Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-09-03, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bones666
Oj oj oj, nu ska jag försöka förklara vilket spel jag är ute efter utan att verka alldeles förvirrad, haha.
Jag spelade detta spel på 80talet någon gång, ett PC-spel i rymden.
Det började med att man utbildade sin personal, olika färdigheter, olika typer av rang osv.
Sedan åkte man ut i solsystemet, man valde på en starmap och åkte då till valfri planet.
På planeten skickade man ut en liten farkost som man plockade upp olika mineraler och växter/djur/varelser med.
Dessa tog man med tillbaka till basen och fick pengar för och kunde uppgradera sitt skepp, vapen osv.
Nån som har nån susning???
Tack på förhand

Starflight?
Citera
2011-09-03, 12:48
Medlem
Patriarch Ks avatar
Jag spelade ett demo en gång i tiden som jag fick med i någon gammal speltidning eller något. Det var ett strategispel i Red alert-stuk fast man kunde välja två olika lag. Antingen var man små vita aliens (X-fileslooken på en alien) eller så var man något annat. Jag kan enbart minnas de små vita alien-gubbarna som man styrde och har ingen mer bild av spelet än så.
Troligtvis är spelet från 1996 eller något liknande. Runt den perioden i alla fall.
Citera
2011-09-03, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patriarch K
Jag spelade ett demo en gång i tiden som jag fick med i någon gammal speltidning eller något. Det var ett strategispel i Red alert-stuk fast man kunde välja två olika lag. Antingen var man små vita aliens (X-fileslooken på en alien) eller så var man något annat. Jag kan enbart minnas de små vita alien-gubbarna som man styrde och har ingen mer bild av spelet än så.
Troligtvis är spelet från 1996 eller något liknande. Runt den perioden i alla fall.

Hm, två olika lag vet jag inte men vet att det finns ett som heter KKND: Krossfire där man kunde spela tre lag?

Eller menar du kanske X-COM? Från 1995-1998 typ. Tre likadana spel i samma genre och stuk.

Det förstnämnda är ett strategispel, X-COM är väl lite av strategi och sci-fi. Sedan hittade jag detta (Alien Incident Adventure 1996) fast det är inte strategi. Men ändå. Fan svårt.

Här finns f.ö. en hel drös med spel från 90-talet på en lista om det inte är "Z" som nedan: http://www.squakenet.com/games/strategy_2.html
Senast redigerad av Urgrund 2011-09-03 kl. 12:59.
Citera
2011-09-03, 12:52
Medlem
Citat:

Spelet "Z" kanske? Uttalas Zed.
Bild
Wikipedia-artikel
Citera
2011-09-03, 13:18
Medlem
Citat:

Jag gissar dark colony.
Kolla 3:53 in i videon så ser du din vita alien.
http://www.youtube.com/watch?v=I-Axq4wFBms
Citera
2011-09-03, 13:24
Medlem
Bones666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Höek
Starflight?

Ja!!
Nu blev jag peppad som fan!
Tackar hjärtligt
Citera
2011-09-04, 21:10
Medlem
Det första spelet
Man är något slags rymdskepp på en planet som jag tror var mars. Där finns det också rosa/lila myror som man ska skuta. När man har dödat fler och fler så kommer det efter ett tag flygande rosa/lila myror.

Det andra spelet
Tecken aktigt fighting spel. Lite manga med lite onaturliga krafter i. Man kan välja mellan flera karaktärer kommer dock bara ihåg två stycken. Den ena var någon ninja aktig kille som hade lila dräkt och kunde kasta en ninjaskärna som gick igenom allt och när han dödade någon så blev han flera. Den andra karaktären kunde göra ngt så när han sprang så blev det eld bakom honom.

Vet någon vilka spel det är?
Tack på förhand!
Citera
2011-09-05, 13:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av oscar1007
Det första spelet
Man är något slags rymdskepp på en planet som jag tror var mars. Där finns det också rosa/lila myror som man ska skuta. När man har dödat fler och fler så kommer det efter ett tag flygande rosa/lila myror.

Det andra spelet
Tecken aktigt fighting spel. Lite manga med lite onaturliga krafter i. Man kan välja mellan flera karaktärer kommer dock bara ihåg två stycken. Den ena var någon ninja aktig kille som hade lila dräkt och kunde kasta en ninjaskärna som gick igenom allt och när han dödade någon så blev han flera. Den andra karaktären kunde göra ngt så när han sprang så blev det eld bakom honom.

Tack på förhand!

Du fick svar på spel två redan tror jag?

Spel 1 kan vara Centipede/Millipede. Ej säker men i NES porten är fienderna rosa iaf.
Citera
2011-09-05, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wazzobazzo
Du fick svar på spel två redan tror jag?

Spel 1 kan vara Centipede/Millipede. Ej säker men i NES porten är fienderna rosa iaf.

det var ett 3d spel kan jag tillägga och myrorna eller vad det va var lila/rosa
Citera
2011-09-05, 15:37
Bannlyst
Citat:
det var ett 3d spel kan jag tillägga och myrorna eller vad det va var lila/rosa

Ah då är det ej Millipede (tidigt 80-tal)
Citera
2011-09-05, 16:17
Medlem
någon annan som har ngn aning?
förlåt att jag inte kan förklara så himla bra :P
Citera
2011-09-05, 20:48
Medlem
Masturblijas avatar
Citat:
Det första spelet

Det andra spelet

Tack på förhand!

Det andra påminner mig om Samurai Shodown 4, en ninja som kunde multiplicera sig och hade en kaststjärna. Men det är ju 2-d, fast jag vet att det finns i 3d till N64 om jag inte minns fel. Annars kan det ha varit något av Mortal Kombat spelen till PS2, dock hade inga ninjor vad jag vet de egenskaper du talar om. Eventuellt: Toshinden, Fighting Vipers, Last bronx........?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in