2017-03-08, 14:21
  #8317
Medlem
OS blir det ju inte för Johaug i alla fall, det tror jag nästan man kan säga direkt. Kommer nog bli ett straff uppåt 1½ år minst. Jävligt jobbig situation nu att behöva gå som på äggskal i väntan på besked.
Citera
2017-03-08, 14:25
  #8318
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Nej det enda som kommit fram är att ett kvitto daterad 3 sept vid köp av krämen finns och att personal påstås sett läkaren. Det finns ingen transaktion eller video som bevisar något av det. Länka gärna artikel till det om så är fallet. Det hade väl varit en ganska viktig detalj om detta vore sant?
Man borde ha sparat på sig en länksamling, med så mycket artiklar från både Norge och Sverige så är det ju näst intill omöjligt att veta var man har läst olika saker..
Men jag är tämligen säker på att jag har läst att det har kommit fram ett utdrag från Bendiksens bankkort (jag vill också minnas ett foto på det) som stämde överens med det kvittot som plockades fram från hälsokostaffären.

Kvittot som Lersveen hittade från en vecka tidigare (eller vad det var) hittade man dock ingen koppling till alls.
Mig skulle det dock inte förvåna alls om det var Johaug själv som hade köpt den första salvan, det skulle också vara en lögn som skulle förklara alla hål i historien.
Citera
2017-03-08, 14:30
  #8319
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Det är väl klart man tar något i prestationshöjande syfte om man tagit ett preparat och uppenbarligen ignorerat varningssymboler för doping.

Du menar att det aldrig kan vara i ett medicinskt syfte?
Citera
2017-03-08, 14:31
  #8320
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Man borde ha sparat på sig en länksamling, med så mycket artiklar från både Norge och Sverige så är det ju näst intill omöjligt att veta var man har läst olika saker..
Men jag är tämligen säker på att jag har läst att det har kommit fram ett utdrag från Bendiksens bankkort (jag vill också minnas ett foto på det) som stämde överens med det kvittot som plockades fram från hälsokostaffären.

Kvittot som Lersveen hittade från en vecka tidigare (eller vad det var) hittade man dock ingen koppling till alls.
Mig skulle det dock inte förvåna alls om det var Johaug själv som hade köpt den första salvan, det skulle också vara en lögn som skulle förklara alla hål i historien.
Är inte det något mycket stort och viktigt i denna historia. Borde vi inte vara helt säkra på om detta skrivits i media?
Citera
2017-03-08, 14:34
  #8321
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Det finns en dom från 2016 som gav 12 månader. (Finns väl fler med kortare avstängning än Johaug.)
Bågskytt, från El Salvador, Oscar Ticas. Han ska ha skadat knät ordentligt i feb -16 och gick till sin fysioterapeut. Eftersom han var tvungen att boka om tiden kom han till en annan fysioterapeut än sin vanliga. Hon/han smorde på clostebol (Nebol) på såret och Ticas fick till svar när han frågade att salvan var ok. Han såg väl aldrig själv salvtuben.

http://documents.worldarchery.org/documents/?doc=2467

https://worldarchery.org/news/140936/announcement-sanctions-issued-two-doping-cases

