2007-06-30, 18:54
Medlem
Trollishs avatar
Hur går det med era odlingar där ute nån som vill posta lite bilder kanske?

Gick igenom ett bostadsområde igår och såg två odlingar i folks trädgårdar dock väldigt små.
Citera
2007-06-30, 19:57
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollish
Hur går det med era odlingar där ute nån som vill posta lite bilder kanske?

Gick igenom ett bostadsområde igår och såg två odlingar i folks trädgårdar dock väldigt små.

2 veckor sedan och inga har kommit upp än. Minns inte att det gick såhär segt med min förra odling fast det kan det mkt väl ha vart så men litar på glockengold att det går långsamt först för att sedan skjuta upp i höjden
Citera
2007-06-30, 23:41
Medlem
Veneficuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glockengold
Läste i illustrerad vetenskap att dom framställer smärtstillande från sinnessjukt giftiga havssniglar som är 1000-tals gånger starkare än morfin.
Det fanns en massa roliga djur på havsbottnen som dom håller på att testa just nu. så vem vet...snart kanske morfinet är ett minne blott.
Ett minne blott tror jag knappast. Alla har inte tillgång till havssniglar.

Citat:
Ursprungligen postat av Trollish
Det var en jävla kass avkastning då jag läst att afganska bönder brukar få ca 1 gram av fyra huven.

Trodde potensskillnaden inte var så stor.
Jo jag tycker också att de låter lite men de är en siffra jag läst. Kanske ska de vara 0,2g. StorMamma borde ha koll. Själv har jag inte tappat vallmo.
Citera
2007-07-01, 02:14
Medlem
Golonkas avatar
Jag sådde lite papaver somniferium och hoppades på lite dekadens och opiumhåla nu i sommar.... Det kom inte upp ett SKIT! Bara mållor och vanlig jävla ängsvallmo!
Citera
2007-07-01, 03:03
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Jag sådde lite papaver somniferium och hoppades på lite dekadens och opiumhåla nu i sommar.... Det kom inte upp ett SKIT! Bara mållor och vanlig jävla ängsvallmo!

Hur Vart sådde du? Slängde du frön på en ängmarks? Eller gräfvde du?
Citera
2007-07-01, 09:10
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Hur Vart sådde du? Slängde du frön på en ängmarks? Eller gräfvde du?

Jag hade förberett en plats i trädgården: Luckrat upp jord och fixat till som en annan Karl-Oskar...
Citera
2007-07-01, 11:32
Medlem
glockengolds avatar
Lite uppmuntran til carl-ann von s!

Citat:
2 veckor sedan och inga har kommit upp än. Minns inte att det gick såhär segt med min förra odling fast det kan det mkt väl ha vart så men litar på glockengold att det går långsamt först för att sedan skjuta upp i höjden

Här har du lite uppmuntran ligger fler under jorden men det spöregnar nu så jorden lägger sig över plantorna och dom kravlar sig upp i solsken igen.
tog även kort på ett par giganteum men dom vart sååå suddiga. och det var inget kul att se heller, bara lite småblad (som H&C bilden, hehe)

http://tinypic.com/view.php?pic=4vdsehd

Citat:
Eller gräfvde du?

PS: Diggar den gammelsvenska stavningen på gräva (även om det var ett felslag)

Citat:
Ursprungligen postat av Veneficus
Ett minne blott tror jag knappast. Alla har inte tillgång till havssniglar.

Själklart är det inte ett minne blott, men alla har inte tillgång till cannabisfält eller opiumfält heller. tack gode "någon" för distributörer, "kriminella" och eventuellt dykare som gör sakerna tillgängliga för oss vanliga som inte bor i pakistan eller marocko. (eller på havsbottnen för den delen ).

HOPPAS att folks små godingar börjar komma upp, kanske fler kan lägga upp bilder på nästan ingenting som jag?? Har ju hört flera som har lyckats få upp ganska stora hittills??
Citera
2007-07-01, 12:32
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glockengold
Här har du lite uppmuntran ligger fler under jorden men det spöregnar nu så jorden lägger sig över plantorna och dom kravlar sig upp i solsken igen.
tog även kort på ett par giganteum men dom vart sååå suddiga. och det var inget kul att se heller, bara lite småblad (som H&C bilden, hehe)

http://tinypic.com/view.php?pic=4vdsehd

PS: Diggar den gammelsvenska stavningen på gräva (även om det var ett felslag)

HOPPAS att folks små godingar börjar komma upp, kanske fler kan lägga upp bilder på nästan ingenting som jag?? Har ju hört flera som har lyckats få upp ganska stora hittills??

