2013-02-24, 20:13
Medlem
Chrille Ps avatar
Det mest fascinerande är ju att folk glömmer så fort. De åkare som vi i dag vet var dopade, när de åkte så satt vi där och förundrades av deras fantastiska resultat och sa att nej, de kan aldrig vara dopade. Nu har vi vissa åkare som uppvisar samma mönster och återigen så sitter folk där och beundrar dem och säger att nej nej, de kan aldrig vara dopade. När ska folk lära sig?

De dopade ligger alltid steget före de som jagar dem. Om de dopingfällda blir färre så beror det bara på att vi ännu inte har tekniken att upptäcka det.

Att vissa sedan vill hävda att vissa länder skulle ha någon slags högre moralisk värdegrund och därför automatiskt ska undantas från dopingmisstankar är ju löjligt.
Citera
2013-02-24, 20:17
Medlem
Norrbaggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discgear
- Det er ingen tvil om at Norge var utrolige gode på høydetrening. Og at det var en bit på forklaringen på fremgangen i langrennssporet.

- Men det trenger ikke utelukke doping?

- Nei, absolutt ikke.
Ja? Dette høres ikke ut som en veldig overbevist mann.
Citera
2013-02-24, 20:20
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Ni blir nog fler och fler som resonerar så och det kommer nog att bli så. Jag tillhör dock dem som inte ser en tjusning i övermänskliga bedrifter. Jag älskar idrott på alla nivåer och underhållningsvärdet ligger inte i resultaten utan i dramat. Dramat kommer inte bli bättre med dopning. Dramat ligger i idrottens struktur och dramaturgi. Det finns ett drama i en distriktstävling som det finns en OS-tävling.

Jag tror också att dopningen kommer att nå ungdomsidrotten och motionsidrotten på sikt om man släpper det fritt. Det kommer att bli svårt att hålla isär. Blir dopning lättillgängligt och billigt kommer folk att börja använda det för att slå personbästa på Vasaloppet och dylikt. Det är jag rätt säker på.

Jag är också rädd för att idrotten kommer att drabbas av fler dödsolyckor om man släpper dopningen fri och de negativa rubrikerna vill inte jag ha. Då flippar idrotten ur och sponsorerna drar in sina pengar för att satsa på annat. Då tycker jag det är bättre att försöka hålla emot så gott det går. Jag är också optimist i frågan och tror att dopning går att bekämpa.

Jag delar din uppfattning till fullo angående detta.
Citera
2013-02-24, 20:45
Medlem
Discgears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagga
Ja? Dette høres ikke ut som en veldig overbevist mann.

Vad har du själv för uppfattning efter de siffror som är presenterade?
Jag är personligen förvånad att ingen norsk journalist har grävt i detta då de vetenskapliga rapporterna varit offentliga under lång tid, inte minst med tanke på det höga tonläget som rått efter den finska dokumentären.
Något som också bränner till i ljuset av dessa fakta är ju Lereims tvärsäkra uttalanden.

Jag ska be att återigen få hänvisa till den norska Olympiatoppens hemsida http://www.olympiatoppen.no/fagomraader/helse/fagstoff/hoeydemedisinfysiologi/page990.html där doktor Ola Rønsen ger följande råd:

The molecular structure of rhEPO is almost identical to the natural EPO hormone and leaves the body rapidly -- a half time of 16 hours after subcutaneous administration. Moreover, if used properly, the effects of the drug would last three to four weeks, while the actual drug will have left the body completely within one week of the last injection. This leaves a two to three weeks ”open window” where performance is enhanced and there is no drug present. Standard doping control procedures are based on detecting the banned drug in the body of the athlete, thus detection of this substance has been very difficult under the present doping control procedures.
While recognizing that they were not able to detect all use of rhEPO, FIS was now able to limit the extent of the cheating and also therefore the medical risk involved. These risks include intravascular thrombosis, which can lead to the potentially fatal complications of strokes, heart attacks and pulmonary emboli. In 1996 the first limits were set at 185 g/l in men and 165 g/l in women based on population norms plus 3 standard deviations. However, as of the season 2000/2001, the limits have been lowered to 175 g/l and 160 g/l for men and women, respectively.

