2017-02-21, 12:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Någon indikation på att domen kommer överklagas av FIS ?
Eller kan Norge ha sådan makt inom skidsporten att man kan påverka i kuliserna ?

I övrigt verkar det vara ett jävla tjat om att värdet knappt var mätbart. Men hur var det med Agostini ? Hans värden var väl hälften av det Johaug hade i sig. Då var det fan i mig inte tal om att det knappt var mätbart.

Agostini fick 15 månaders avstängning med hälften Clostebol- nivåer än Johaug. Johaug fick 13 månader.. så att hon kan vara med i OS
Överklagar inte WADA detta så kan de lägga ner WADA.
Citera
2017-02-21, 13:09
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrfena
Emil Jönsson har valts till Sveriges talesperson i möte med
fis ordförande Gian Franco Kasper.
"– Nu jävlar ska han få, säger Jönsson."
http://www.expressen.se/sport/langdskidor/jonssons-hot-nu-javlar-ska-han-fa/

Det är en viss diskrepans mellan MJS och Emil, båda skidåkare som borde dra åt
samma håll. Eller trollar MJS med oss

Emil, liksom Kalla och flera andra svenska åkare, har ju varit väldigt förstående med den norska dopningen, både vad gäller Sundby och Johaug. De har t.ex. köpt förklaringen med "läppsalvan" rakt av och tycker mest synd om sina norska kompisar som oskyldigt kopplas samman med "riktiga" fuskare. Så vad är det då Jönsson ska ta upp med Kasper? Blir det de hemska, rakt igenom onda ryssarna, som vanligt?
Citera
2017-02-21, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Emil, liksom Kalla och flera andra svenska åkare, har ju varit väldigt förstående med den norska dopningen, både vad gäller Sundby och Johaug. De har t.ex. köpt förklaringen med "läppsalvan" rakt av och tycker mest synd om sina norska kompisar som oskyldigt kopplas samman med "riktiga" fuskare. Så vad är det då Jönsson ska ta upp med Kasper? Blir det de hemska, rakt igenom onda ryssarna, som vanligt?

Vad många har stört sig på... vad Fis ordförande Gian-Franco Kasper sa i en intervju:
”Vi måste sluta låtsas som att sporten är ren. Det är en fin tanke, men i praktiken? Det här är underhållning. Det är drama.”
Citera
2017-02-21, 14:49
Medlem
För Vidar Löfshus, Norges landslagschef i längd, verkar sportens attraktion för sponsorer vara viktigare än dopingarbetet:

"
– Det skadar bara den totala idrotten i Skandinavien och Norden. Det borde han förstå. Hans huvudjobb är att få in sponsorer. Då tror jag inte att han ska snacka ner sporten mer än han redan har gjort, säger
Löfshus. "

http://www.expressen.se/sport/langdskidor/ny-attack-pa-sverige-det-skadar-idrotten/
Citera
2017-02-21, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men att räkna på mängder kan man ju göra. Jag tror du gjort det tidigare.

Länken: http://clinchem.aaccjnls.org/content/50/2/456

Vem: experiment I, kvinnor
Dos: 5g clostebol
Hur: Spruta in 5000mg clostebol i vagina
Var: vagina
Administreringsväg/Avstånd: 5-10 cm från urinblåsa eller urinrör
Hinder: Med tanke på avståndet. Blodomloppet upptar en del
Nackdel: Samlaget stör
Koncentration: max 35 ng/ml eller μg/L efter 23 timmar

Vem: experiment II, män
Dos: 200mg clostebol
Hur: sätta clostebol på ollon
Var: ollon
Administreringsväg/Avstånd: Mycket liten. Max 1 cm från urinrör.
Hinder: Inga
Nackdel: Inga
Koncentration: max 22 ng/ml eller μg/L efter 3.5 timmar

Vem: Johaug
Dos: 17.5mg clostebol av 3.5 gram trofodermin under viss tid
Hur: sätta trofodermin på läppen
Var: läppen
Administreringsväg/Avstånd: Oändligt långt. Finns inga vägar till urinblåsan. Njurarna i värsta fall.
Hinder: Munnen. Blodomloppet upptar minst 95% och låg absortionsförmåga - 10% - 40% absorption.
Nackdel: Hon kan ha råkat svälja en del av krämen och hon har också munsår.
Koncentration: (inte max) 13 ng/ml eller μg/L

Experiment I är rätt ointressant för samlaget stör. Men Johaug och experiment II har fascinerande lika koncentrationer trots helt främmande doser och tillvägagångssätt/avstånd. Bilda era egna uppfattningar... En normalt funtad hade fattat att Johaug ljög, eller hur?

