2013-02-27, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foool13
Det konstigaste var att Håland sa så.. "det är mest normala värden" när han kollade på listan...

På höghöjd möjligtvis som gick tillbaka direkt på låg höjd och Håland var ju inte ens med på hög höjd så ofta sa han ju...

Jasså! Som om någon hade koll på sina blodvärden på 90-talet. Av vilken anledning brydde man sig om sådant om så vore fallet? Själv vet jag inte ens med största säkerhet vilken blodgrupp jag har, för att det inte varit aktuellt än så länge i livet.
Citera
2013-02-27, 21:31
Medlem
Programmet bekräftade min bild av Inggard Lereim som fullständigt opålitlig. Han kunde väl åtminstone ha gett f-n i att påstå att dom bevisligen EPO-dopade finnarna hade normala blodvärden? Vem tror på det liksom?
Citera
2013-02-27, 21:34
Medlem
IskaralPusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruckaali
Antagligen för att alla de som nämns i programmet skulle ha precis lika höga blodvärden under större delen av 90-talet och något sådant kan man ju inte visa världen.

Känns ju lite sådär att norrmän gapar om svenskar som dåliga förlorare blabla osv istället för att verkligen fortsätta granska det otroligt smutsiga 90-talet.
Rätt patetiskt är det ju att blodvärderna pekade spikrakt uppåt under hela 90-talet för att sedan sjunka som en sten 2001/2002. Ändå vet vi ju att det stod ett antal dopade åkare på startlinjen i Salt lake city så då får man lite perspektiv på hur smutsigt 90-talet var. Höghöjdsträning in my ass!

Vi som objektiva domare har äntligen en ärlig chans att sätta dit myglarna. Jag menar yttrandefrihet och internet spelar ju på samma planhalva, vilket bådar gott. Men vänta lite... vi som ''samhällsbarriärer'' har ju våra interna känsloknappar också. Etik och moral - Dubbelmoral... för inte fan var ANDY SCHLECK ren under sin ''storhetstid''! Om vi nu ska rota runt i dåtiden lär väl ändå du som dopings motståndare(detta förutsätter jag) föerregå med gott exempel! eller? Om inte kommer jag tillbaka med Riccardo Ricco på min Avatar...
Citera
2013-02-27, 21:34
Medlem
langaocbs avatar
Så förklaringen från förbunden är "felkällor". En sanningskommision hade varit kul att se, fram med alla listor på blodvärden från 90-talet!

Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Norrmännen på VG Nett är rätt eniga, ingen norrman har varit dopad
http://vgd.no/sport/vintersport/tema/1753684/tittel/bjoern-daehlie-var-ikke-dopet-under-90-tallet/

Det var förvånade nog en ganska sansad diskussion där och jag håller inte alls med om att dom är rätt eniga om norges oskuld.
Citera
2013-02-27, 21:37
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isglass
Programmet bekräftade min bild av Inggard Lereim som fullständigt opålitlig. Han kunde väl åtminstone ha gett f-n i att påstå att dom bevisligen EPO-dopade finnarna hade normala blodvärden? Vem tror på det liksom?

Vilka finnar var bevisligen epo-dopade? Endast Myllylä har erkänt epo-doping och ingen annan kan på basen av blodvärden misstänkas för epo, inte högre grad än de som medverkade i dagens program.
Citera
2013-02-27, 21:39
Medlem
ruckaalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IskaralPust
Vi som objektiva domare har äntligen en ärlig chans att sätta dit myglarna. Jag menar yttrandefrihet och internet spelar ju på samma planhalva, vilket bådar gott. Men vänta lite... vi som ''samhällsbarriärer'' har ju våra interna känsloknappar också. Etik och moral - Dubbelmoral... för inte fan var ANDY SCHLECK ren under sin ''storhetstid''! Om vi nu ska rota runt i dåtiden lär väl ändå du som dopings motståndare(detta förutsätter jag) föerregå med gott exempel! eller? Om inte kommer jag tillbaka med Riccardo Ricco på min Avatar...

