2017-03-08, 10:08
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Ja, de finns trovärdighet i det eftersom de har ett namn på produkten, de vet tillfället när det har tagits och de vet syftet varför det har tagits. Det är det de i huvudsak vill veta och som Johaug behöver bevisa.

Tveksamt om CAS bryr sig om det.

För att underkänna historien om salvan måste man medge att Norge sysslar med systematisk doping, världsstjärnan, landslagsläkaren och andra, ljuger.

Det är dock vad jag finner rimligt. Historien om salvan är falsk.

Men det är för magstarkt för de organisationer som sysslar med antidoping.

Idrottsutövarna verkar ju vilja ha samma rättssäkerhet som vid brottmål. Men åklagaren beter sig inte som vid brottmål.

Ta fram en annan läkare som redogör för salvan. (Vad jag vet helt oprövad för dessa besvär.) Som ställer frågan om denne läkaren ofta brukar rekommendera läkemedel utan att veta vad de innehåller? Etc.

Men det vågar nog ingen göra idag, gissar jag.
Senast redigerad av wwr 2017-03-08 kl. 10:17.
Citera
2017-03-08, 10:09
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Tveksamt om CAS bryr sig om det.
Jag är också osäker på om dom gör det, dock så hoppas jag på det.
Om dom är bokstavstrogna så räcker ju egentligen det dom redan har för att stänga av henne i 4 år, dock så tror jag inte dom är det. Vilket i sig är konstigt då det för CAS, som är en riktig domstol, är en riktig lagtext att förhålla sig till, då borde dom vara bokstavstrogna, men det har ju visat sig förut att dom inte är det..

Men i vilket fall som helst så varje hål i historien gör den mindre trovärdig och med tanke på att det finns så många hål här så går det inte säga att det är en trovärdig historia. Att man inte tror att hon har gjort det för att få prestationsfördelar är ju en annan sak, själv är jag också lite inne på grobiankungens variant att hon har gjort det för att läka såret men att dom visste att det var anabola i det.
Citera
2017-03-08, 10:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discgear
Här är en norsk jurist som känner CAS inifrån och han tror Johaug får det tufft:
http://www.vg.no/sport/langrenn/johaug-tatt-i-doping/advokat-med-cas-erfaring-svaert-bekymret-for-johaug/a/23943230/

Det där är skrivet i avsikt att omänskligförklara CAS och därmed som en stridsskrift för Johaug. Det är löjeväckande att läsa dessa drypande drapor som utmynnar i att det är synd om Johaug.
Citera
2017-03-08, 10:15
Medlem
toyys avatar
Apropå salbutamol/Ventolin - läste precis en intressant kommentar i vg.no's kommentatorsfält (http://www.vg.no/sport/langrenn/johaug-tatt-i-doping/advokat-med-cas-erfaring-svaert-bekymret-for-johaug/a/23943230/):

Citat:
Ursprungligen postat av K*m Math*sen
Bjørn T*re B*rge tydelig at du ikke vet hva salbutamol er og hvordan den virker jeg hadde ikke astma da jeg bedrev fotball i alder fra 17-19 år(fra jeg var 9 år) da jeg aktivt brukte 5-7 doser før hver trening og kamper fra forstøver+ halv jerntablett og C-vitaminer jeg kunne løpe til jeg spydde(noe som skjedde en del ganger) og hvile 3 min og klar til å løpe igjen og utbytte var hardere trening slik at treningsgrunnlaget mitt ble langt høyere enn uten den forstøveren(ventoline) med den medisinen som ikke var for mine friske lunger, men hjalp meg enormt Nei til Doping i idretten

Någon här inne som testat något liknande? (nu lär Kims historia vara något överdriven, men hans huvudpoäng stärker knappast norrmännens påstående om att astmamedicinen de använder inte är prestationshöjande)

EDIT: Såg nu att jag var tvåa på bollen!
Senast redigerad av toyy 2017-03-08 kl. 10:18.
Citera
2017-03-08, 10:23
Medlem
Här var en intressant länk också från VGs kommentatorfält, som går igenom clostebol rätt grundligt.

http://www.ironmagazine.com/2016/clostebol-explained/

inget nytt under solen men där beskrivs varför man inte får sidoeffekter, att den är svårupptäckt men att det har blivit enklare att upptäcka under 2016.
Citera
2017-03-08, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Jag är också osäker på om dom gör det, dock så hoppas jag på det.
Om dom är bokstavstrogna så räcker ju egentligen det dom redan har för att stänga av henne i 4 år, dock så tror jag inte dom är det. Vilket i sig är konstigt då det för CAS, som är en riktig domstol, är en riktig lagtext att förhålla sig till, då borde dom vara bokstavstrogna, men det har ju visat sig förut att dom inte är det..

