Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-03-08, 00:25
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perdite
Jag har bara lite svaga minnen av ett NES-spel som jag spelade när jag var liten. Man gick runt i någon by minns jag. Man kunde prata med folk i byn, men spelet växlade mellan dag och natt och på natten så förvandlades människorna i byn till farliga zombies. När det skiftade till dag igen så blev personerna ofarliga igen.

Förlåt för lite luddig förklaring, men det var länge sen och är i princip det enda jag minns av spelet. Vad kan det ha varit för spel jag spelade?
Castlevania 2 - Simons Quest
https://www.youtube.com/watch?v=U1VNQRQ6wfc
Citera
2016-03-08, 19:21
Medlem
gulaLejonets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Söker ett gammalt rollspel/äventyrsspel till PC, skulle gissa på mitten av 90-tidigt 2000 (kan vara äldre dock, ver därikring jag spelade det men inte säkert att det var direkt nytt då).
.

Man hade en grupp "hjältar" av olika klassiska rollspelsklasser (mage, ranger, warrior och liknande).
Man styrde 1 gubbe och resten följde efter den gubben.
Man skulle ibland lösa olika pussel som krävde att man hade en viss klass på en viss level/viss attack (typ att man hade en ranger som kunde skjuta en pil tvärs över rummet/genom en springa för att stänga av en fälla/öppna en dörr).

Spelvärden var tydligt uppdelad i rutor (typ Zelda inne i "slotten") och har för mig perspektivet vas lite snett uppifrån.

kan det vara Gauntlet?
Citera
2016-03-09, 13:10
Medlem
Söker ett gammalt "Tomteverkstads"-spel jag spelade som liten. År 95-97 ?
Kommer inte ihåg mycket egentligen, man klicka sig runt till olika stigar och byggnader. Sen var det någon tomteverkstad typ. Och någon liten by. Det var ju jultema över hela spelet. Barnspel.
Citera
2016-03-09, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gulaLejonet
kan det vara Gauntlet?
De andra följer väl inte efter en i gauntlet, man väljer en klass och thats it. i singleplayer i alla fall.
Citera
2016-03-12, 17:47
Bannlyst
Jag söker ett SNES-spel som utspelar sig runt dinosauriernas tid. Prehistorik Man låter ju som att det var när jag använder google, men jag känner inte igen det riktigt. Det ska finnas en tvåa, men det verkar inte vara den heller. Det enda jag riktigt minns väl var att i slutet av (förmodligen) den första banan så kom man till underjorden eller en grotta, det det var facklor och grejer. Har för mig att man styrde en tjockare karaktär som hade en klubba/påk.

Någon som kan ha en idé?
Citera
2016-03-12, 18:11
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulaLejonet
kan det vara Gauntlet?

Tyvärr inte, det jag letar efter är ett PC spel, några snäpp upp i grafik och man såg hela gruppen när man sprang omkring.
Citera
2016-03-12, 21:00
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majoris
Jag söker ett SNES-spel som utspelar sig runt dinosauriernas tid. Prehistorik Man låter ju som att det var när jag använder google, men jag känner inte igen det riktigt. Det ska finnas en tvåa, men det verkar inte vara den heller. Det enda jag riktigt minns väl var att i slutet av (förmodligen) den första banan så kom man till underjorden eller en grotta, det det var facklor och grejer. Har för mig att man styrde en tjockare karaktär som hade en klubba/påk.

Någon som kan ha en idé?

Detta är Joe & Mac caveman ninja, alternativt Super Adventure Island.
Citera
2016-03-12, 21:00
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Tyvärr inte, det jag letar efter är ett PC spel, några snäpp upp i grafik och man såg hela gruppen när man sprang omkring.

... och det var inte The Four Crystals of Trazere heller alltså?
Citera
2016-03-12, 21:05
Medlem
Itons avatar
Någon som minns ett mobilspel? Jag spelade det på iPhone för ca 3 - 4 år sen men det kan mycket möjligen finnas för Android också. Det handlar om att man har ett (gräs)plan som man ser från ovan. Från ena hållet kommer det fiender (troll och liknande har jag för mig) som kommer och attackerar och går mot den motsatta sidan där du styr dina försvarstorn som skjuter pilar. Du ska träffa vågen av attackerande fiender. Ju högre upp du kommer desto större blir vågorna. Jag har för mig att man samtidigt samlar poäng för vilka man kan köpa snabbare och mer kraftfulla pilar.
Citera
2016-03-12, 21:06
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
... och det var inte The Four Crystals of Trazere heller alltså?

Liknande stil, men jag tror det är lite nyare, och interfacet såg annorlunda ut.
Citera
2016-03-12, 23:33
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Liknande stil, men jag tror det är lite nyare, och interfacet såg annorlunda ut.

Antar att Baldur's Gate eller Icewind Dale inte heller är rätt? Förvisso inte alls lika "rutiga", men det är ju i alla fall några klassiker där man skräpar runt i ett lag och kastar pilar omkring sig.
Citera
2016-03-12, 23:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zastroznjemje
Detta är Joe & Mac caveman ninja, alternativt Super Adventure Island.

Efter att ha kollat lite på youtube så inser jag att jag är sämst på att förklara, men ändå lyckades du pricka rätt, det var nämligen Super Adventure Island. Tack så mycket! Dock blir jag inte särskilt imponerad av vad jag ser på youtube.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in