Jag har inte hört några dopningrykten kring Andy men du får gärna lägga fram dem. Brorsan hans däremot...
Citera
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Så förklaringen från förbunden är "felkällor". En sanningskommision hade varit kul att se, fram med alla listor på blodvärden från 90-talet!

Det var förvånade nog en ganska sansad diskussion där och jag håller inte alls med om att dom är rätt eniga om norges oskuld.
Nja, de första sju sidorna som skrevs innan programmet var osansade och ensidiga, men på slutet har det tagit sig, bra!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Vilka finnar var bevisligen epo-dopade? Endast Myllylä har erkänt epo-doping och ingen annan kan på basen av blodvärden misstänkas för epo, inte högre grad än de som medverkade i dagens program.

Du menar att de tog Hemohes av andra skäl än EPO?
Citera
2013-02-27, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Varför ska man inte granska historien? Det är att av de bästa vapnen mot dagens dopning. Det visar att sanningen kommer ifatt även om man tror att man klarat sig undan. Jag är av inställningen att historien kommer att döma dem som dömas skall.

Tror vi är många som är enig mig dig i den åsikten. Jag tror det kommer bli ett ramaskri efter kvällen program och Dähli gör nog bäst i att lägga ned sitt åtal. All skit ska upp på bordet!
Citera
2013-02-27, 21:41
Medlem
IskaralPusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108

Vilka cyklister kunde bevisligen misstänkas för epo i US Postal? Förutom Lance

http://www.guardian.co.uk/sport/2012/oct/11/lance-armstrong-doping-scandal-11-cyclists
Citera
2013-02-27, 21:42
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prarpa
Du menar att de tog Hemohes av andra skäl än EPO?

Möjligtvis. De slutade ju med hemohes när Isometsä fällts och ändå hade inga problem med blodvärden, iaf inte så att de fick startförbud.
Citera
2013-02-27, 21:43
Medlem
NS_14s avatar
Plötsligt kom allt tillbaka som en slags Deja Vu. Upprörda norska funktionärer, en idrottsikon på krigsstigen, experter som kovänder när hjältarna höjer rösten, "bara ett fåtal tester", "sikta på framtiden". Hela dementimaskinen drog igång som på en given signal. Ilskan hos den norska chefen på slutet säger egentligen allting.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Den stora boven i dramat är ju FIS och organisationen kring provtagningen. Jag ser inte värdet i att gräva i gamla uppgifter som inte kommer att tillföra något. Fokusera på idag istället.

Skulle det visa sig att FIS är boven i dramat, som en slags motsvarighet till UCI inom cykeln, så finns det all anledning att fokusera på dåtiden och nuet. Hur skulle man annars kunna lita på sporten och trovärdigheten på dess ledande aktörer om den tidigare generationen kommit undan? Sedan är det givetvis bekvämt för gårdagens hjältar att flytta strålkastarljuset från sin egen aktiva tid.

Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Herregud nu kommer norrmännen att riva upp himmel och jord.
Tänk om det även framkommer att Björgen tex skulle va dopad.

Skidsporten lever farligt, så mkt kan man säga

Björgen är naturligtvis dopad bortom mänsklig fattningsförmåga. Tag bort hennes bedårande nordgermanska charm och placera dit en butter potatisnäsa och du har en DDR-kulstöterska vid namn Heidi.

Skidsporten behöver inte leva farligt beroende på hur stark den interna organisationen är. Det tog cykelsporten 10 svåra år och lika många sorger samt tidernas största drogskandal innan marken började skälva under de ledande aktörerna. Poängen är den att inslaget, hur bra det än var, kan fortfarande avfärdas med sedvanliga dementier och desinformation från ledande förbundspersonligheter. Sedan, om Dählie nu skall ha en fältdag tillsammans med sina advokater Armstrongstyle, är det inte otänkbart att strategiska personligheter mutas till tystnad.
Senast redigerad av NS_14 2013-02-27 kl. 21:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in