2009-08-08, 15:59
Medlem
minilogos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miinoo
Längre text av miinoo
Det måste ha varit ganska potent ifall du blev så pass go på så lite.
Hur gick det för alla odlare iår, Fick ni ut mycket?
Citera
2009-08-09, 18:36
Medlem
Medicate mes avatar
Mina "pioner" blev väldigt veka...

Pissvädret har gjort att mina darlings blev små och rangliga okej vissa klarade sig någorlunda, är det nån ide att torka dem till nåt kul eller ska jag vänta till nästa år?

Fått många utblommade knoppar, funderat på att testa mjölka dem, men är det kanske bäst att spara deras frön o så igen?
Ena sorten var en perenn så jag hoppas på finare väder nästa år.

Skulle iofs gärna testa i år
Citera
2009-08-09, 18:57
Medlem
Pr1nc3s avatar
Mina är väl helt okej..men har inte hunnit gått dit och skurit i kapslarna eller nåt. Dom har iaf blommat färdigt och jag ska ta lite bilder på resultatet snarast.
Citera
2009-08-09, 20:13
Medlem
Medicate mes avatar
Har PMat istället men det gick inte

så jag postar nån annanstans, fattar inte hur ja får bort mitt tidigare inlägg så nu riskerar jag att dubbelposta
Citera
2009-08-10, 12:42
Medlem
sunfighters avatar
Mina vallmo växte så det knakade men podsen blev inte så stora som jag önskat.....men det gav en hel del latex iaf o dom kokade växtdelarna gav mkt mkt oxå. Så en helt ok skörd blev det. har inte provat styrkan än men den som spar han har...hehe...(o inga pm om köpförfrågningar tack.) Odla eget ist.
Citera
2009-08-10, 17:26
Medlem
Pr1nc3s avatar
Hur ska jag göra med den lilla mängd pods jag fick ihop. Jag orkade inte mjölka dem på plats utan slet upp de flesta blommorna och har sparat växtdelarna samt podsen.

Här är lite bilder:
http://img3.imageshack.us/img3/8148/dscf6499m.jpg
http://img3.imageshack.us/img3/2033/dscf6500u.jpg
http://img3.imageshack.us/img3/6306/dscf6510j.jpg

Nästa år blir det att så tidigare och på en bättre och soligare plats
Citera
2009-08-10, 22:12
Medlem
minilogos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pr1nc3
Hur ska jag göra med den lilla mängd pods jag fick ihop. Jag orkade inte mjölka dem på plats utan slet upp de flesta blommorna och har sparat växtdelarna samt podsen.

Här är lite bilder:
http://img3.imageshack.us/img3/8148/dscf6499m.jpg
http://img3.imageshack.us/img3/2033/dscf6500u.jpg
http://img3.imageshack.us/img3/6306/dscf6510j.jpg

Nästa år blir det att så tidigare och på en bättre och soligare plats
Ifall jag hade varit du hade jag kokat en kopp thé eller två på dem (omkok då).
Men med tanke på hur få och små de är så är jag skeptisk till att du kommer att känna något vidare på dem.

M.
Citera
2009-08-10, 23:52
Medlem
Pr1nc3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minilogo
Ifall jag hade varit du hade jag kokat en kopp thé eller två på dem (omkok då).
Men med tanke på hur få och små de är så är jag skeptisk till att du kommer att känna något vidare på dem.

M.

Skit oxå, fan nästa år ska jag odla som FAAN inkl gödning och vad allt fan det heter! Jag har ju förvisso stjälkarna och det kvar, skall också kokas ?
Citera
2009-08-11, 08:13
Medlem
minilogos avatar
Citat:
Skit oxå, fan nästa år ska jag odla som FAAN inkl gödning och vad allt fan det heter! Jag har ju förvisso stjälkarna och det kvar, skall också kokas ?
Ja med tanke på att det är så pass billigt så är det bara att bomba frön. Ja det kan du väll göra också, försämrar dock smaken i mitt tycke. Brukar bara köra ner kapslen och de tio översta centimeterna av stjälken.

M.
Citera
2009-08-11, 19:31
Medlem
Pr1nc3s avatar
Citat:
Ja med tanke på att det är så pass billigt så är det bara att bomba frön. Ja det kan du väll göra också, försämrar dock smaken i mitt tycke. Brukar bara köra ner kapslen och de tio översta centimeterna av stjälken.

M.

Men hur kör man då? Plattan på sexan, ner med hela (?) kapslar och sen koka hur länge..

En fråga till: aldrig försökt dig på att utvinna saven ur kapslarna och gå vidare den vägen?

Thx för alla svar btw
Citera
2009-08-11, 21:12
Medlem
minilogos avatar
Citat:
Men hur kör man då? Plattan på sexan, ner med hela (?) kapslar och sen koka hur länge..

En fråga till: aldrig försökt dig på att utvinna saven ur kapslarna och gå vidare den vägen?

Thx för alla svar btw
Finns väll inga rätt men jag brukar ta en sax och klippa ner dem i små små bitar som jag därefter slänger ner i kokande vatten. Kastrullen tar jag av efter 1 min från plattan och låter det stå och dra sig i plus/minus 30 min (finns folk som låter det dra under hela natten sen dricker de det när de vaknar).
Därefter silar jag bort kapseldelarna samt fröna och häller ner thét i ett glas med en påse vaniljthé så det får lite bättre samk.
Funkar skitbra för mig och jag blir skit mysig, ja just det sen brukar jag jaga lite drake när ruset börjar slå på (opiumlatex som har torkat som man lägger på aluminiumfoilé och aa du kanske vet hur man gör?)

Du vill veta hur man skördar opiumletx eller?
Hur lätt som helst, jag tar en nål och rispar ungefär tre sträck på varje pod sen låter jag det bara rinna ut.
Väntar några timmar sen skrapar jag av det med en bit avklippt aluminiumburk.

M.
Citera
2009-08-15, 13:24
Medlem
Pr1nc3s avatar
Citat:
Finns väll inga rätt men jag brukar ta en sax och klippa ner dem i små små bitar som jag därefter slänger ner i kokande vatten. Kastrullen tar jag av efter 1 min från plattan och låter det stå och dra sig i plus/minus 30 min (finns folk som låter det dra under hela natten sen dricker de det när de vaknar).
Därefter silar jag bort kapseldelarna samt fröna och häller ner thét i ett glas med en påse vaniljthé så det får lite bättre samk.
Funkar skitbra för mig och jag blir skit mysig, ja just det sen brukar jag jaga lite drake när ruset börjar slå på (opiumlatex som har torkat som man lägger på aluminiumfoilé och aa du kanske vet hur man gör?)

Du vill veta hur man skördar opiumletx eller?
Hur lätt som helst, jag tar en nål och rispar ungefär tre sträck på varje pod sen låter jag det bara rinna ut.
Väntar några timmar sen skrapar jag av det med en bit avklippt aluminiumburk.

M.

Kungligt, tack för detaljerad info!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in