2007-04-27, 01:53
Medlem
mr_hatts avatar
Nån som sått utomhus ännu, och var i landet isåfall?
Har några påsar pionvallmo som jag börjar bli intresserad av att sätta i jorden nu, eller tror ni det är för tidigt?
Citera
2007-04-27, 17:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mr_hatt
Har några påsar pionvallmo som jag börjar bli intresserad av att sätta i jorden nu, eller tror ni det är för tidigt?

Vallmo kan sås väldigt tidigt, så fort det slutat vara minusgrader på nätterna.
Ju tidigare desto bättre, eftersom dom hinner bli stora innan dom blommar.
Brukar försöka gro frön väldigt tidigt, om det råkar vara för tidigt är det bara att slänga ut nya frön (man ser om dom första groddarna dör, om det varit för kallt)
lycka till.
Dags att så, om du inte bor i Lapland..
Citera
2007-05-01, 10:44
Medlem
HFisBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr_hatt

Jepp, ca hälften har redan börjat gå in i "sallads-stadiet".

Men ett råd till er med många frön: Kasta inte ut för mycket frön!!
Jag slängde ut totalt ca 2 hekto frö på 7 olika odlingsplatser, totalt 9-10 kvm.

Nu kommer straffet, varannan dag får jag rycka upp några tusen småplantor pga att dom ligger så tätt så att det liknar gräs. Och som alla vet så skall det inte vara så tätt!!

Har rensat nu ca varannan dag i 2-3 veckor, och hela tiden kommer nya småplantor, jobbigt!!
Jag var säker på att många av fröna var "döda" pga att jag tagit dom från småfärska (inte helt torkade) kapslar, men ack så fel jag hade...
Citera
2007-05-01, 19:19
Medlem
Multiplys avatar
så när man vill röka opiumet så ska man låta opiumlatexet torka och sen rulla det ?=)
Citera
2007-05-02, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HFisBack
Jepp, ca hälften har redan börjat gå in i "sallads-stadiet".

Men ett råd till er med många frön: Kasta inte ut för mycket frön!!
Jag slängde ut totalt ca 2 hekto frö på 7 olika odlingsplatser, totalt 9-10 kvm.

Nu kommer straffet, varannan dag får jag rycka upp några tusen småplantor pga att dom ligger så tätt så att det liknar gräs. Och som alla vet så skall det inte vara så tätt!!

Har rensat nu ca varannan dag i 2-3 veckor, och hela tiden kommer nya småplantor, jobbigt!!
Jag var säker på att många av fröna var "döda" pga att jag tagit dom från småfärska (inte helt torkade) kapslar, men ack så fel jag hade...

det kan vara värt att tänka på, tack
Citera
2007-05-03, 13:59
Medlem
Yeah!!s avatar
När blommar vallmon som växer vilt i Sverige? Vad är det för kvalitet på denna? Ute på landet kan man se "ängar" men vallmo. Då är ju halva jobbet avklarat om man kan skörda dessa.
Citera
2007-05-03, 16:52
Medlem
Veneficuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yeah!!
När blommar vallmon som växer vilt i Sverige? Vad är det för kvalitet på denna? Ute på landet kan man se "ängar" men vallmo. Då är ju halva jobbet avklarat om man kan skörda dessa.
Blir nog tidigt i år. Tvivlar på att de som växer på ängarna är Somniferum.
Citera
2007-05-05, 20:32
Medlem
2500s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yeah!!

Har läst om den och den innehåller varken kodein eller morfin, Däremot ett skumt ämne som testats på råttor och har en smärtstillande effekt vid höga doser+ en massa annat gift.
Minns inte riktigt nu har för mig att det endast är en släkting. Är det den med gula blommor så menar vi samma blomma
Citera
2007-05-05, 22:03
Medlem
FoXxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2500
Har läst om den och den innehåller varken kodein eller morfin, Däremot ett skumt ämne som testats på råttor och har en smärtstillande effekt vid höga doser+ en massa annat gift.
Minns inte riktigt nu har för mig att det endast är en släkting. Är det den med gula blommor så menar vi samma blomma

Den röda blomman då med svarta "fläckar"? Är den också giftig eller ska man pllra sig ut i natten och sno alla man kommer åt?
Citera
2007-05-06, 01:04
Avslutad
Jag har en balkong mot norr, där solen aldrig ligger på ordentligt :/
Ska jag leta upp någon fin liten äng någonstans och så fröna där istället, eller finns det en chans att det går på en norrbalkong ändå?
Citera
2007-05-06, 02:31
Medlem
har skummat igenom början av tråden och kommit fram till ett funderande, borde man inte kunna snusa opium bladen när dem är klara för mjölkning?
Citera
2007-05-06, 02:44
Medlem
2500s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biomehanika
har skummat igenom början av tråden och kommit fram till ett funderande, borde man inte kunna snusa opium bladen när dem är klara för mjölkning?

Man använder inte bladen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in