2017-02-21, 09:20
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HälsingeBocken
Nu har ett hundratal åkare skrivit på en lista som överlämnas till FIS där de kräver hårdare tag mot doping.
www.expressen.se/sport/langdskidor/svenska-akarna-i-nytt-uppror-mot-dopingen

Naturligtvis har inte MJ Sundby skrivit på...
www.expressen.se/sport/langdskidor/sundby-har-inte-skrivit-under-dopingupproret

"– Just nu ska jag nog tänka igenom noggrant vad jag skriver under, säger Sundby."

Måste tänka igenom om han vill ha en ren idrott??
Jag trodde inte han kunde sjuka lägre i den Harrfenska
vm-studion. Iof blir jag inte fövånad, och jag bryr mig inte.
Han tävlar redan i dopingklassen.
Citera
2017-02-21, 09:35
Medlem
xcoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrfena

"– Just nu ska jag nog tänka igenom noggrant vad jag skriver under, säger Sundby."

Det är ett mycket suspekt uttalande från nån som påstår sig förespråka ren idrott, undrar om Margit undertecknat?.
Citera
2017-02-21, 09:37
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HälsingeBocken
Nu har ett hundratal åkare skrivit på en lista som överlämnas till FIS där de kräver hårdare tag mot doping.
www.expressen.se/sport/langdskidor/svenska-akarna-i-nytt-uppror-mot-dopingen

Naturligtvis har inte MJ Sundby skrivit på...
www.expressen.se/sport/langdskidor/sundby-har-inte-skrivit-under-dopingupproret

Så länge FIS/WADA inte gör oanmälda dopingkontroller, även under sommaren/uppbyggnadsfasen och offentliggör de datum när varje tävlande lämnat godkända prov så kommer dopingen att fortsätta.
Jag hoppas att FIS någon gång i framtiden slutar att tillåta att de nationella förbunden själva får sköta dopingproven, men jag är pessimistisk.

Man förstår att det är uppförsbacke för de som vill ha en renare sport när FIS ordförande säger:
Citat:
We need to stop pretending sport is clean. It’s a noble principle, but in practice? It’s entertainment. It’s drama.

https://www.nytimes.com/2016/11/21/sports/olympics/olympics-doping-medals-stripped.html?smprod=nytcore-iphone&smid=nytcore-iphone-share&_r=0
Citera
2017-02-21, 09:40
Medlem
HälsingeBockens avatar
Citat:

Om han tvekar att skriva under denna lista borde han inte skriva på glasskivan där alla åkare sätter sin signatur innan starten.
Den glasskivan har med FIS antidopingkampanj "Clean as Snow" att göra.
www.fis-ski.com/news-multimedia/news/article=fis-announces-its-say-doping-campaign-clean-snow
Iofs vore det ju bättre att FIS verkligen skulle utöka dopingkontrollerna istället för att bedriva kampanjer som denna.
Citera
2017-02-21, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Man förstår att det är uppförsbacke för de som vill ha en renare sport när FIS ordförande säger:

https://www.nytimes.com/2016/11/21/sports/olympics/olympics-doping-medals-stripped.html?smprod=nytcore-iphone&smid=nytcore-iphone-share&_r=0

Vad i helvete? Vilken skandal!
Citera
2017-02-21, 09:48
Medlem
SOK planerar nya studier om astma medicin och konditionsidrott. Goda nyheter.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=179&artikel=6635693
Citera
2017-02-21, 11:14
Medlem
Harrfenas avatar
Emil Jönsson har valts till Sveriges talesperson i möte med
fis ordförande Gian Franco Kasper.
"– Nu jävlar ska han få, säger Jönsson."
http://www.expressen.se/sport/langdskidor/jonssons-hot-nu-javlar-ska-han-fa/

Det är en viss diskrepans mellan MJS och Emil, båda skidåkare som borde dra åt
samma håll. Eller trollar MJS med oss

"Martin Johnsrud Sundby berättar att han har pratat med Kikkan Randall, som ligger bakom initiativet, och att han kanske ansluter till upproret efter säsongen."
http://www.expressen.se/sport/langdskidor/sundby-har-inte-skrivit-under-dopingupproret/

Oj! Det här var offensivt som fan, kanske efter säsongen, jag finner inga ord.