It must be emphasized that all relevant information from FIS and National sports federations about all aspects of doping -- i.e. medications and methods used to artificially increase performance -- should be given to the athletes and coaching staff by the team physician.

En fråga till dig Norrbagga, ser detta som ett dokument som ska avskräcka utövare från att använda EPO?
Citera
2013-02-24, 21:30
Medlem
Citat:
Vad har du själv för uppfattning efter de siffror som är presenterade?
Jag är personligen förvånad att ingen norsk journalist har grävt i detta då de vetenskapliga rapporterna varit offentliga under lång tid, inte minst med tanke på det höga tonläget som rått efter den finska dokumentären.
Något som också bränner till i ljuset av dessa fakta är ju Lereims tvärsäkra uttalanden.

Jag ska be att återigen få hänvisa till den norska Olympiatoppens hemsida http://www.olympiatoppen.no/fagomraader/helse/fagstoff/hoeydemedisinfysiologi/page990.html där doktor Ola Rønsen ger följande råd:

The molecular structure of rhEPO is almost identical to the natural EPO hormone and leaves the body rapidly -- a half time of 16 hours after subcutaneous administration. Moreover, if used properly, the effects of the drug would last three to four weeks, while the actual drug will have left the body completely within one week of the last injection. This leaves a two to three weeks ”open window” where performance is enhanced and there is no drug present. Standard doping control procedures are based on detecting the banned drug in the body of the athlete, thus detection of this substance has been very difficult under the present doping control procedures.
While recognizing that they were not able to detect all use of rhEPO, FIS was now able to limit the extent of the cheating and also therefore the medical risk involved. These risks include intravascular thrombosis, which can lead to the potentially fatal complications of strokes, heart attacks and pulmonary emboli. In 1996 the first limits were set at 185 g/l in men and 165 g/l in women based on population norms plus 3 standard deviations. However, as of the season 2000/2001, the limits have been lowered to 175 g/l and 160 g/l for men and women, respectively.

It must be emphasized that all relevant information from FIS and National sports federations about all aspects of doping -- i.e. medications and methods used to artificially increase performance -- should be given to the athletes and coaching staff by the team physician.

Rätt ohederligt klippt och klistrat skulle jag säga...
Citera
2013-02-24, 21:33
Medlem
Från dokumentet
Citat:
Doping control: responsibilities and rights
It must be emphasized that all relevant information from FIS and National sports federations
about all aspects of doping -- i.e. medications and methods used to artificially increase
performance -- should be given to the athletes and coaching staff by the team physician. This
includes the procedures for regular doping control and the responsibilities of the athlete to
perform this control in a correct way. Signing the initial notification and appearing at the
doping control office within the time limit of 1 h is very important. The athlete must also be
informed that if refusing to provide a sample --no matter possible disputes over the
procedures of the control – it is considered equal to a positive test. However, the athletes
should also be informed about their rights during the doping control, including correct ID’s of
the doping officials, provision of facilities with proper privacy, approved and sealed
equipment for the samples, etc.
Citera
2013-02-24, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuppetCitizen
Egentligen har jag inget emot din approach. I själva verket stör det mig att det läggs så mycket allmänna resurser på elitidrotten. Ivar Lo Johansson tvivlade på idrotten redan på 30-talet och det finns liksom än större anledning att tvivla på den idag.

Det bästa man kan göra är att släppa dopingen fri. Den medicinskt-tekniska utvecklingen gör att slaget aldrig kan vinnas. Låt läkemedelsbolagen ta över finansieringen av cirkusen. Låt ungarna förstå att de prestationer som dessa underhållningsartister inom skidåkningsbranschen visar upp inte kan åstadkommas med mindre än att de använder mediciner eller manipulerar med sitt blod, med sina muskler, med sina gener etc.

Åtala skidåkare för narkotikabrott etc. - i de fall man förbjuder försäljning, innehav och bruk av icke receptbelagda medel på samma sätt som man åtalar vem som helst. Vad gäller blodtransfusioner, låt de hålla på bäst de vill.

Utveckla den sunda idrotten vid sidan av. Gläds åt motionsidrotten. Men ge inte en statlig eller kommunal krona till elitidrotten eller till kontrollen av densamma. Upplåt inga statliga eller kommunala idrottsanläggningar för gigantiska spektakel som OS, VM, Vc och annan manipulerad och förljugen smörja.