Tack så mycket för din uppmuntran Jag var ute nyss och rökte och tittade väldigt noga i landen och mkt riktigt såg jag några millimeter stora poppies . Det började även duggregna vilket jag inte trodde skulle göra så jag passade då på att urinera lite på dom sötingarna .Härligt att du är gammelsvenskälskare
Citera
2007-07-01, 22:29
Medlem
JohnMiltons avatar
Jag har en fråga ang. opiumvallmo och hur man egentligen känner igen den.

I en odling ganska nära mitt hem växer en ganska riklig mängd vallmoblommor som är väldigt lika de jag hittar på googles bildsök osv på papaver somniferum, men de är lite mer avlånga kapslar. Jag funderar på om det kanske kan vara för att de inte är lika långt gångna i sitt växande bara?
Finns det nåt bra sätt att ta reda på om en okänd vallmo är rätt eller inte?
Bladen var gröna(duh), med lite taggigaktiga kanter som var lite "vitfluffiga" nästan.
(Det är nog att överdriva att kalla dem vitfluffiga, men det var inte riktigt bara som avslutet på ett vanligt blad)
Kan det vara förenat med någon fara att testa att plocka en och göra te på även om det är fel?
Snabbt svar uppskattas stort.
Citera
2007-07-01, 23:48
Medlem
glockengolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnMilton
Jag har en fråga ang. opiumvallmo och hur man egentligen känner igen den.

I en odling ganska nära mitt hem växer en ganska riklig mängd vallmoblommor som är väldigt lika de jag hittar på googles bildsök osv på papaver somniferum, men de är lite mer avlånga kapslar. Jag funderar på om det kanske kan vara för att de inte är lika långt gångna i sitt växande bara?
Finns det nåt bra sätt att ta reda på om en okänd vallmo är rätt eller inte?
Bladen var gröna(duh), med lite taggigaktiga kanter som var lite "vitfluffiga" nästan.
(Det är nog att överdriva att kalla dem vitfluffiga, men det var inte riktigt bara som avslutet på ett vanligt blad)
Kan det vara förenat med någon fara att testa att plocka en och göra te på även om det är fel?
Snabbt svar uppskattas stort.

Jag frågade samma sak, och la in ett par bilder på föregående sida.
det visade sig Inte vara somniferum iaf.
om dina blad var "fluffiga", menar du då en massa vita ludd, eller "håriga" blad och stammar? i så fall kan det vara orientalis tror jag den heter och till mig sa folk att den var helt värdelös. kolla på mina bilder och jämför.
Sök i googels bildmotor på både somniferum, färg och orientalis om du känner igen någon.

läste dock om en kille som testade ändå, fast folk sa att det var fel sort. och han blev rikligt stenad. så jag antar att man måste vara expert eller testa själv för att veta. eller säkrast att odla eget från frön så man vet vad det är.
det finns såååå många sorter och färger så det är svårt att säga.
det är iaf min uppfattning.
har du ingen kamera att ta en bild och lägga in?
Citera
2007-07-02, 00:27
Medlem
JohnMiltons avatar
Bladen såg inte riktigt ut som somniferum men vad fan har man plockat skiten kan man väl testa om det ger nån slags effekt i alla fall. Finns det nån sort som är direkt giftig?
Citera
2007-07-02, 02:33
Medlem
JohnMiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnMilton
Bladen såg inte riktigt ut som somniferum men vad fan har man plockat skiten kan man väl testa om det ger nån slags effekt i alla fall. Finns det nån sort som är direkt giftig?

Ehm... är det bara för mig som edit-knappen försvunnit?
Hursomhelst verkade det snarare som orientalis när vi jämförde löven. Men om det kunde finnas mindre dokumenterade andra typer av effekter hos andra blommor så kändes det ju i alla fall värt att testa när man bökat runt i främmande människors rabatter och svalt all heder.

Helt effektlöst visade det sig faktiskt inte vara, om än en ganska subtil, icke euforiserande sådan. Känns en smula som att vara lite efterbäng. Avslappnat, lite uppmjukad, men tämligen svagt och inget man blev direkt glad på. Inte totalt meningslöst, men inte heller långt ifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in