Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-04-15, 11:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hunnis
Letar efter en ett Rymd spel, spelade det när jag var liten typ 95-96, första banan var typ en trännings bana dock kom det en suprise attack från fiende så jag och min lärare skulle utplåna dom, sen så fanns det en ett stort skepp i närheten som var din bas som du skulle även skydd från dom. Sen att spelet kunde sluta på olika sätt typ om din lärare dog så fick du order inför andra banan att gå på hans begraving om han överlevde blev det andra grejer.

Är till PC.

Splade bara demot.
Kan det vara Privateer?
Citera
2009-04-15, 12:26
Medlem
HyzoRes avatar
Söker efter ett spel som var utav en Asteroids-klon fast man mötte fiender som också var "trekant" rymdskepp.
Man kunde få power-ups också. Det fanns massa olika banor. Spelet var inte svartvitt.

Spelade det på PS1. Spelet var ganska enkelt, inge 3D eller sånt.
Citera
2009-04-15, 13:35
Medlem
Hunniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jastor
Gissar villt.
Descent: Freespace ?

Fast det kom 98 nu när jag tänker efter.

TACK det var den jag var ute och cyckla på årtalet!

Håller på att ladda hem demot igen

Såg att man lan ladda hem hela spelet på filefront, dock krävs medlemskap
Senast redigerad av Hunnis 2009-04-15 kl. 13:40.
Citera
2009-04-15, 17:03
Medlem
Elmamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mexicola
Jag håller på att bli galen, kan för mitt liv inte komma på vad ett PC-spel jag spelade som liten heter.

Spelet går helt i gråskala och lila om jag inte missminner mig, och det är en form av plattformsspel. Ens gubbe ska ta sig från bana till bana genom att undvika hinder.
Den allra första banan är uppbyggd som så att man börjar längst ner till vänster i rutan. Det första hindret är ett stort rullande klot (tror jag), och man klättrar upp på plattformar, svingar sig i rep och grejer för att ta sig förbi. Sättet man tar sig förbi hindrena påminner lite om Montezuma's Revenge, om nån kommer ihåg det?
I alla fall, för att ta sig från en bana till nästa, måste man klättra uppför en stege som är i överkanten av det man ser på skärmen. Då "laddas" spelet, och man är på nästa bana.

Jag har ingen aning om hur många banor det är totalt, det enda jag minns är att spelet heter nåt med "Top" (typ "Top Man", "Top Hat" eller nåt?) och att det borde ha kommit nån gång under början/mitten av 80-talet.

Har provat att googla, men det gav inte så mycket... Nån som vet vilket spel jag menar?

Påminner lite om Congo Bongo. Var ju sjukt längesen man spelade det själv, men jag tror det passar in iaf lite på din beskrivning.

http://www.mobygames.com/game/congo-bongo/
Citera
2009-04-15, 22:00
Medlem
mexicolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elmaman
Påminner lite om Congo Bongo. Var ju sjukt längesen man spelade det själv, men jag tror det passar in iaf lite på din beskrivning.

http://www.mobygames.com/game/congo-bongo/
Citat:
Ursprungligen postat av 81er
Det låter en hel del som Rick Dangerous i CGA-grafikläge, men det stämmer inte med att man måste klättra upp för en stege till varje ny level.
Tack för tipsen, båda två, men det är varken Congo Bongo eller Rick Dangerous jag menar.
Fan att jag inte kan komma på nåt mer som kännetecknar spelet, då hade det nog varit lättare att komma på det... Jaja, får fundera och se om jag inte kan komma på det själv, om ingen annan kommer på det vill säga.
Citera
2009-04-16, 11:40
Medlem
jastors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunnis
TACK det var den jag var ute och cyckla på årtalet!

Håller på att ladda hem demot igen :D

Såg att man lan ladda hem hela spelet på filefront, dock krävs medlemskap :(

Finns login på bugmenot.

Passa på att tanka Freespace 2 också vilket borde vara lagligt med tanke på att spelet är open source numer.
Citera
2009-04-18, 23:44
Bannlyst
Vilket spel var detta?

För många år sen spelade jag ett pcspel, ett spel som jag har funderat på i många år nu, vad i helvete det var för ett sjukt jävla spel egentligen. Jag vet inte vad spelet hette. Jag fick en bränd kopia av en kompis, och jag började spela spelet. Alltså, detta spel är ett av de sjukaste jag någonsin har spelat. Spelet försvann i och med en flytt, och det var nog en tio år sen jag spelade det senast. Kanske kan ni minnas vilket spel jag talar om, om jag beskriver det?

