2010-07-18, 12:10
  #3349
Medlem
SMD FBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yohomie
Antar att du skall norpa från någons trädgård. För ett vant öga kan man se när de håller mest av det goda som de förklarar i slutet på denna, http://www.youtube.com/watch?v=cR2fLGR4bBI

Annars är det bara att kika när de får en liten frostig yta och kronan ovanpå podden reser sig väldigt mycket, då kan du snitta.

Det syns väl när man mjölkat.

Edit; sen tycker jag att det kan vara svårt att få ut goda mängder med latex från många av de vanliga sorterna somniferum. Kanske jag som är dålig på att mjölka dock.

I år har jag märkt att jag får ut mycket mer latex från de tasmanska jag odlar mot för några av de vanliga sorterna när jag snittar. Hen & chicks funkar dock rätt bra att snitta tycker jag. Blöder rätt mycket både hen & chicks och de tasmanska.

Prova iallafall och se om du får ut någon bra mängd! Funkar det dåligt så får du göra té på podsen istället! Kom ihåg att snitta väldigt försiktigt och ytligt!
Ja, det är grannens så vill inte ta hela podsen, kanske kan ta 10st max men vill helst snitta.
Hur länge måste man vänta till kletet har runnit klart? Går det på några minuter eller tar det något dygn innan man kan samla upp råopiumet?

Vissa pods på denna bilden har rest sig lite eller skall de resa sig lite till? Kanske måste kolla efter någon brun ring som han förklarar på videon..

http://img831.imageshack.us/i/vrsommar032.jpg/
Citera
2010-07-19, 17:51
  #3350
Medlem
SurTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamseglaren
Ni som inte kan snitta på plats kan alltid ta med kapslar(+10-20cm halm) hem och sätta i vas, med vatten, såklart. Sen kan ni snitta på. Slösaktigt men väldigt "stealth".

Framställde en cheeseboll-stor klump råpoium en gång och den var som dåligt heroin ungefär i kvaliten. Tisåtgång 3h. Gjorde the på mjölkade kapslar och halm sen, tidsåtgång 4-5h cirkus, omkok ni vet.

Alla kapslarna var inte fullmogna, men det struntade jag i (abstinens), men potensen måste vart helt ok för 3 pers blev goa en hel dag. Dagen efter fick 2 personer en morgondos thé som var en acceptabel stödis(femte omkoket med!).

Good luck till alla där ute!

Vill gärna ha lite komentarer på detta från SurTrollet, skogsbäret, Carl ann...

mvh
När jag började med vallmo så var det för jag hittade en potent sort i någon stackares trädgård och då blödde jag också kapslarna hemma och det gick bra, att ha dem i en kruka med vatten tänkte inte jag på men det låter ju vettigt/smart..
Nuförtiden så röker jag det sällan då jag tycker det är jobbigt och smakar illa okokt och koka det orkar jag inte för det är lätt hänt att man har för hög temperatur på vattnet och det bara blir skit av det i slutändan. Dricka te är lättast och sitter i längst.

Jag kör ett kok på mixad massa och sparar det sen (lägger det sen på tork) sen när allt är slut för säsongen så tänkte jag prova göra alkoholbaserad Laudanum på det.
Citera
2010-07-19, 21:49
  #3351
Medlem
SMD FBs avatar
Någon vänlig själ som vill berätta hur man snittar podsen? Som jag förstått det så kan man ta en morakniv och snitta några millimeter djupt lodrätt men jag vet inte hur länge man skall vänta tills all mjölk har runnit ur. Tar det några sekunder, minuter, dagar? Skall man sitta och vänta och samla upp det direkt på plats eller skall man vänta till dagen efter och samla upp det om det nu klibbar sig utanpå kapseln.
Sen så undrar jag också vilka kronbladen är. Vill gärna veta när det är dags för skörd, (7-10 dagar efter kronbladens fall men vet inte när de faller tyvärr). Har ju också hört att kransen ovanför podsen skall resa sig uppåt ganska mycket, hur mycket i så fall och vad skall man gå efter?
Lite tips och trix skulle vart värt guld i det här läget.
Citera
2010-07-19, 22:10
  #3352
Medlem
SurTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMD FB
Någon vänlig själ som vill berätta hur man snittar podsen? Som jag förstått det så kan man ta en morakniv och snitta några millimeter djupt lodrätt men jag vet inte hur länge man skall vänta tills all mjölk har runnit ur. Tar det några sekunder, minuter, dagar? Skall man sitta och vänta och samla upp det direkt på plats eller skall man vänta till dagen efter och samla upp det om det nu klibbar sig utanpå kapseln.
Sen så undrar jag också vilka kronbladen är. Vill gärna veta när det är dags för skörd, (7-10 dagar efter kronbladens fall men vet inte när de faller tyvärr). Har ju också hört att kransen ovanför podsen skall resa sig uppåt ganska mycket, hur mycket i så fall och vad skall man gå efter?
Lite tips och trix skulle vart värt guld i det här läget.
Jag använder en synål och snittar inte utan rispar lite försiktigt (3-4 rispor) lodrätt. Kronans flikar (kransen) ska stå vågrätt eller lite snett uppåt och kapseln lite frostig då är det i regel dags. Och en timme räcker sen kan du skrapa dem, väntar man tills det stelnat så tycker jag iaf att det är mycket svårare/jobbigare att samla upp latexen. -Lycka till med smygandet!
Citera
2010-07-19, 22:51
  #3353
Medlem
SMD FBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SurTrollet
Jag använder en synål och snittar inte utan rispar lite försiktigt (3-4 rispor) lodrätt. Kronans flikar (kransen) ska stå vågrätt eller lite snett uppåt och kapseln lite frostig då är det i regel dags. Och en timme räcker sen kan du skrapa dem, väntar man tills det stelnat så tycker jag iaf att det är mycket svårare/jobbigare att samla upp latexen. -Lycka till med smygandet!
Tack så mycket för svar! Ska ta kort snart så får någon bedöma om det är dags eller inte..