Edit: Han erkände försumlighet. Tror han gjorde det utan tårar.
En förklaring till det låga straffet där skulle väl kunna vara hur Clostebol skulle hjälpa en manlig bågskytt. Nu är jag ingen expert på det området alls men skulle anabola verkligen hjälpa en bågskytt? Annat än möjligtvis vid rehabilitering vilket det kanske skulle kunna vara i detta fallet beroende på vad det är för skada..
Citera
2017-03-08, 14:40
  #8322
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Är inte det något mycket stort och viktigt i denna historia. Borde vi inte vara helt säkra på om detta skrivits i media?
Jag trodde att vi var säkra.
Men det skrevs ju väldigt mycket om det i början, jag kommer bland annat ihåg att det togs upp att kortköp var ovanligare i Italien än i Sverige och att det därför kunde vara svårt att bevisa att det var Bendiksen som var köparen. Det spåret dog dock snabbt ut när det kom fram att Bendiksen hade gjort ett inköp på sitt kort just den dagen på just det beloppet i just den affären.
Citera
2017-03-08, 14:40
  #8323
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
En förklaring till det låga straffet där skulle väl kunna vara hur Clostebol skulle hjälpa en manlig bågskytt. Nu är jag ingen expert på det området alls men skulle anabola verkligen hjälpa en bågskytt? Annat än möjligtvis vid rehabilitering vilket det kanske skulle kunna vara i detta fallet beroende på vad det är för skada..
Tror precis som du att det spelar in att det handlar om en bågskytt som visserligen kräver sin man men inte direkt är så konditionskrävande m m som t ex längdskidåkning.
Citera
2017-03-08, 14:41
  #8324
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
En förklaring till det låga straffet där skulle väl kunna vara hur Clostebol skulle hjälpa en manlig bågskytt. Nu är jag ingen expert på det området alls men skulle anabola verkligen hjälpa en bågskytt? Annat än möjligtvis vid rehabilitering vilket det kanske skulle kunna vara i detta fallet beroende på vad det är för skada..
Att vara stark när man spänner en båge skulle jag tror är bra. Kunna hålla stilla utan att darra.
12 mån låter orimligt. Men jag har inte hunnit läsa.
Citera
2017-03-08, 14:43
  #8325
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Jag trodde att vi var säkra.
Men det skrevs ju väldigt mycket om det i början, jag kommer bland annat ihåg att det togs upp att kortköp var ovanligare i Italien än i Sverige och att det därför kunde vara svårt att bevisa att det var Bendiksen som var köparen. Det spåret dog dock snabbt ut när det kom fram att Bendiksen hade gjort ett inköp på sitt kort just den dagen på just det beloppet i just den affären.
Jag har inte hört det. Men det finns andra som kan historien bättre än jag.
Kunde man knyta läkaren till ett köp av salvan vid den tiden så borde väl det ha kommit upp i "domstolen", t.ex.
Citera
2017-03-08, 14:46
  #8326
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Att vara stark när man spänner en båge skulle jag tror är bra. Kunna hålla stilla utan att darra.
12 mån låter orimligt. Men jag har inte hunnit läsa.
Jo, visst måste man kunna hantera bågen och det är ju inte helt fysikbefriat, men det är ändå så pass lite styrka det handlar om så att det bara är dumt att köra anabola för det. Bara genom den rena teknikträningen får dom antagligen tillräckligt mycket fysträning. Annars så går dom på gymmet en eller två gånger i veckan eller nått sånt.
Citera
2017-03-08, 14:51
  #8327
Medlem
toyys avatar
En snabb googling ger:

Citat:
Ursprungligen postat av joow
Vet inte om det redan har tagits upp men enligt VG gjordes köpet med kort och Bendiksen ska ha originalkvittot:

Citat:
Ursprungligen postat av vg.no
VG vet at Antidoping Norge har fått tilgang på utskrifter fra bankkontoen til Bendiksen. TV 2 har tidligere meldt at han trolig betalte kontant for salvene som ble kjøpt på et apotek i Livigno. Men Norges Skiforbund opplyser overfor VG at kjøpet ble gjort med bankkort. Han skal også selv være i besittelse av originalkvitteringen.

På spørsmål om Antidoping Norge også har tilgang på Johaugs kontoutskrifter, svarer kommunikasjonssjef Espen Graff at han ikke vet.

http://www.vg.no/sport/langrenn/therese-johaug/paatalenemnda-aapner-sak-mot-johaugs-tidligere-lege/a/23824314/

I min mening bevisar det ingenting, då Benediksen kan ha köpt Trofodermin för att täcka upp avsiktlig clostebol-dopning. Detta hade även förklarat varför det tog över ett dygn för Benediksen att gå till apoteket (som inte ens var ett apotek - utan en hälsokostbutik) och köpa anabola-kräm efter att han kommit fram till Italien.
Citera
2017-03-08, 14:51
  #8328
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Jo, visst måste man kunna hantera bågen och det är ju inte helt fysikbefriat, men det är ändå så pass lite styrka det handlar om så att det bara är dumt att köra anabola för det. Bara genom den rena teknikträningen får dom antagligen tillräckligt mycket fysträning. Annars så går dom på gymmet en eller två gånger i veckan eller nått sånt.
Jag tror inte antidopingreglerna ger det utrymmet. Att minska straffet för de grenar där styrka är mindre viktigt, vid anabola etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in