Citat:
Ursprungligen postat av JohnMilton
Jag har en fråga ang. opiumvallmo och hur man egentligen känner igen den.
I en odling ganska nära mitt hem växer en ganska riklig mängd vallmoblommor som är väldigt lika de jag hittar på googles bildsök osv på papaver somniferum, men de är lite mer avlånga kapslar. Jag funderar på om det kanske kan vara för att de inte är lika långt gångna i sitt växande bara?
Finns det nåt bra sätt att ta reda på om en okänd vallmo är rätt eller inte?
Bladen var gröna(duh), med lite taggigaktiga kanter som var lite "vitfluffiga" nästan.
(Det är nog att överdriva att kalla dem vitfluffiga, men det var inte riktigt bara som avslutet på ett vanligt blad)
Kan det vara förenat med någon fara att testa att plocka en och göra te på även om det är fel?
Snabbt svar uppskattas stort.
Jag frågade samma sak, och la in ett par bilder på föregående sida.
det visade sig Inte vara somniferum iaf.
om dina blad var "fluffiga", menar du då en massa vita ludd, eller "håriga" blad och stammar? i så fall kan det vara orientalis tror jag den heter och till mig sa folk att den var helt värdelös. kolla på mina bilder och jämför.
Sök i googels bildmotor på både somniferum, färg och orientalis om du känner igen någon.
läste dock om en kille som testade ändå, fast folk sa att det var fel sort. och han blev rikligt stenad. så jag antar att man måste vara expert eller testa själv för att veta. eller säkrast att odla eget från frön så man vet vad det är.
det finns såååå många sorter och färger så det är svårt att säga.
det är iaf min uppfattning.
har du ingen kamera att ta en bild och lägga in?