Men i vilket fall som helst så varje hål i historien gör den mindre trovärdig och med tanke på att det finns så många hål här så går det inte säga att det är en trovärdig historia. Att man inte tror att hon har gjort det för att få prestationsfördelar är ju en annan sak, själv är jag också lite inne på grobiankungens variant att hon har gjort det för att läka såret men att dom visste att det var anabola i det.

Ja, man hade kunnat tro på det också för att om de erkänt det så hade de accepterat 4 år i princip, och därmed skulle enda syftet med en eventuell lögn även i den historien vara att hålla hennes rykte lite renare.

Men nu när de ljuger helt uppenbart lutar jag nästan mer åt att det kan vara ytterligare någon förklaring där uppsåt faktiskt finns som är sanningen, fast utan att det handlar om systematisk doping från norge, som man inte riktigt kan gissa. Mycket pga att clostebol verkar helt olämpligt att smeta på läppen.
Citera
2017-03-08, 10:34
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Fast Bendiksen/Johaugs berättelse väger lätt när oberoende jurister granskar deras berättelse. Den kommer inte att vara till gagn. Den kan knappast användas för dem.

Detta skall ställas mot att det står DOPING på förpackningen samt Clostebol. Detta skall ställas mot att Johaug sagt 2 veckor efter dopingtestet att hon minsann kollar förpackningar inklusive " munsalvor" 2-3 ggr. Det är grovt oaktsamt det som Johaug gjort dvs 4 års avstängning.
Frågan blir hur Johaug skall kunna nedmontera detta till typ 2 år?? Att skylla på en läkare vars historia är helt osannolik kommer man inte långt med.

Deras berättelse har redan varit till gagn. 13 månader i stället för 4 år.

Jag är säker på att hon inte får 4 år. Men det spelar ingen större roll för hennes karriär om hon får 16 månader eller 28 månader. Hon missar ändå OS.
Citera
2017-03-08, 10:43
Medlem
wwrs avatar
Jag har inte följt CAS avgöranden i detalj, så jag skall inte yttra mig för säkert.

Jag gissar bara att CAS förstår det orimliga i historien om salvan. Men de skulle aldrig kunna ifrågasätta offentligt och kraftfullt att en världsstjärna och en landslagsläkare ljuger.

Därför har man en slags "allmänt vedertagen rabatt för usla bortförklaringar".

Då blir straffet ungefär två år och det kanske är vad de flesta skulle få idag för anabola i urinen + usel bortförklaring.

Blir det så, så är ju det i alla fall en slags rättvisa det med
Senast redigerad av wwr 2017-03-08 kl. 10:51.
Citera
2017-03-08, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Jag tycker ju också det, det är så mycket osannolika orimligheter och sammanträffanden i hennes historia att den ter sig mycket otrolig. Jag tror därför inte på den. Sen spelar det mindre roll pga dopingmärkningen som sagt.

Hade hennes officiella historia varit typ som nedan hade jag kanske kunnat köpa den, även fast jag ställt mig _väldigt_ undrande till valet av läkemedel:

"Jag hade ett elakt munsår. Några dagar efter hade jag en modellplåtning, jag var desperat att läka munsåret. Fredrik, som jobbat på läkemedelsbolaget tidigare, visste att salvan även hade den effekten att den var greit på att läka munsår även fast det inte är det uttalade syftet med salven.

Han visste naturligtvis att det var clostebol i den som är dopingklassat och förklarade även det för mig. Vi visste så klart också att salvan tidigare förekommit i flera dopingfall där elitidrottare skyllt på den. Men eftersom det blir så små mängder på läppen och han kände till vilka mängder testningen kunde upptäcka då han är expert på detta, konstaterade vi att risken var noll för upptäckt i dopingtest. Och det är ju inte prestationsfrämjande. Fredrik svor att det inte kunde fastna i kontroll, och jag ville så gärna läka min läpp som gjorde att jag inte kunde sova heller. Men han hade missat att nu från i år kan mindre mängder upptäckas under längre tid än förut. Han missade detta för att han var personligen stressad och pressad.

