2009-11-02, 08:00
Medlem
UNIT456s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triacetylmorfin
Inhandla gärna påsar av flera olika märken om du hittar, man vet aldrig vilken som kan innehålla en riktig jackpot (i potensväg altså)!

Okej, fanns bara YEKANs blåa vallmofrön där jag köpte men jag får väl leta lite mer i turkbutiker. Vad tror du om santamarias vallmofrön i papperspåse förresten?
Citera
2009-11-02, 11:25
Medlem
Herr Kantarells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UNIT456
Okej, fanns bara YEKANs blåa vallmofrön där jag köpte men jag får väl leta lite mer i turkbutiker. Vad tror du om santamarias vallmofrön i papperspåse förresten?

Santa Maria tror jag är dyrare och dessutom gör de kanske något med fröna så de inte gror (får inte bestråla dem för livsmedel i Sverige, men de kanske hettar upp dem, bara bestrålar med mikrovågor helt enkelt, icke-joniserande strålning)
Bättre satsa på turkhandlarnas påsar, de brukar vara större och billigare, antagligen mer grobara också, och så stödjer man småföretagarna som har liten turkbutik. Du kan ju prova en enda Santa Maria påse, men jag tror mer på konstiga påsar på turkhandlarna. På arabiska står det: بذور الخشخاش på påsarna. Opium heter أفيون (uttalas typ "ofioon"), men det står antagligen inte på påsen hehe
Citera
2009-11-02, 12:15
Medlem
UNIT456s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Kantarell
Santa Maria tror jag är dyrare och dessutom gör de kanske något med fröna så de inte gror (får inte bestråla dem för livsmedel i Sverige, men de kanske hettar upp dem, bara bestrålar med mikrovågor helt enkelt, icke-joniserande strålning)
Bättre satsa på turkhandlarnas påsar, de brukar vara större och billigare, antagligen mer grobara också, och så stödjer man småföretagarna som har liten turkbutik. Du kan ju prova en enda Santa Maria påse, men jag tror mer på konstiga påsar på turkhandlarna. På arabiska står det: بذور الخشخاش på påsarna. Opium heter أفيون (uttalas typ "ofioon"), men det står antagligen inte på påsen hehe

Okej, då blir det kanske nån runda bland turkutiker. Fast det blir nog isåfall nästa år, får se om dom jag köpt nu är bra. Vad ska du odla för rolig sort/sorter nu i vår då?
Citera
2009-11-02, 21:05
Medlem
minilogos avatar
Citat:
Santa Marias påsar gror alldeles utmärkt!
Citera
2009-11-03, 07:53
Medlem
UNIT456s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minilogo
Santa Marias påsar gror alldeles utmärkt!

Då ska jag springa ner till min lokala matbutik nån dag!
Citera
2009-11-08, 01:09
Medlem
Pr1nc3s avatar
Beställ era frön från ebay istället, sök på "tasmanian purple".
Citera
2009-11-27, 19:39
Medlem
thechosenones avatar
Jag har en fråga angående torkningen.

Stormamma skriver
Citat:
det bästa är torkning på ett svalt mörkt ställe, typ garderob, på det sättet så håller sig det fräscht i 8-10 år.

Jag undrar då vad för underlag som skulle kunna passa bra, tallrik?
Citera
2009-11-30, 09:04
Medlem
Pr1nc3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thechosenone
Jag har en fråga angående torkningen.

Stormamma skriver

Jag undrar då vad för underlag som skulle kunna passa bra, tallrik?

Tallrik går alldeles utmärkt. Det är bara om du sedan hade tänkt att förvara det i 10 år du kanske bör tänka på att packa in det lufttätt.
Citera
2009-11-30, 10:05
Medlem
thechosenones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pr1nc3
Tallrik går alldeles utmärkt. Det är bara om du sedan hade tänkt att förvara det i 10 år du kanske bör tänka på att packa in det lufttätt.

Okej, tack så mycket!

Mja, så länge kommer det nog inte finnas kvar.
Citera
2009-11-30, 13:22
Medlem
UNIT456s avatar
Nu har jag klippt ur en "skrapa" från en läskburk att snitta kapslar med i vår/sommar. Hur går det för er andra?
Citera
2009-11-30, 14:59
Medlem
minilogos avatar
Citat:
Nu har jag klippt ur en "skrapa" från en läskburk att snitta kapslar med i vår/sommar. Hur går det för er andra?
Står helt stilla med tanke på att det är den 30 november men funderar på att slänga ut några frön nu i vinter, så man får en lite tidigare skörd i sommar också.
Citera
2009-12-01, 08:51
Medlem
UNIT456s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minilogo
Står helt stilla med tanke på att det är den 30 november men funderar på att slänga ut några frön nu i vinter, så man får en lite tidigare skörd i sommar också.

När tror du man kan börja kasta ut frön i vinter då?
Senast redigerad av UNIT456 2009-12-01 kl. 08:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in