2010-03-06, 00:48
Medlem
minilogos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunfighter
Dom du köpte blir det inget opium av....om det nu va santa maria i kryddburk eller påse...det e blandade vallmofrön men inget som ger opium....

http://eline.impecta.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&$GUEST=A&wts.ACTION=log inguest&p=H

http://eline.impecta.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&$GUEST=A&wts.ACTION=log inguest&p=H

http://www.tradera.com/search/result.aspx?search=opievallmo&search_category=-1&x=0&y=0

Där har du bra frön som garanterat funkar.....odla vallmo inomhus e inte att rekommendera om du nu inte har ordentlig belysning osv. Sätt fröna utomhus när våren kommit ist o läs guiden så blir det nog bra.
Och vad baserar du det på, idioti?
Klart att de ger opium, fått kapslar från Santa Marias frön som är aningen mindre än tennisbollar som när man skär pumpar ut så mycket att det nästan droppar av. För att inte nämna vad man blir moffad.
Så persson121 du behöver inte oroa dig för dina frön de funkar mycket väl, men det är inget som förbjuder dig från att köpa mer frön från internet... ju mer desto bättre!
Citera
2010-03-06, 10:25
Medlem
sunfighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minilogo
Klart att de ger opium, fått kapslar från Santa Marias frön som är aningen mindre än tennisbollar som när man skär pumpar ut så mycket att det nästan droppar av. För att inte nämna vad man blir moffad.
Så persson121 du behöver inte oroa dig för dina frön de funkar mycket väl, men det är inget som förbjuder dig från att köpa mer frön från internet... ju mer desto bättre!

Haha....klart det rinner ut latex från såna plantor oxå men det e oftast väldigt lite eller ingen opiumhalt i det.....men vill du odla såna frön så gör du det. I don´t care...

Visst kan man ha tur att det ligger papaver somniferumfrön i Santa Maria-påsarna men det e ju ett säkrare kort att köpa enbart papaver somniferumfrön o sätta.....kostar ju ingenting typ o du får garanterat det du vill ha.
Senast redigerad av sunfighter 2010-03-06 kl. 10:28.
Citera
2010-03-06, 11:48
Medlem
minilogos avatar
Citat:
Haha....klart det rinner ut latex från såna plantor oxå men det e oftast väldigt lite eller ingen opiumhalt i det.....men vill du odla såna frön så gör du det. I don´t care...

Visst kan man ha tur att det ligger papaver somniferumfrön i Santa Maria-påsarna men det e ju ett säkrare kort att köpa enbart papaver somniferumfrön o sätta.....kostar ju ingenting typ o du får garanterat det du vill ha.
De tar ofta fröna från stora odlingar från tex. Turkiet osv. de funkar helt utmärkt och till och med bättre än de somniferumfrön som jag sått och köpt från butik, alltid fått vallmo som ser ut som tasmanska.
Men ifall man vill komma undan billigare så är självklart internet ett jätte bra ställe att shoppa loss från bland märkesfrön.
Citera
2010-03-06, 12:10
Bannlyst
Citat:

Okej. Jag hade ändå tänkt plantera dem ändå Oavsett om jag får opium eller inte.
Jag behöver veta lite "växt-info". Hur mycket vatten dom ska ha. Ska dom vara torra? Hur mycket sol det behövs för dem? Hur man ska plantera frönen, om man ska bara lägga dom på jordytan. Hur lång tid det tar för en frö att bli en planta o.s.v
Senast redigerad av persson121 2010-03-06 kl. 12:14.
Citera
2010-03-06, 13:19
Medlem
minilogos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persson121
Okej. Jag hade ändå tänkt plantera dem ändå Oavsett om jag får opium eller inte.
Jag behöver veta lite "växt-info". Hur mycket vatten dom ska ha. Ska dom vara torra? Hur mycket sol det behövs för dem? Hur man ska plantera frönen, om man ska bara lägga dom på jordytan. Hur lång tid det tar för en frö att bli en planta o.s.v
Släng ut fröna på den plats du tänkt odla när vädret tillåter, i april någon gång. Antingen låter du dem ligga ovanpå jorden eller så drar du ytterst lätt med en kratta över så de får en aning jord över sig och vattna så jorden håller sig fuktig i början (brukar dock klara sig mycket väl med regnet, de är tåliga plantor och behöver i princip aldrig vattnas när de väl tagit sig).
De vill ha så mycket sol som möjligt så plantera på södersida eller där det är sol större del av dagen om möjligt.

Plantorna är redo för skörd i slutet av juli början av augusti fram till i september, se till att du inte skär dem för tidigt då rinner det mest ut vatten men inte för sent heller för då bryts alkaloiderna ner.
Hoppas det var svar nog.
Citera
2010-03-06, 13:56
Bannlyst
Citat:
Släng ut fröna på den plats du tänkt odla när vädret tillåter, i april någon gång. Antingen låter du dem ligga ovanpå jorden eller så drar du ytterst lätt med en kratta över så de får en aning jord över sig och vattna så jorden håller sig fuktig i början (brukar dock klara sig mycket väl med regnet, de är tåliga plantor och behöver i princip aldrig vattnas när de väl tagit sig).
De vill ha så mycket sol som möjligt så plantera på södersida eller där det är sol större del av dagen om möjligt.

Plantorna är redo för skörd i slutet av juli början av augusti fram till i september, se till att du inte skär dem för tidigt då rinner det mest ut vatten men inte för sent heller för då bryts alkaloiderna ner.
Hoppas det var svar nog.

Tackar. Jag ska odla inne och ute. Bara för att se hur det går sen lämmar jag ett resultat här sen.
Just nu håller jag på att få en cannabisplanta växa med enbart fönsterljus inomhus. Jag verkar lyckas iallafall.
Citera
2010-03-06, 22:55
Bannlyst
Är det samma ljus man ska ha till Papaver somniferum som till cannabis?
Citera
2010-03-07, 12:29
Medlem
minilogos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persson121
Är det samma ljus man ska ha till Papaver somniferum som till cannabis?
http://www.poppies.org/faq/growing/ Här hittar du allt matnyttigt du kan tänka dig om att odla opium poppys!
Senast redigerad av minilogo 2010-03-07 kl. 12:36.
Citera
2010-03-07, 12:35
Bannlyst
Citat:
http://www.poppies.org/faq/growing/ Här hittar du allt matnyttigt du kan tänka dig om att odla opium poppys!

tackar
Citera
2010-03-09, 04:05
Medlem
RonnyKålmans avatar
http://www.purchasepoppyseedssale.com/poppy_growing

här har du en riktigt bra och enkel manual
Citera
2010-03-09, 09:42
Medlem
Yohomies avatar
Blir ett litet projekt i sommar
Citera
2010-03-14, 19:43
Medlem
Triacetylmorfins avatar
Citat:

Jag törs slå vad om att det ENDAST är papaver somniferum-frön i dessa påsar. Även jag har använt frön som är till för matlagning men gott resultat, aldrig fått något annat än just opiemvallmo (även fast potensen varierat en del).
Hur tänker du när du säger att det är blandade frön i påsarna? Man bemödar sig med att odla massor av olika papaver-sorter för att sedan skörda och mixa fröna innan man skickar iväg dem?
Senast redigerad av Triacetylmorfin 2010-03-14 kl. 19:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in