Så jag tog salvan ja, men inte för att dopa mig utan för att läka min läpp. Men jag visste att det var clostebol i den - förlåt."

Men detta är ju dock ändå 4 år...

Det överensstämmer med min egen teori hur det gått till. Norge har länge ansetts som arroganta, störst bäst och vackrats. Med förfinade tester i år gick det åt skogen. Som du nämner kunde man inte gå ut med detta för det ger långt straff och försökte hålla det internt inom landet med Antidoping Norge och Påtalsnämnden för att få ett kortare straff. Hade de satt straffet till 2 år hade de nog kommit undan men när de dessutom skulle få med henne till OS blev deras mörkläggning alltför tydlig.
Citera
2017-03-08, 11:53
Medlem
Citat:
Nej, hon har uppenbarligen inte dubbekollat salvan, men frågan kvarstår om hon har tagit det för att det har en prestationshöjande effekt. I den frågan tycker jag att hon är trovärdig.

Det är väl klart man tar något i prestationshöjande syfte om man tagit ett preparat och uppenbarligen ignorerat varningssymboler för doping.
Citera
2017-03-08, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Förutom Lersveen eller hur det stavas som har länkats av andra så finns det även nån som har ett efternamn som låter lite holländskt, jobbar som reporter och krönikör på nån av dom stora norska tidningarna. Grymt bra beskrivning, eller hur? Han var en av dom som hade fått en egen plats på presskonferensen i början på VM om du hörde om det bråket.

Det där är inte klarlagt (väl?). Det har hittats ett kvitto på ett annat ställe som inte har kunnat kopplas till någon, den salvan som köptes på rätt ställe är däremot kopplat till Bendiksen. Det är i alla fall så enligt alla artiklar jag har sett så om du har sett nått annat så får du gärna visa källan.

Då skulle jag nog säga att du inte har hängt med riktigt.. Det finns ett antal väldigt skumma detaljer i denna soppan. Nummer ett skulle jag säga är läkarväskan.
Bendiksen säger att han inte tog med sig den vanliga salvan från Norge för att han trodde den fanns i läkarväskan. Den läkarväskan som fanns nere hos Johaug hela tiden när hon hade blödande sår och inte kunde sova. Varför i helvete öppnade dom inte bara väskan i så fall och plockade fram den salvan som skulle ha funnits där?

Nej det enda som kommit fram är att ett kvitto daterad 3 sept vid köp av krämen finns och att personal påstås sett läkaren. Det finns ingen transaktion eller video som bevisar något av det. Länka gärna artikel till det om så är fallet. Det hade väl varit en ganska viktig detalj om detta vore sant?
Citera
2017-03-08, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Jag tycker ju också det, det är så mycket osannolika orimligheter och sammanträffanden i hennes historia att den ter sig mycket otrolig. Jag tror därför inte på den. Sen spelar det mindre roll pga dopingmärkningen som sagt.

Hade hennes officiella historia varit typ som nedan hade jag kanske kunnat köpa den, även fast jag ställt mig _väldigt_ undrande till valet av läkemedel:

"Jag hade ett elakt munsår. Några dagar efter hade jag en modellplåtning, jag var desperat att läka munsåret. Fredrik, som jobbat på läkemedelsbolaget tidigare, visste att salvan även hade den effekten att den var greit på att läka munsår även fast det inte är det uttalade syftet med salven.

Han visste naturligtvis att det var clostebol i den som är dopingklassat och förklarade även det för mig. Vi visste så klart också att salvan tidigare förekommit i flera dopingfall där elitidrottare skyllt på den. Men eftersom det blir så små mängder på läppen och han kände till vilka mängder testningen kunde upptäcka då han är expert på detta, konstaterade vi att risken var noll för upptäckt i dopingtest. Och det är ju inte prestationsfrämjande. Fredrik svor att det inte kunde fastna i kontroll, och jag ville så gärna läka min läpp som gjorde att jag inte kunde sova heller. Men han hade missat att nu från i år kan mindre mängder upptäckas under längre tid än förut. Han missade detta för att han var personligen stressad och pressad.

Så jag tog salvan ja, men inte för att dopa mig utan för att läka min läpp. Men jag visste att det var clostebol i den - förlåt."

Men detta är ju dock ändå 4 år...

Ja jag börjar dock fundera på om det inte nästan var därför de besökte Italien, för att hamstra lite kräm för den viktigt fortsatta uppbyggnadssäsongen. Har någon frågat våpet om det var första gången hon använt krämen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in