Kan man tycka att det är kul att titta på gladiatorerna eller på Wrestling så kan man också uppskatta uppumpade idrottare som aldrig blir trötta på löparbanor och i skidspår. Jag fascineras av Muhlecks totala överlägsenhet varje gång jag ser klippen på Youtube eller Kratoshvilovas suveräna uppvisningar på löparbanan från 80-talet. Den spanske cyklisten Indurain - om än med jättekapacitet på sina lungor - men helt säkert dopad, är för mig en höjdpunkt att titta på.

Dopade artister har ett stort underhållningsvärde och det är just detta det är: underhållning. De är inte nationella hjältar eller förebilder för ungdomarna att ta efter, de är cirkusartister att förnöjas av.

Du har rätt, jag kan inte uttrycka mig bättre.
Låt elitidrotten ha sin gång, smygtitta på dem med ett öga men betala inte för kalaset. Då överger media spektaklet och allt går tillbaka till GÅ - utan att någon får inkassera 4 tusen.
Uppmuntra ungdomsidrotten.
Citera
2013-02-24, 21:47
Medlem
Citat:
Ni blir nog fler och fler som resonerar så och det kommer nog att bli så. Jag tillhör dock dem som inte ser en tjusning i övermänskliga bedrifter. Jag älskar idrott på alla nivåer och underhållningsvärdet ligger inte i resultaten utan i dramat. Dramat kommer inte bli bättre med dopning. Dramat ligger i idrottens struktur och dramaturgi. Det finns ett drama i en distriktstävling som det finns en OS-tävling.

Jag tror också att dopningen kommer att nå ungdomsidrotten och motionsidrotten på sikt om man släpper det fritt. Det kommer att bli svårt att hålla isär. Blir dopning lättillgängligt och billigt kommer folk att börja använda det för att slå personbästa på Vasaloppet och dylikt. Det är jag rätt säker på.

Jag är också rädd för att idrotten kommer att drabbas av fler dödsolyckor om man släpper dopningen fri och de negativa rubrikerna vill inte jag ha. Då flippar idrotten ur och sponsorerna drar in sina pengar för att satsa på annat. Då tycker jag det är bättre att försöka hålla emot så gott det går. Jag är också optimist i frågan och tror att dopning går att bekämpa.

Bra där mishima. Jag är helt enig med dig i det du skriver.
Citera
2013-02-24, 22:38
Medlem
Bletchley-Parks avatar
Citat:
Jag tror också att dopningen kommer att nå ungdomsidrotten och motionsidrotten på sikt om man släpper det fritt.
Jeg frykter den allerede har nådd frem til noen mosjonister og jeg tenker ikke da bare på mosjonistene som løfter jern. Mosjonister er tatt for bruk av anabole steroider helt ned i 8 divisjon i fotball i Norge. En Birken mosjonist ble tatt av Tollen med 20 hetteglass med EPO pulver.

http://www.dagbladet.no/2012/11/27/nyheter/innenriks/doping/tollvesenet/24548925/

Ingar Lerheim uttaler følgende:
Citat:
- Vi vet at det er mosjonister som doper seg i mange land. Tester i slike konkurranser blir nok stadig hyppigere i takt med den økede prestisje disse konkurransene får, svarte han.

http://sport.aftenposten.no/sport/london_2012/article242864.ece

Nå er det jo også innført dopingkontroller i Norge på mosjonsløp, men det er klart de som doper seg til Birken-merke, det leser sikkert aviser og vet at med mikrodoser med epo, så virker stoffet lenge etter at det ikke lenger kan spores i prøver. Jeg tror dopingen på mosjonsplan dessverre er mer utbredt enn vi kan frykte også. I dag tror jeg doping er mer utbredt blandt mosjonister enn blandt eliteutøvere, som tross alt, ihvertfall i sykling, må rapportere hvor de er til enhver tid og risikerer uanmeldte tester døgnet rundt.
Citera
2013-02-24, 23:44
Medlem
Discgears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvarken12
Rätt ohederligt klippt och klistrat skulle jag säga...

