funderar att ha en liten Opium Vallmo odling på balkongen...Den är inte 100% i söderläge...Utan snarare sydväst... Så det jag undrar är om det går att sätta ut lite LE lampor bara för att ge dem EXTRA sol...kommer pröva det oavsett vad folk säger...men jag undrar om någon annan gjort det? Kan man ju få lite hopp liksom! funderar på att köpa 4 stycken sådan här http://www.ljusbutiken.nu/detaljer.asp?butik=8NT2327BIO och hänga över dom små liven! Låter det som en god ide?

Jag tror att solen räcker, jag har bara sol kanske sex timmar om dagen och samtliga växter jag odlat hittills har klarat sig utmärkt.
Dom där var dessutom svindyra, du kan antingen köpa 20 wattare för runt 30 spänn styck på CO eller kanske en större LE-lampa på 125/250 w för 500-800.

Ha så kul
Citera
2011-05-28, 01:26
Medlem
FBI-Agents avatar
Nån som vet om det kan bli nått...

Jag hade tänkt odla opium (Hen & Chicken) i några blomsterlådor en gång, men det blev inget av det. Så jag ställde ut lådorna på balkongen. Nu, 2 år senare såg jag att det har växt som fan i lådorna...

Hur bör jag göra för att få fina kapslar? Hur höga måste de bli? De är ca 1 dm höga nu.
Citera
2011-05-29, 13:01
Bannlyst
Idag har det gått exakt två veckor sedan jag satte mina frön i marken.
Jag kom precis hem från mitt ställe, och jag visste från början att det tar rätt lång tid innan vallmon tittar upp ur jorden.
Dessutom var jag inte seriös när jag gjorde detta, jag grävde helt enkelt upp gräset, tog bort småväxter, sedan kastade jag helt enkelt ut fröna på jorden(jorden som finns på stället,har alltså inte använt köpejord), räffsade runt lite, jag vattnade inte ens eftersom det regnade hela den dagen samt att det regnat ca varannan dag sedan jag planterade och det har inte varit så många soliga dagar som jag hoppats på.

Alltså så var inte mina förhoppningar stora.
När jag först kommer dit, ställer jag mig över groparna jag grävt, första ögonblicket ser jag inte ett skit och tänker "jaha, det gick ju inte så bra".
Men sedan sätter jag mig på knä, då ser jag att i den mindre gropen har ett tiotal små små blad kommit upp ur marken, den större gropen så ser jag ett 30-40 tal som som tittat upp.
Antagligen har dom precis tittat upp, eftersom dom bara är 1-3 mm höga/breda.

Så uppenbarligen lyckades jag, och det motiverade mig till att göra en mer seriös odling!

Så nu vill jag veta, är det okej att sätta nya frön i marken nästa helg?
Är det försent?

Om det inte är försent så:
Denna gången hade jag tänkt använda köpejord, vad för jord borde jag köpa?
Är det bra att köra med näring när dom blir större, eller ska man strunta i näring?

Några andra grejer man bör tänka på?
Citera
2011-05-29, 19:03
Medlem
Tjah! Va ute och planterade lite frön mitt i skummet igår. Inte speciellt seriöst gjort med grep och skit. Men jag lösgjorde jorden lite och strödde ut 4a weibulls fröpåsar och föste över lite jord över dom (tror jag, det va bäckmörkt så jag såg inte så mycket). Perfekt tajming för det regnade precis efteråt.

Det jag funderar på, om någon vet. Är om det egentligen är för sent för att odla? Vet att det åtminstone är i slutet av skälig odling enligt paketet.

Sen också hur lång tid det tar för dom att bli ca 20cm höga? På'n'öft!
Citera
2011-05-30, 13:43
Medlem
Grävde förra veckan upp en jordplätt mitt i skogen där jag strödde ut frön (fjädervallmo). Satt även frön i små plastkrukor (60 st) som jag sedan ska sätta ner i landet när de växt på sig lite. Är osäker på om jorden är så bra men jag chansade.

Såhär ser omgivningen ut

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4de380805b108_DSC04233.JPG

Jorden innehåller ganska mycket sand

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4de38215e5ef8_DSC04231.JPG

Hur tror ni dessa blommor klarar sig i denna jord?
Citera
2011-05-30, 16:43
Bannlyst
Hehe hände en kul grej nyss..Ett sammanträffande:P

Planterade ju lite vallmos för två veckor sen som precis tittat upp på ett hemligt litet mysigt ställe som jag har.

Nu är det så att min mor är på besök i Sverige, och nu när vi kom hem från stan så pekar mamma efter tag ut mot min trädgård och säger "du har ju lite poppies där" jag svarar "va vad snackar du om", jag reser mig upp och kollar på ut genom fönstret och ser att fem stycken vallmos har växt upp mellan mina betongplattor på marken, och det har bildats kapslar på dom!

Har ingen aning om dom är potenta eller då jag inte har kastat ut några frön i min trädgård såvitt jag vet.
En av dom har blomman slagit ut på och den är den typiska röda/svarta blomman.
Ska se om jag på något sätt kan fixa en bild på dom, hade varit kul om någon kunde avgöra om det är av den potenta sorten och om när jag bör skörda dom.
Kapslarna ser ut att vara ca 1-2 cm långa och 1 cm breda.
Citera
2011-06-01, 18:45
Medlem
Det är verkligen inte mycket liv i den här tråden... Synd...
Citera
2011-06-02, 13:45
Bannlyst
Bumpar min fråga då ingen svarat...

Hinner man få ut en skörd om man planterar frön i tidig juni?Dvs denna helgen..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in