2017-02-15, 14:27
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Påföljdsbedömning i civila domstolar ja, men har det nånsin gjorts på detta sättet vid dopingavstängning? "Just det, han ska tävla den dagen, då får vi ju se till att han inte är avstängd då." Hela poängen är ju att dom ska vara avstängda från tävlingar, då är det ju tämligen kontraproduktivt att ge dom lättnad eftersom det är en viktig tävling.

Jag ville bara understryka att det är en grundpelare i ett rättssystem. Jag är dock helt med på att det inte på något sätt varit en kutym när det gäller dopningsärenden. Här talar vi snarare om ett »orättssystem«.

Jag om någon anser ju att idrottens »rättsmaskineri« är pinsamt uselt och i många delar korrupt.
Citera
2017-02-15, 14:48
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag ville bara understryka att det är en grundpelare i ett rättssystem. Jag är dock helt med på att det inte på något sätt varit en kutym när det gäller dopningsärenden. Här talar vi snarare om ett »orättssystem«.

Jag om någon anser ju att idrottens »rättsmaskineri« är pinsamt uselt och i många delar korrupt.
Och i mångt och mycket håller jag med dig. Dock så slår det ju helt fel om man skulle ändra det vad gäller detta.

I ett vanligt mål handlar det om att ge "ett straff". I dopingmål handlar det om att hålla dom borta från tävling. Och om målet är att hålla dom borta från tävling så är det väl ändå inte speciellt logiskt att ge strafflindring på grund av att det är tävlingar?
Citera
2017-02-15, 15:32
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Och i mångt och mycket håller jag med dig. Dock så slår det ju helt fel om man skulle ändra det vad gäller detta.

I ett vanligt mål handlar det om att ge "ett straff". I dopingmål handlar det om att hålla dom borta från tävling. Och om målet är att hålla dom borta från tävling så är det väl ändå inte speciellt logiskt att ge strafflindring på grund av att det är tävlingar?

Jag har ingen avvikande uppfattning. Konstaterar bara att det är lösa boliner och anpassningar till vissa utövare, snarare än att upprätta klara och tydliga regler som följs. I grunden handlar det om en grundläggande röta, nämligen att de dömande själva är part i målet och hela tiden vill hålla dörren öppen så att det inte ska drabba det egna förbundet.

Det är också orsaken till att jag inte hyser någon större tilltro till att det skrivna ordet också ska leda till rättshandling.
Citera
2017-02-15, 15:49
Medlem
eternussermos avatar
Åh så bra, hon kan börja träna med landslaget redan efter elva månader!

Johaug tillbaka ännu tidigare än väntat http://www.aftonbladet.se/a/yovax
Citera
2017-02-15, 15:57
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo

Det fina är ju att alla sponsorer förutom dumma Fischer frångår de klausuler de skrivit i sponsoravtalet om att bryta kontraktet ifall utövaren fälls för dopning.

Vilken satans dubbelmoral.
Citera
2017-02-15, 16:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Jag kan nästan ta gift på att varken FIS eller WADA kommer att överklaga, nu när snälla gulliga Johaug har bestämt sig för att acceptera sitt "straff". Och som sagt, de har fyllt upp med de hemska ryssarna, precis som det SKA vara. Att rota mer i den smutsiga norska byken strider mot världsordningen, och låter sig därför inte göras. I slutändan handlar det om politik och vem som göder vem, inte om idrott eller "rättvisa".

Jag vet hur tongångarna gått inom FIS/WADA och de är eniga att överklaga domen.
Citera
2017-02-15, 16:28
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Jag vet hur tongångarna gått inom FIS/WADA och de är eniga att överklaga domen.
Hur vet du det?

Link?
Citera
2017-02-15, 16:31
Medlem
shouldbetrusteds avatar
Hoppas dokumentären finns att se någonstans på måndag
Citera
2017-02-15, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo

Detta förstår jag inte alls.. är det inte nån internationell regel, nånting som är reglerat så att man inte får träna med sitt landslag under doping straff?! Man har ju sett i media vilken ramaskri det blir när en rysk åkare under utredning är i närheten av ryska landslaget ...

Måste ju säga att jag inte tror att TJ eller norge håller på med doping, men hon har klantat sig och hade skiten i kroppen och ska straffas för det 24-12 månader. Men det börjar bubbla lite i blodet allt efter som ... alla dessa förmildrande omständigheter och undantag och rygghållande från norge och SPONSORER! Nolltolerans?!
Senast redigerad av Thincan 2017-02-15 kl. 16:41.
Citera
2017-02-15, 20:51
Medlem
-tramS-s avatar
FIS styrelse fegar ur och skickar frågan vidare till sitt dopingutskott:

http://www.expressen.se/sport/langdskidor/fis-skickar-fragan-om-johaug-vidare/

Är det mediciska kommittén som expressen avser med dopingutskottet?:

http://www.fis-ski.com/inside-fis/about/fis-structure/committees/index.html
Citera
2017-02-15, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
FIS styrelse fegar ur och skickar frågan vidare till sitt dopingutskott:

http://www.expressen.se/sport/langdskidor/fis-skickar-fragan-om-johaug-vidare/

Är det mediciska kommittén som expressen avser med dopingutskottet?:

http://www.fis-ski.com/inside-fis/about/fis-structure/committees/index.html

Jag lutar åt att FIS inte överklagar. Och på detta vis kan styrelsen två sina händer efter diverse tidigare uttalanden. Tror Johaug hade överklagat om FIS tänkt göra det, norrmännen sitter nog på inside info. Men den som lever får se.

- Finns det något hopp, ligger det hos WADA.
Citera
2017-02-15, 21:37
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
FIS styrelse fegar ur och skickar frågan vidare till sitt dopingutskott...

Är inte den gängse ordningen att det är dopningsutskottet som ska bereda frågan? Det alarmerande är att de ska göra det i samråd med WADA.

Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Jag lutar åt att FIS inte överklagar. Och på detta vis kan styrelsen två sina händer efter diverse tidigare uttalanden. Tror Johaug hade överklagat om FIS tänkt göra det, norrmännen sitter nog på inside info. Men den som lever får se.

- Finns det något hopp, ligger det hos WADA.

Jag är helt övertygad om att FIS inte överklagar. Vad som är värre är att jag tycker det lutar åt att inte heller WADA kommer att överklaga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in