Citat:
Ett argument man nog skulle mötas av är att TJs munsår gjorde att innehållet i salvan togs upp lättare än från läpparna på en frisk försöksperson.

Det är bra fråga. Försökspersonen får nog slita och skapa munsår i läppen. Vi måste också ha en italiensk och aktiv kvinna som försöksperson, helt frivilligt. Samma vikt och längd för att kunna få ett bättre svar. Det blir knepigt. Men poängen är att det är mycket möjligt att en försöksperson inte får utslag i urinen efter att ha använt typ 100g totalt på läppen flera gånger eller 10g i hela ansiktet, allt på samma gång. För avståndet mellan munnen och urinblåsan är helt absurt.

Citat:
Salvan är märklig. Innehåller helt olika beståndsdelar med namn som låter lika, i olika länder. Som gjort för att kunna användas i "domstol" för att förklara positiva dopingprover.

Köpa på samma ställe där Johaugs läkare köpte?

Citat:
Den forskning du länkade till visade att innehållet kan överföras via samlag. Skräddarsydd forskning för att förklara positiva dopingprover.

Jag är nog mest intresserad av experiment I. Inga samlag. Hög dos och litet avstånd men samma koncentration som Johaugs urinprov. Skumt, va?

Citat:
Men finns det forskning som visar att salvan (clostebol) fungerar vid de tillstånd som anges i produktbladet? Och vid den typ av besvär TJ hade?

Forskningen inom pharmacologi tenderar ge bara en ytlig bild. Det finns mycket luckor kvar och fler analytiker och forskare behövs. Men vi har verktyg och formler för att kunna bedöma fallet tex standard curve eller ett visst ämne i urin i förhållande till en hel kropp. Sådana kunskaper har jag inte. Någon bioanalytiker på flashback kanske?

Citat:
Det låter väldigt konspiratoriskt. Men jag frågar mig om salvan kan ha framställts för att kunna förklara positiva dopingprover.

Låter nog för mycket. Dos är dos, det är bara det och läkemedel är inte så magiska, förutom nanoteknik kanske. Kapslar vore annan sak p.g.a skyddet men det är ju kräm vi snackar nu och lär bli direkt i kontakt med blod... Clostebol har också hög halveringstid och absorberas mycket snabbt av celler.

Citat:
Andra viktiga frågor är förstås om urinprovet finns kvar och om det finns möjlighet att komma vidare genom att testa mönstret av metaboliter.

Hoppas det - att de hann undersöka med tanke på urinprov förändras lätt efter några timmar.
Tror dock att basala verktyg/formler räcker. Har för mig att på kursen kemi B kan man räkna ut hur mycket ämnet i kroppen i samband med urinet. Kommer inte ihåg riktigt, trist nog...

Citat:
Finns det tester för hemmabruk för clostebol? Dessa tester ger ofta bara svaret positivt/negativt (inte värdet i siffror). Tröskelvärdet för testen bör då ligga under 13 ng/ml som jag vill minnas Johaug hade, och testet vara negativt.

Det har du rätt i. Det kostar tyvärr men positiva värden bör inte vara något problem tex detta test är designerat till wada:s lista. http://www.uritoxmedicaltesting.com/steroid.html

Kan man lämna urinprov gratis till tex någon förbund eller vård? Tex "Jag har en misstänkt och vill gärna lämna hans urinprov helt anonymt." Tar de emot i sådana fall?
Citera
2017-02-21, 18:13
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneTwoZero
Förmodligen bara ett sammanträffande..
Men sprinten i ottipä idag,Northug bröt staven och bröt,Sundby likaså..och spelade även över en del..Björgen föll Och tog sig inte vidare heller..
Min fråga,testas dom ändå?
Eller var dessa brytningar medvetna?
Lite långsökt..jag vet. Men gäller ju norge 😂.
Borde de inte gjort samma sak i söndags då också om din konspirationsteori ska stämma?
Citera
2017-02-21, 18:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Takymeter
Att man inte är aktiv och pådrivande i en fråga och engagerar sig offentligt betyder inte automatiskt att man är av annan åsikt.
Nej men vad tror du är mest sannolikt? (och i MJS:s fall: Absolut mest sannolikt)

Försök inte dribbla bort det som i princip alla ser, du debatterar ohederligt.

(halm) gubben i lådan: Ditt påstående har heller ingen bäring på det Harrfena skrev, så pinsam halmgubbe från dig. Att du f.ö. indirekt försvarar just en norsk åkare är noterat.

