Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Men att räkna på mängder kan man ju göra. Jag tror du gjort det tidigare.
Länken:
http://clinchem.aaccjnls.org/content/50/2/456
Vem: experiment I, kvinnor
Dos: 5g clostebol
Hur: Spruta in
5000mg clostebol i vagina
Var: vagina
Administreringsväg/Avstånd:
5-10 cm från urinblåsa eller urinrör
Hinder: Med tanke på avståndet. Blodomloppet upptar en del
Nackdel: Samlaget stör
Koncentration: max 35 ng/ml eller μg/L efter 23 timmar
Vem: experiment II, män
Dos:
200mg clostebol
Hur: sätta clostebol på ollon
Var: ollon
Mycket liten. Max 1 cm från urinrör.
Hinder: Inga
Nackdel: Inga
Koncentration: max 22 ng/ml eller μg/L efter 3.5 timmar
Vem: Johaug
Dos:
17.5mg clostebol av 3.5 gram trofodermin under viss tid
Hur: sätta trofodermin på läppen
Var: läppen
Oändligt långt. Finns inga vägar till urinblåsan. Njurarna i värsta fall.
Hinder: Munnen. Blodomloppet upptar minst 95% och låg absortionsförmåga - 10% - 40% absorption.
Nackdel: Hon kan ha råkat svälja en del av krämen och hon har också munsår.
Koncentration: (inte max) 13 ng/ml eller μg/L
Experiment I är rätt ointressant för samlaget stör. Men Johaug och experiment II har fascinerande lika koncentrationer trots helt främmande doser och tillvägagångssätt/avstånd. Bilda era egna uppfattningar... En normalt funtad hade fattat att Johaug ljög, eller hur?
Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Ett argument man nog skulle mötas av är att TJs munsår gjorde att innehållet i salvan togs upp lättare än från läpparna på en frisk försöksperson.
Det är bra fråga. Försökspersonen får nog slita och skapa munsår i läppen. Vi måste också ha en italiensk och aktiv kvinna som försöksperson, helt frivilligt. Samma vikt och längd för att kunna få ett bättre svar. Det blir knepigt. Men poängen är att det är mycket möjligt att en försöksperson inte får utslag i urinen efter att ha använt typ 100g totalt på läppen flera gånger eller 10g i hela ansiktet, allt på samma gång. För avståndet mellan munnen och urinblåsan är helt absurt.
Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Salvan är märklig. Innehåller helt olika beståndsdelar med namn som låter lika, i olika länder. Som gjort för att kunna användas i "domstol" för att förklara positiva dopingprover.
Köpa på samma ställe där Johaugs läkare köpte?
Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Den forskning du länkade till visade att innehållet kan överföras via samlag. Skräddarsydd forskning för att förklara positiva dopingprover.
Jag är nog mest intresserad av experiment I. Inga samlag. Hög dos och litet avstånd men samma koncentration som Johaugs urinprov. Skumt, va?
Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Men finns det forskning som visar att salvan (clostebol) fungerar vid de tillstånd som anges i produktbladet? Och vid den typ av besvär TJ hade?
Forskningen inom pharmacologi tenderar ge bara en ytlig bild. Det finns mycket luckor kvar och fler analytiker och forskare behövs. Men vi har verktyg och formler för att kunna bedöma fallet tex standard curve eller ett visst ämne i urin i förhållande till en hel kropp. Sådana kunskaper har jag inte. Någon bioanalytiker på flashback kanske?
Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Det låter väldigt konspiratoriskt. Men jag frågar mig om salvan kan ha framställts för att kunna förklara positiva dopingprover.
Låter nog för mycket. Dos är dos, det är bara det och läkemedel är inte så magiska, förutom nanoteknik kanske. Kapslar vore annan sak p.g.a skyddet men det är ju kräm vi snackar nu och lär bli direkt i kontakt med blod... Clostebol har också hög halveringstid och absorberas mycket snabbt av celler.
Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Andra viktiga frågor är förstås om urinprovet finns kvar och om det finns möjlighet att komma vidare genom att testa mönstret av metaboliter.
Hoppas det - att de hann undersöka med tanke på urinprov förändras lätt efter några timmar.
Tror dock att basala verktyg/formler räcker. Har för mig att på kursen kemi B kan man räkna ut hur mycket ämnet i kroppen i samband med urinet. Kommer inte ihåg riktigt, trist nog...
Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Finns det tester för hemmabruk för clostebol? Dessa tester ger ofta bara svaret positivt/negativt (inte värdet i siffror). Tröskelvärdet för testen bör då ligga under 13 ng/ml som jag vill minnas Johaug hade, och testet vara negativt.
Det har du rätt i. Det kostar tyvärr men positiva värden bör inte vara något problem tex detta test är designerat till wada:s lista.
http://www.uritoxmedicaltesting.com/steroid.html
Kan man lämna urinprov gratis till tex någon förbund eller vård? Tex "Jag har en misstänkt och vill gärna lämna hans urinprov helt anonymt." Tar de emot i sådana fall?