Citat:
Ursprungligen postat av catami
Jag hittade programmet och har just sett det, 2 timmar.
Det här visste vi sedan många år tillbaka. En trovärdig historia som härmed fick lite ljus.
Den som viger sitt liv för att lyckas med en enda sak, som i förlängningen även kan säkra en ekonomisk framtid, borde rimligen använda alla till buds stående medel för att lyckas nå sina mål.
Där har vi förklaringen!
Vem tror att någon står utanför denna insikt och av ideologi viger sitt enda liv till att bli en på förhand looser i förhoppning av att några fler träningstimmar ska föra dem till Eden, där man utan medisinsk hjälp ska bevisa för världen att man med lite träning kan bli den allra bästa!
Nope... jag tror inte på det och jag vill påpeka att jag inte tror någon är helig i den här soppan.
Egentligen har jag inget emot din approach. I själva verket stör det mig att det läggs så mycket allmänna resurser på elitidrotten. Ivar Lo Johansson tvivlade på idrotten redan på 30-talet och det finns liksom än större anledning att tvivla på den idag.
Det bästa man kan göra är att släppa dopingen fri. Den medicinskt-tekniska utvecklingen gör att slaget aldrig kan vinnas. Låt läkemedelsbolagen ta över finansieringen av cirkusen. Låt ungarna förstå att de prestationer som dessa underhållningsartister inom skidåkningsbranschen visar upp inte kan åstadkommas med mindre än att de använder mediciner eller manipulerar med sitt blod, med sina muskler, med sina gener etc.
Åtala skidåkare för narkotikabrott etc. - i de fall man förbjuder försäljning, innehav och bruk av icke receptbelagda medel på samma sätt som man åtalar vem som helst. Vad gäller blodtransfusioner, låt de hålla på bäst de vill.
Utveckla den sunda idrotten vid sidan av. Gläds åt motionsidrotten. Men ge inte en statlig eller kommunal krona till elitidrotten eller till kontrollen av densamma. Upplåt inga statliga eller kommunala idrottsanläggningar för gigantiska spektakel som OS, VM, Vc och annan manipulerad och förljugen smörja.
Kan man tycka att det är kul att titta på gladiatorerna eller på Wrestling så kan man också uppskatta uppumpade idrottare som aldrig blir trötta på löparbanor och i skidspår. Jag fascineras av Muhlecks totala överlägsenhet varje gång jag ser klippen på Youtube eller Kratoshvilovas suveräna uppvisningar på löparbanan från 80-talet. Den spanske cyklisten Indurain - om än med jättekapacitet på sina lungor - men helt säkert dopad, är för mig en höjdpunkt att titta på.
Dopade artister har ett stort underhållningsvärde och det är just detta det är: underhållning. De är inte nationella hjältar eller förebilder för ungdomarna att ta efter, de är cirkusartister att förnöjas av.