2017-02-22, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Då anser du väl också att följande åkare är dopade:

Johan Olsson
Marcus Hellner
Calle Halfvarsson
Teodor Pettersson
Ida Ingemarsdotter
Hanna Falk
Anna Haag

Sedan måste väl Stina och Charlotte också vara dopade eftersom de kan hävda sig även om de inte har astma ?

Vad jag vet går inte dessa på Björgens symbicort, som kräver särskild dispens och vars effekter är vad som diskuteras. Men visst är även dessa åkares intag av astmamedicin under tävling klart värd att kritisera.

Om man antar att det som förbunden själva påstår om kyla och träning och av detta framkallad astma stämmer;

Problemet är då att eftersom man tillåter medicinen har det trissas upp att det krävs en sådan hög träningsmängd i kallt klimat för att vara på toppnivå, som innebär att många måste ta astmamedicin för att klara att upperätthålla utan att bli sjuka.

Skulle man förbjuda medicinering för alla skulle det bli naturligt att lägga en mindre mängd och ha en normalare träningsmängd för utövarna som går att upperätthålla utan medicin. Som det var förr.

Nu är problemet med allsköns olika astmamediciner med eller utan positiva bieffekter och TUIs hit och dit så det blir helt konstgjort och mkt beroende på medicinen vem som blir bäst. Detta brukar historiskt kallas doping. Men nu kallar man det plötsligt medicinering.

Det är som att tyngdlyftare skulle påstå att de var tvugna att ta anabola för att klara att träna hårt och lyfta tungt annars kan de få förslitningsskador...
Senast redigerad av grobiankungen 2017-02-22 kl. 21:57.
Citera
2017-02-22, 21:56
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brigantin
Du skriver att du tycker att det är lite utpressningssituation kring att skriva under.

Varför skulle inte alla rena åkare självmant vilja skriva under, menar du?

För om alla rena åkare självmant skrev under, så skulle ju ingen ponerad utpressningssituation kunna föreligga.

Det har jag redan förklarat. Jag skriver bara under sånt som är specificerat.
Ditt sätt att undvika en utpressningsituation låter lite som "underteckna frivilligt eller underteckna under tvång "
Citat:

De kanske .. kanske .. kanske .. kanske ...

Det är för många kansken där. De kan ha skrivit under av en hel drös olika anledningar och mottagaren kan tolka det på sitt eget sätt.
Citat:
Du ser inte MJS:s doping som något jätteproblem, ja det säger tyvärr allt.

Nej det säger inte mycket. Han dopade sig, han blev fast, han fick sitt straff. Problemet skulle kunna vara att straffet blev ett skämt och att det hemlighölls för länge. Skriv det då. Men nu har man formulerat det allmänt för att inte tydligt peka ut någon.
Citat:
Ja, om det nu skulle vara formulerat så att MJS skriver under något som försämrar hans egna chanser att fortsätta fuska, så är det inte det minsta konstigt att han inte vill skriva under, det har du helt rätt i, men det sänder likväl ut tydliga signaler kring hur MJS ser på hur längdskidåkning ska bedrivas.
MJS anser ju att han agerat enligt reglerna, hur märkligt det än låter. I princip alla anklagade förklarar sig oskyldiga. Att även MJS gör det säger inget speciellt om honom.
Citera
2017-02-22, 21:57
Bannlyst
Citat:

Johan Olsson
Marcus Hellner
Calle Halfvarsson
Teodor Pettersson
Ida Ingemarsdotter
Hanna Falk
Anna Haag

Sedan måste väl Stina och Charlotte också vara dopade eftersom de kan hävda sig även om de inte har astma ?
Nej, de är enligt min mening inte ens moraliskt dopade (=maskinen Björginator) om de inte använder en astmamedicin som har dopingeffekter. Och sedan så ska de givetvis hålla sig till de doser som är tillåtna.

Nej, alla åkare är inte lika duktiga inom sin idrott. Om du tar två åkare: den ena är 90 sekunder långsammare på t ex 30 km. Den personen dopar sig och blir 60 sekunder snabbare på nämnda distans. Då är den personen ändå 30 sekunder långsammare än den åkaren som jag just ponerade var odopad.

Vidare så hade du kunnat välja att begripa vad Trejdern ville åt i inlägg: 2862/sidan239, som du citerade i inlägg: 2872/sidan 240. Som jag (och i princip alla som är hederliga debattörer) ser det, så ville Trejdern trycka på att Kalla är så bra att man i princip måste dopa sig för att slå henne. Då han inte skrev - i princip - så gick inlägget att angripa, men man kan lika gärna där välja att titta på vad skribenten ville trycka på.

Dvs, att han anser Kalla vara en så extremt seriös idrottskvinna, att andra för att göra sig besvär i princip 'tvingas' dopa sig. Där skriver även Trejdern om Kallas genombrott i TDS -07 och var Björgen då stod i sin karriär, vad det senare ledde till gällande Björgens medicinering = hennes karriär räddades och mkt mkt mkt mkt mer därtill. Men det var du inte lika pigg på att ÄVEN kommentera. Din ohederliga debattör. Jag skäms å dina vägnar.

Du valde att angripa, och där avslöjar du dig totalt som debattör.

Har man inget annat att göra i en tråd som denna än att hacka på sådana saker, så kan man enligt min mening lika gärna hoppa över att skriva. Men det är du som ska se dig i spegeln!
Senast redigerad av brigantin 2017-02-22 kl. 22:02.
Citera
2017-02-22, 21:58
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Jag tror som du, han skriver inte under för att man vill ha tuffare tag mot de preparat som han har byggt hela sin karriär på. Han vill att de "droger" som gynnar honom personligen ska vara tillåtna - han är sig själv närmast.
De droger han tar får alla ta.