Det var som ett rollspel typ, man styrde en kille med musen. Det började med att man gick in i en by typ. Byn var tom på folk verkade det som. I början var det ett kyrktorn man gick upp i minns jag. Sen stötte man på en massa märkliga figurer i denna by då. Bland annat en apa och en tjur som ville döda mej. Man fick slåss med händerna. Sen gick man runt och runt i byn men man kom ingen vart, jag fattade aldrig var jag skulle. Det fanns en pub och man kunde gå in i en massa olika hus. Men det var tomt i alla hus. ibland dök apan upp och antingen fick man ta fighten med nävarna eller dra därifrån. Sen kunde man gå utanför byn, och då kunde man komma till en vattenfontän. Sen kunde man gå in ett slott typ, och då förvandlades man helt plötsligt till en groda!

Alltså, ett helt sjukt spel. Nån som nappar?
Citera
2009-04-18, 23:51
Bannlyst
måste vara black n white :P

http://gamasutra.com/features/20070316/black&white2.jpg
Senast redigerad av Adolf-Hustler 2009-04-18 kl. 23:54.
Citera
2009-04-18, 23:53
Medlem
Muggizzs avatar
jag har spelat mååånga PC spel enda sen min barndom och trott jag råkat på några av de bästa/värsta/konstigaste osv. Men det där vill jag testa lät riktigt skojigt.
Citera
2009-04-19, 17:42
Medlem
Dr. Wilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yatzy_winner
För många år sen spelade jag ett pcspel, ett spel som jag har funderat på i många år nu, vad i helvete det var för ett sjukt jävla spel egentligen. Jag vet inte vad spelet hette. Jag fick en bränd kopia av en kompis, och jag började spela spelet. Alltså, detta spel är ett av de sjukaste jag någonsin har spelat. Spelet försvann i och med en flytt, och det var nog en tio år sen jag spelade det senast. Kanske kan ni minnas vilket spel jag talar om, om jag beskriver det?

Det var som ett rollspel typ, man styrde en kille med musen. Det började med att man gick in i en by typ. Byn var tom på folk verkade det som. I början var det ett kyrktorn man gick upp i minns jag. Sen stötte man på en massa märkliga figurer i denna by då. Bland annat en apa och en tjur som ville döda mej. Man fick slåss med händerna. Sen gick man runt och runt i byn men man kom ingen vart, jag fattade aldrig var jag skulle. Det fanns en pub och man kunde gå in i en massa olika hus. Men det var tomt i alla hus. ibland dök apan upp och antingen fick man ta fighten med nävarna eller dra därifrån. Sen kunde man gå utanför byn, och då kunde man komma till en vattenfontän. Sen kunde man gå in ett slott typ, och då förvandlades man helt plötsligt till en groda!

Alltså, ett helt sjukt spel. Nån som nappar?
Ren gissning: Eternam

Jag har inte spelat det själv, men din beskrivning påminner mig lite om en gammal recension av Eternam.
Citera
2009-04-19, 22:06
Medlem
Sheiks avatar
Minns ett spel som jag spelade på vår gammla dator i min barndom. Man var regissör och gjorde små kortfilmer. Det var djur, typ grisar och vargar som var skådespelarna. Och det man gjorde var att välja hur de skulle röra sig, samt att man skrev pratbubblor till dem...

Har inte mer att komma med tyvärr...
Citera
2009-04-22, 00:19
Medlem
Computerzs avatar
Ett gammalt pusselspel.

Hej,

Söker efter ett gammalt pusselspel som gick ut på att frigöra en ballong som satt fastsnörad runt nånting. Spelet bestod av flera nivår där det blev svårare och fler moment varje gång. Ofta hade man flera verktyg som typ förstoringsglas, ficklampa, bollar, rullband, saxar, blåslampor osv.

Man skulle då t.ex. få bollen att rulla på ficklampan så att den tändes. Sen riktade du ficklampan mot förstoringsglaset som i sin tur brände sönder tråden och ballongen var fri.

Nån som minns vilket spel jag pratar om? Detta var 10-15 års sen iaf på PC.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in