Citat:
Ursprungligen postat av J-Cash
Varför är det så ofta att det ena laget fullkomligt krossar det andra laget? Det är väldigt sällan man spelar en match som håller 40 min+. Alla matcher man spelar verkar bara sluta i en surrender runt 25 min. Är det något fel på balanseringen i spelet som orsakar detta? Eller är det bara jag själv som upplever det?
Jag har en teori om att det är meiajs/blade of the occult som bidrar till detta. När någon lyckas skaffa sig ett litet övertag med meiajs eller occult så blir det så mycket svårare att vända spelet. Jag vet själv, eftersom jag ofta spelar mage, att meiajs möjliggör en build mer fokuserad på tankyness, samtidigt som man delar ut mycket skada pga den sjuka AP man får av meiajs.
Jag spelar mestadels normal games, men jag har kört ett 50-tal ranked, och jag upplever samma problem där också, matcherna är ofta ojämna. Varför?
Jag tror att det som händer ofta är att det ena laget får ett litet övertag i början som sen bygger upp långsamt mer och mer, t.ex en tidig lyckad dragon/torn/gank till ens lag ger än mer guld att använda till nästa dragon/torn/gank vilket blir en kedjeeffekt ett starkt övertag vilket gör skillnad när teamfigthsen börjar. Stack items har också mycket med detta att göra eftersom de blir en snöbollseffekt.
Det som oftast händer om man förlorar teamfigths är att försöka vara hela laget tillsamans och genom det sätet vinna för att man tror man har en chans i 5v5. Men eftersom man är underlägsna så borde det överlägsna laget vinna enkelt.
Det jag istället brukar göra för undevika teamfigths (i underlägsen positon) då är att t.ex. fiende laget är 5 top och gankar/pushar, jag är mid och fiendens bot lane är helt kvar och ganska mycket minions för mitt lag, springer ner ditt och slår ner ett torn tills fiende laget på top bestämmer sig för att sluta pusha top för det kommer gå för långsamt (alltså jag får ner torn fortare/samma takt), eller ganka mig. Det som händer då är att pushen top ändrar sig från 4v5 till 4v4 eller 4v3. Samt jag kan även få ett/två torn om jag är snabb. Om vi byter torn alltså jag får ett de får ett torn så är det eller inte dåligt. För det utjämmnar gold skillnaden mellan lagen.
Försök aldrig göra det ovanstående men en support eller tank! Få en yi, shaco, nasus någon med pushing power och i behov av cs att göra det.