2011-02-15, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SurTrollet
Tvärtom, de flesta vallmofröer är svarta/bruna/blåaktiga men det finns vita, dessa används ofta som dekoration på franskbrödbullar ect.

Jag har 3 påsar med ett par hundratusentals frön. De flesta är vita. Det finns enstaka grå. Kanske 3 av 100 är grå.
Citera
2011-02-16, 10:11
Medlem
SurTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjemisten
Jag har 3 påsar med ett par hundratusentals frön. De flesta är vita. Det finns enstaka grå. Kanske 3 av 100 är grå.
Låt mig gissa.... det är Santa Maria vallmofröer från Konsum och det står vita på förpackningen?

Men även om inte så håller jag faktiskt fast vid att de flesta papaver somniferum faktiskt är svarta.
Citat:
Ursprungligen postat av minilogo
Ja, då var det snart dags att slänga ut frön!
Hoppas på en god säsong för SurTrollet och alla andra odlare
Tjena, "efterlyste" dig på förra sidan i tråden för jag undrade vart du höll hus. Ja nu är det snart säsong...
Senast redigerad av SurTrollet 2011-02-16 kl. 10:21.
Citera
2011-02-16, 11:15
Medlem
Yohomies avatar
Citat:
Men även om inte så håller jag faktiskt fast vid att de flesta papaver somniferum faktiskt är svarta.

Ja de är ju det! de flesta av mina tasmanska är blåbärsfärgade typ.

SurTrollet, vad blir det för sorter i år?
Citera
2011-02-16, 13:41
Medlem
Citat:
Låt mig gissa.... det är Santa Maria vallmofröer från Konsum och det står vita på förpackningen?

Tjena, "efterlyste" dig på förra sidan i tråden för jag undrade vart du höll hus. Ja nu är det snart säsong...

1 påse är Persian White.

Dom 2 andra påsarna innehåller olika sorter.
Citera
2011-02-16, 14:29
Medlem
SurTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjemisten
1 påse är Persian White.

Dom 2 andra påsarna innehåller olika sorter.
Då hade jag nästan rätt(?) för jag misstänker att Santa Marias vita vallmofrön är just Persian White.
Provade att odla några sådana häromåret men det blev små pods och groration var inte så hög (alltså från S M "kryddpåse", men annars såg de ut som Persian White på pricken.

Iaf om du är förstagångsodlare så tänkt på att lite markberedning är A och O för en lyckad odlingslott. Kan du inte köra jordfräs så se till att vända jorden och rensa lite ogräs när du planterar/sår iaf så ska du se att det kommer upp många fler och att de växer bättre/blir större.
Citat:
Ursprungligen postat av Yohomie
Ja de är ju det! de flesta av mina tasmanska är blåbärsfärgade typ.

SurTrollet, vad blir det för sorter i år?
I år blir det bara H & C och min egna hybrid som härstammar från grannen några gårdar bort som f.ö var den som fick mig att börja med detta sommarnöje.
Senast redigerad av SurTrollet 2011-02-16 kl. 14:32.
Citera
2011-02-16, 15:46
Medlem
chaoswithins avatar
Senaste åren har mina odlingar blivit grymt misslyckade (guerillaodlar i stan) men i år har jag hittat den perfekta platsen

Blir Tasmanian, Persian och Great Dane så här långt, sen en blå och lila hemgjord variant från Ebay som ska vara mycket dekorativ (och smärtstillande )

Fast än så länge omöjligör ju snön alla planer
Citera
2011-02-16, 18:36
Medlem
joims avatar
Jag förstår att denna frågan har ställts tusen gånger. Men jag har inte hittat något bra svar; Vilken är den potentaste sorten?
Citera
2011-02-17, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chaoswithin
Senaste åren har mina odlingar blivit grymt misslyckade (guerillaodlar i stan) men i år har jag hittat den perfekta platsen

Blir Tasmanian, Persian och Great Dane så här långt, sen en blå och lila hemgjord variant från Ebay som ska vara mycket dekorativ (och smärtstillande )

Fast än så länge omöjligör ju snön alla planer

Vart köper du tasmanian och persian frön?
Citera
2011-02-18, 15:52
Medlem
minilogos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joim
Jag förstår att denna frågan har ställts tusen gånger. Men jag har inte hittat något bra svar; Vilken är den potentaste sorten?
Satsa på att köpa Tasmanian

SurTrollet: Den här tråden hade fallit i glömskan lite nu på senaste tiden, men nu närmar sig våren igen så nu är jag tillbaka till fullo
Citera
2011-02-23, 15:27
Medlem
Taggad nu!

Efter ett katastrofalt misslyckande förra året är det dags för nya tag. I år har jag skaffat några tiotusen white persian och tasmanian.

Lycka till alla!
Citera
2011-02-26, 16:11
Medlem
chaoswithins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buddler
Vart köper du tasmanian och persian frön?
Sorry för sent svar.

Köper nästan alla mina fröer från USA, brukar köpa via Ebay oftast.
Citera
2011-02-28, 15:35
Medlem
SurTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chaoswithin
Sorry för sent svar.

Köper nästan alla mina fröer från USA, brukar köpa via Ebay oftast.
Jag tänkte nästan svara åt dig och skriva att de mer "exotiska" sorterna oftast kommer från just Ebay men det finns fröaffärer på nätet med flertal av dessa sorter om man googlar lite.
Citat:
Ursprungligen postat av joim
Min uppfattning är att det skiljer mer från säsong till säsong än mellan sorterna i sig. Den där The Giant ska däremot (enligt ts) ha lite lägre potens förstås..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in