Skidskytteherrarnas största stjärna har gått i spetsen mot dopingen.
Längdåkarnas största dito visar tydligt att för mycket astmamedicin sätter
sig i hjärnbalken och gör folk till idioter.
Citera
2017-02-21, 11:21
Medlem
Vossevangens avatar
"Johaug hadde 260 ganger mer dop i kroppen enn Contador: - Endelig nyanserer vi ting litt"

Kilde:
http://www.dagbladet.no/sport/johaug-hadde-260-ganger-mer-dop-i-kroppen-enn-contadornbsp--endelig-nyanserer-vi-ting-litt/67241247

Mer:

"(Dagbladet): I 2010 ble den spanske syklisten Alberto Contador utestengt i to år etter å ha testet positivt for det forbudte stoffet clenbuterol under det årets Tour de France.

Dopingsaken er blant de mest omtalte de siste ti årene, både på grunn av Contadors stjernestatus på den tiden, men også på grunn av den oppfinnsomme unnskyldningen spanjolen forfulgte: Han og teamet mente han kunne ha fått i seg stoffet gjennom forurenset biff.

Den internasjonale voldgiftretten for sport, CAS, trodde ikke på den forklaringen etter grundige undersøkelser, men antok i dommen i stedet at Contador kunne ha inntatt clenbuterol gjennom et kosttilskudd.

Mengden clenbuterol i Alberto Contador kom også fram i forbindelse med behandlingen av saken: 50 picogram per ml. Det tilsvarer 0.05 nanogram per ml. Til sammenlikning forklarte Antidoping Norge under Therese Johaug-dommen nylig at den norske jenta hadde 13 nanogram clostebol per ml i blodet da hun testet positivt i fjor - det vil si en mengde 260 ganger så stor som i tilfellet Contador. Det er kanskje ikke veldig relevant å sammenlikne virkestoffer en til en på den måten, men begge doser ble erklært som tydelig ikke-prestasjonsfremmende av domstolen til slutt."
Senast redigerad av Vossevangen 2017-02-21 kl. 11:25.
Citera
2017-02-21, 11:21
Medlem
Takymeters avatar
Citat:
Emil Jönsson har valts till Sveriges talesperson i möte med
fis ordförande Gian Franco Kasper.
"– Nu jävlar ska han få, säger Jönsson."
http://www.expressen.se/sport/langdskidor/jonssons-hot-nu-javlar-ska-han-fa/

Det är en viss diskrepans mellan MJS och Emil, båda skidåkare som borde dra åt
samma håll. Eller trollar MJS med oss

"Martin Johnsrud Sundby berättar att han har pratat med Kikkan Randall, som ligger bakom initiativet, och att han kanske ansluter till upproret efter säsongen."
http://www.expressen.se/sport/langdskidor/sundby-har-inte-skrivit-under-dopingupproret/

Oj! Det här var offensivt som fan, kanske efter säsongen, jag finner inga ord.

Skidskytteherrarnas största stjärna har gått i spetsen mot dopingen.
Längdåkarnas största dito visar tydligt att för mycket astmamedicin sätter
sig i hjärnbalken och gör folk till idioter.

Att man inte är aktiv och pådrivande i en fråga och engagerar sig offentligt betyder inte automatiskt att man är av annan åsikt.
Citera
2017-02-21, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takymeter
Att man inte är aktiv och pådrivande i en fråga och engagerar sig offentligt betyder inte automatiskt att man är av annan åsikt.

Jag tror snarare det är så att upproret syftar till att få klarare regler bla kring intag av hästdoser av astmamedicin genom nebulisator. Det vill inte MJS skriva under eftersom han har byggt hela sin karriär på att suga i sig sådana mediciner.
Citera
2017-02-21, 11:32
Medlem
whogivesafucks avatar
Någon indikation på att domen kommer överklagas av FIS ?
Eller kan Norge ha sådan makt inom skidsporten att man kan påverka i kuliserna ?

I övrigt verkar det vara ett jävla tjat om att värdet knappt var mätbart. Men hur var det med Agostini ? Hans värden var väl hälften av det Johaug hade i sig. Då var det fan i mig inte tal om att det knappt var mätbart.
Citera
2017-02-21, 11:43
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takymeter

Man behöver inte vara aktiv eller pådrivande.
Man kan skriva på och påverka FIS i en riktning man tycker är rätt.
MJS vill inte skriva på, det ger en del frågor kring vad han tycker...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in