MJS gör bort sig big time, och hela världen skrattar åt honom!
Senast redigerad av brigantin 2017-02-21 kl. 18:43.
Citera
2017-02-21, 19:50
Medlem
När jag trodde att Vidar Løfshus inte kunde framstå mer korkad än vad han redan har gjort de senaste månaderna så slår han till med det här:

"Landslagssjef Vidar Løfshus er sikker på at mediapresset i kjølvannet av Martin Johnsrud Sundby-saken er årsaken til at Therese Johaug endte opp med å brukte en ulovlig krem på leppene."

Citera
2017-02-21, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stifmeister89
När jag trodde att Vidar Løfshus inte kunde framstå mer korkad än vad han redan har gjort de senaste månaderna så slår han till med det här:

"Landslagssjef Vidar Løfshus er sikker på at mediapresset i kjølvannet av Martin Johnsrud Sundby-saken er årsaken til at Therese Johaug endte opp med å brukte en ulovlig krem på leppene."

Haha..ja han har nog gjort bort sig en aning..han med😂.
Ser ut som det annars så patriotiska Norge har börjat splittras en aning..iaf när det kommer till skidåkning/doping.

http://www.vg.no/sport/langrenn/vm-i-ansvarsfraskrivelse/a/23931094/
Citera
2017-02-21, 20:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Thincan
Jag har en fråga till de som riktigt har läst på om TJ fallet juridiskt och i jämförelse till andra fall. Jag har en fråga.

Har jag förstått det rätt när jag att det när rätten godtar TJ förklaring på hur hon fått i sig ämnet, gör en jämförelse med andra liknande fall och kanske straffsatser att de ska utgå från en straffsats på 2år? Efter det så ska det tas hänsyn till fallets omständigheter osv?

Med ett straff på 13 månader så får hon en perfekt uppladdning inför OS, visst nu kan hon åka TDS osv men vad hon är intresserad av är OS. I en sport som kräver kondition/mjölksyra egenskaper, rutin, teknik och taktik. Så ett OS utan tävlingar på 1,5 säsong är tufft även för TJ, hon måste ju slå marit björgen med flera.

Jag personligen tror på TJ:s historia, i allafall den delen att hon inte har använt closterbol för att bli en bättre skidåkare, utan att vara en doping expert (har bara läst på) så känns det som ett dåligt preparat för en skidåkare. Vet att hon har kunnat ta andra preparat samtidigt men de bara hittat detta osv men men.

Men även jag som tror på händelserna i stora drag tycker att 13 månader straff nästa är för bra för att vara sant, skräddar sytt för TJ och OS.

Sen en annan sak som förvånar och gör mig besviken är hela skidnorge och den totala oförståelsen för hur alvarlligt detta är... En tävlande idrottar får inte ha detta ämne i kroppen oavsett hur den fått i sig det! jag snor av Åke Andrén-Sandberg:
"Reglerna gäller ju för stora, starka, fula och dumma tyngdlyftare från länder som vi inte tycker om - lika väl som söta snälla rara norska skidåkare"
Det jag fetade: detta skrev du väldigt nyligen, trots allt som skrivits i tråden. Läst tråden at all? Det har t ex åtskilliga gånger påpekats att preparatet är särskilt lämpligt för kvinnor.
Citera
2017-02-21, 20:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Thincan
Detta förstår jag inte alls.. är det inte nån internationell regel, nånting som är reglerat så att man inte får träna med sitt landslag under doping straff?! Man har ju sett i media vilken ramaskri det blir när en rysk åkare under utredning är i närheten av ryska landslaget ...

Måste ju säga att jag inte tror att TJ eller norge håller på med doping, men hon har klantat sig och hade skiten i kroppen och ska straffas för det 24-12 månader. Men det börjar bubbla lite i blodet allt efter som ... alla dessa förmildrande omständigheter och undantag och rygghållande från norge och SPONSORER! Nolltolerans?!
Fetade: Efter allt som har uppkommit med TJ och MJS = känns lite naivt, enligt min mening.
Citera
2017-02-21, 23:59
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slotten

Jag tror inte avståndet mellan området på kroppen där man applicerar läkemedlet och urinröret kommer in i bilden. Man mäter metaboliter av clostebol och jag skulle tro att dessa bildats i levern. Läkemedlet måste alltså ha passerat levern för att ge utslag i testet.

Om man direkt tillför clostebolsalva till ett urinprov så tror jag inte det ger utslag i testet.

Men det är bara en gissning på rak arm. Jag är inte inläst på området.

Jag tror att det är möjligt att göra relevanta försök. Men för bästa resultat fordrar det nog samarbete med ett laboratorium.

Man bör ju även studera mönstret av metaboliter i TJs prov.
Senast redigerad av wwr 2017-02-22 kl. 00:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in