Godnatt
Citera
2010-07-20, 01:12
  #3354
Medlem
tryds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SurTrollet
Jag använder en synål och snittar inte utan rispar lite försiktigt (3-4 rispor) lodrätt. Kronans flikar (kransen) ska stå vågrätt eller lite snett uppåt och kapseln lite frostig då är det i regel dags. Och en timme räcker sen kan du skrapa dem, väntar man tills det stelnat så tycker jag iaf att det är mycket svårare/jobbigare att samla upp latexen. -Lycka till med smygandet!


Hej, har du någon gång odlat så att de växer tätt inpå varandra alltså att fröna har precis legat intill varandra och växt , säg sisådär 40st runt om varandra med någon millimeters avstånd ?

Och om Ja hur blev de då när de växte upp ? Kläms de inte ihop och blir konstiga eller visa visnar mm?
Citera
2010-07-20, 11:13
  #3355
Medlem
SurTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryd
Hej, har du någon gång odlat så att de växer tätt inpå varandra alltså att fröna har precis legat intill varandra och växt , säg sisådär 40st runt om varandra med någon millimeters avstånd ?

Och om Ja hur blev de då när de växte upp ? Kläms de inte ihop och blir konstiga eller visa visnar mm?
Det självgallras ju lite men det blir inte så stora plantor om man låter de stå för nära varandra och "avkastningen" blir minimal. Men jag tycker det är bra att så rätt tätt och sen gallra lite för det är många frön som inte tar sig till skillnad mot hampa där nästan alla frön tittar upp.
Citera
2010-07-20, 21:04
  #3356
Medlem
klybans avatar
Kan man ta fröhus och andra delar av ens opiumvallmo som man hackar ner och bara koka ur vattnet och få en opiumpasta?
Eller måste man göra mer, för att komma åt det?
Handlar inte att jag skall göra det mest effektiva, utan bara få lite grann.
Har bara 20-25 blommor som jag har.
Citera
2010-07-20, 21:06
  #3357
Medlem
klybans avatar
Tillägg, jag vill inte snitta frökapslar så jag "avslöjar" mig och mina intentioner.
Citera
2010-07-22, 02:45
  #3358
Medlem
tryds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SurTrollet
Det självgallras ju lite men det blir inte så stora plantor om man låter de stå för nära varandra och "avkastningen" blir minimal. Men jag tycker det är bra att så rätt tätt och sen gallra lite för det är många frön som inte tar sig till skillnad mot hampa där nästan alla frön tittar upp.




http://img193.imageshack.us/img193/7703/dsc01105bl.jpg

Så ser de ut nu och de verkar vara starka och friska

Tänkte göra te utav allt och torka de så kanske jag låter de växa så som de gör just nu

tänkte om jag gallrar de flesta iochmed att utrymmet är trångt så kommer jag inte få någon skörd äns
så kanske bästa just denna gång är att låta de växa och det är många som växer i det lilla utrymmet kanske 300 +st? haha vet itne hur jag ska göra utrymmet är 1 meter och bredd20 cm
Citera
2010-07-22, 06:26
  #3359
Medlem
Thatsgroovymans avatar
Vad vill vallmon ha för förhållande ljus, värme osv.? Tänkte på att odla inomhus när det är försent att odla ute nu...
Citera
2010-07-22, 11:11
  #3360
Medlem
SurTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Kan man ta fröhus och andra delar av ens opiumvallmo som man hackar ner och bara koka ur vattnet och få en opiumpasta?
Eller måste man göra mer, för att komma åt det?
Handlar inte att jag skall göra det mest effektiva, utan bara få lite grann.
Har bara 20-25 blommor som jag har.
20-25 blommor/plantor/kapslar? (är oavsett) inte lönt att koka ner till råopium, men om du ändå rent experimentellt vill testa så låt inte vattnet bli varmare än 65-70grader varmt för då börjar alkaloiderna att brytas ner.

Gör en kopp te på kapslarna istället, bara att mixa i en mixer lägga i en kastrull och täcka med vatten och värma upp (denna korta tid i kastrullen är inte tempen så noga, mao stäng av när det börjar sjuda), sila av och drick.. Äckligt som fan (man vänjer sig dock) och fungerar alldeles ypperligt.
Citat:
Ursprungligen postat av Thatsgroovyman
Vad vill vallmon ha för förhållande ljus, värme osv.? Tänkte på att odla inomhus när det är försent att odla ute nu...
Orkar inte riktigt gå igenom allt men det krävs ganska stort utrymme om det ska vara lönt, sen sägs det att man behöver stor temperaturskillnad (natt vs dag) för att de ska bli brukbara (växer gör de ändå)..
Citat:
Ursprungligen postat av tryd
http://img193.imageshack.us/img193/7703/dsc01105bl.jpg

Så ser de ut nu och de verkar vara starka och friska

Tänkte göra te utav allt och torka de så kanske jag låter de växa så som de gör just nu

tänkte om jag gallrar de flesta iochmed att utrymmet är trångt så kommer jag inte få någon skörd äns
så kanske bästa just denna gång är att låta de växa och det är många som växer i det lilla utrymmet kanske 300 +st? haha vet itne hur jag ska göra utrymmet är 1 meter och bredd20 cm
Behåll 30st, rensa bort resten!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in