Citat:
Jag ska be att återigen få hänvisa till den norska Olympiatoppens hemsida http://www.olympiatoppen.no/fagomraa...i/page990.html där doktor Ola Rønsen ger följande råd:

Självklart valde jag ut de två avsnitt jag fanns mest bestickande, men i och med att jag bifogade länken till hela dokumentet så kan jag inte se det som ohederlig argumentation.

Faktum kvarstår, jag har väldigt svårt att se att man i Sveriges motsvarighet till Olympiatoppen - Topp-& talangprogrammet skulle formulera sig på ett liknande sätt i ett policydokument som vänder sig till aktiva utövare.
Citera
2013-02-25, 10:16
Medlem
http://www.expressen.se/sport/langdskidor/antidopingchefens-dom-svt-tankte-fel/
Citera
2013-02-25, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
http://www.expressen.se/sport/langdskidor/antidopingchefens-dom-svt-tankte-fel/

Påminner lite grann om Damsgaards oseriösa försvar av Armstrongs blodvärden.

Citat:
Armstrong probably clean in comeback, Damsgaard claims

Denies USADA's claim of blood-doping in 2009 Tour de France

Damsgaard told sporten.dk that he disagreed with their interpretation of the results. “It is not impossible that there has been a blood transfusion,” he admitted, “but you have to know when the samples are taken and I think that I know a little more about that than Robin Parisotto does.”

For example, he said, one of the blood tests was done after the finish of the penultimate stage atop the Mont Ventoux -- “15 minutes after suffering through 40° heat. After six hours of racing. It is not a viable test."

http://www.cyclingnews.com/news/armstrong-probably-clean-in-comeback-damsgaard-claims

Damsgaard Rebuttal
http://www.youtube.com/watch?v=fck_OZDBE_o

Jag har inte speciellt stort förtroende för Damsgaard efter att han försvarade ärkefuskaren Armstrong, till skillnad från flera andra experter.

Analysis: Armstrong’s Tour blood levels debated [Jakob Mørkeberg]
http://www.cyclingnews.com/features/analysis-armstrongs-tour-blood-levels-debated

Flere Armstrong-tal undrer dansk forsker [Jakob Mørkeberg]
http://www.dr.dk/Sporten/Cykling/2009/09/03/111604.htm

Ashenden echoes Parisotto’s concerns over Armstrong’s 2009 blood values [Michael Ashenden & Robin Parisotto]
http://www.velonation.com/News/ID/13022/Ashenden-echoes-Parisottos-concerns-over-Armstrongs-2009-blood-values.aspx

USADA believes one-in-a-million chance Armstrong rode 2009, 2010 Tours clean [Christopher J Gore]
http://www.cyclingnews.com/news/usada-believes-one-in-a-million-chance-armstrong-rode-2009-2010-tours-clean

Damsgaards försvar av Armstrong går stick i stäv med hans mycket kategoriska uttalanden om liknande situationer.

Citat:
"Rasmussen did have a blood transfusion during the Tour or followed an EPO cure just before the Tour. Damsgaard says the increase of 3.6% in his hematocrit value and 1,1 gram per deciliter for his hemoglobin value is 'suspect', 'physiologically impossible' and scientifically impossible to explain in another way than that Rasmussen used doping"

http://forum.cyclingnews.com/showpost.php?p=84368&postcount=1

Citat:
When the opposite happens — that the [hemoglobin] number rises during a hard race like the Tour de France — it indicates that one has received a blood transfusion,” Rasmus Damsgaard explains.

“We conclude that a rise in hemoglobin by itself ought to constitute the basis for the possibility of a penalty.”

http://forum.cyclingnews.com/showpost.php?p=84584&postcount=5

Man undrar om det måhända beror på att han var anställd av Astana (och CSC) för att sköta deras interna dopingkontroller?

Damsgaard faces criticism over anti-doping programme
http://www.cyclingnews.com/news/damsgaard-faces-criticism-over-anti-doping-programme

Belhage saw "too many uncertainties" with Damsgaard
http://www.cyclingnews.com/news/belhage-saw-too-many-uncertainties-with-damsgaard

Jag vill höra vad Bengan säger om Damsgaards invändningar innan jag accepterar dom som riktiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in