Och det var inte vad jag skrev utan han vill inte erkänna sig skyldig till brott.
Citera
2017-02-22, 22:00
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Och om uppropet har Sudby-fallet som ett av exempel där det inte fungerat så förstår jag att han inte skrivit under. Det vore som att skriva under på att han kommit för lätt undan. Givetvis är han sig själv närmast.
Det som nämndes om just Sundbyfallet var ju framför allt att det mörkades. Ingen fick veta nånting förrän ett och ett halvt år efteråt. Ingen avstängning under tiden och sen slutade det istället med en avstängning mitt under sommaren. Mörkning och prat om att Norge särbehandlas. Sånt vill dom få bort.

Och jag kan förstå att MJS inte vill skriva under på det. Men då visar han ju just det som folk anklagar honom för. Han vill att det ska mörkas när han själv tjänar på det, han vill att vissa särbehandlas så länge det är honom det handlar om. Doping är bra så länge det är han som tjänar på det.

Citat:

Johan Olsson
Marcus Hellner
Calle Halfvarsson
Teodor Pettersson
Ida Ingemarsdotter
Hanna Falk
Anna Haag

Inte för att försvara Brigantin, extremister tycker jag inte om, oavsett vilken sort det är, men det är ju skillnad på hur saker sköts också. Vi vet egentligen ingenting om hur det är i Sverige mer än vad svenskarna har sagt.
Men i Norge så är det ju bevisat nu att deras idrottsläkare inte är där för att sköta om deras hälsa i första hand utan att få dom att prestera maximalt bra, finns det ett läkemedel som man kan ta som gör prestationen bättre så tar dom så mycket dom kan utan att gå över gränsvärdena eller reglerna. I astmarapporten stod det till exempel om hur Olympiatoppen rekommenderade att alla idrottare skulle undersöka hur mycket koffeintabletter dom kunde ta utan att gå över gränsvärdet.
Citera
2017-02-22, 22:04
Medlem
Citat:
De droger han tar får alla ta.

Och det var inte vad jag skrev utan han vill inte erkänna sig skyldig till brott.

Nej alla får inte ta dem man måste ha dispens. Ja precis han vill inte erkänna att hans medicinering vore ett brott. Enig
Citera
2017-02-22, 22:10
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Det som nämndes om just Sundbyfallet var ju framför allt att det mörkades. Ingen fick veta nånting förrän ett och ett halvt år efteråt. Ingen avstängning under tiden och sen slutade det istället med en avstängning mitt under sommaren. Mörkning och prat om att Norge särbehandlas. Sånt vill dom få bort.

Och jag kan förstå att MJS inte vill skriva under på det. Men då visar han ju just det som folk anklagar honom för. Han vill att det ska mörkas när han själv tjänar på det, han vill att vissa särbehandlas så länge det är honom det handlar om. Doping är bra så länge det är han som tjänar på det.

Vet du att dokumentet var utformat så?

Och igen. Sundby anser att anklagarnas beskrivning inte håller. Han tycker inte det mörkades, han tycker inte han och Norge särbehandlas. Att tolka det som att han anser att han och Norge skall särbehandlas är oärligt.
Citera
2017-02-22, 22:11
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Nej alla får inte ta dem man måste ha dispens. Ja precis han vill inte erkänna att hans medicinering vore ett brott. Enig
Han blev ertappad med för höga nivåer. Det finns ingen dispens att få.
Citera
2017-02-22, 22:13
Medlem
Citat:
Han blev ertappad med för höga nivåer. Det finns ingen dispens att få.

Ok jag trodde det var så att han behövde dispens för de nivåerna (utan tak) men att de glömt skicka in något papper som understödde hur himla sjuk han är ?
Citera
2017-02-22, 22:15
Medlem
Citat:
Dvs, att han anser Kalla vara en så extremt seriös idrottskvinna, att andra för att göra sig besvär i princip 'tvingas' dopa sig. Där skriver även Trejdern om Kallas genombrott i TDS -07 och var Björgen då stod i sin karriär, vad det senare ledde till gällande Björgens medicinering = hennes karriär räddades och mkt mkt mkt mkt mer därtill.

Med ett sådant resonemang så bör även Stina anses vara dopad. Om man påstår att norskorna dopar sig systematiskt till att bli i princip oslagbara så är det den logiska förlängningen av resonemanget.

Astmamedicinering är ett problem, det håller jag med om men det är väldigt ensidigt och naivt att enbart klanka ner på Norge.

Dina personangrepp lämnar jag därhän.
Citera
2017-02-22, 22:15
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ok jag trodde det var så att han behövde dispens för de nivåerna (utan tak) men att de glömt skicka in något papper som understödde hur himla sjuk han är ?
Ja det var nåt tjafs om papper men det var dimridåer. Jag håller med om att man agerade oärligt men Nrges och Sundbys hållning att de agerar rätt måste de ju bibehålla.
Citera
2017-02-22, 22:20
Medlem
Citat:
Ja det var nåt tjafs om papper men det var dimridåer. Jag håller med om att man agerade oärligt men Nrges och Sundbys hållning att de agerar rätt måste de ju bibehålla.

Exakt, de tycker astmamedicinering och dunderdoser i nebulisator är OK och dessa 100+ utövare från andra länder tycker att det ska förbjudas eller bli tuffare tag. Därför skriver han inte under -okomplicerat. Bra att det blir tydligt vad många av utövarna själva tycker om detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in