2009-02-15, 08:34
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
*Klippte ner lite...*

Med detta på handen, är det någon som kan ge mig något förslag på vad det kan ha varit vi spelade?

Kan det ha varit River Raid? Även om jag inte har några starka minnen av det så låter det troligt.
Eller?

Edit: förresten var det nog inte det jag tänkte på...letade lite själv - detta inte för att på något vis nedvärdera din sökförmåga - och hittade bl a den här: http://www.c64gg.com/Images/R/River_of_No_Return_ingame1.gif på den här sidan: http://www.c64gg.com/R12.html

Kan ju vara värt att kolla upp kanske?
Senast redigerad av MondoBizarro 2009-02-15 kl. 08:38.
Citera
2009-02-15, 11:34
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Kan det ha varit River Raid? Även om jag inte har några starka minnen av det så låter det troligt.
Eller?

Edit: förresten var det nog inte det jag tänkte på...letade lite själv - detta inte för att på något vis nedvärdera din sökförmåga - och hittade bl a den här: http://www.c64gg.com/Images/R/River_of_No_Return_ingame1.gif på den här sidan: http://www.c64gg.com/R12.html

Kan ju vara värt att kolla upp kanske?

River of no return ser klart lovande ut! Jag känner inte igen det direkt, men ska plocka hem och testspela det. Brorsan har bättre detaljminne än jag också, ska skicka det till honom så får han ta en kik med.

Och jo, jag borde ju ha testat att ha med "river" i sökargumenten. Klantigt av mig att bomma det
Citera
2009-02-15, 19:19
Medlem
peder_asts avatar
en bekant bad mig efterlysa ett gammalt spel som kan beskrivas ungefär så här:

"ett spel jag spelade när vi hade en dator med windows 95 eller 98, man var typ en riddare eller något som skulle rädda någon.

det hette något med kingdom har jag för mig och jag undrar om det inte fanns hjärtan i spelloggan

iallafall så började man spelet i ett hus på en kulle typ. sen skulle man gå runt till olika hus och leta ledtrådar eller så och på vägen mötte man ibland fiender, typ zombies, som kom upp från marken. det fanns även en kyrkogård där det fanns sjukt många såna.

det fanns även ett berg som hade ett vattenfall och så tror jag man skulle göra olika uppdrag. det var något man skulle göra uppe på vattenfallet, typ lägga en sten eller något för att hindra vattnet att rinna ner så att man kunde gå in i grottan. sen är jag osäker på om det var där man gick in men man kunde iallafall gå in i nåt slags slott och där fanns en stor sal. i denna salen fanns en spegel som blev helt blurrig och ett ansikte dök upp och berättade om något man skulle göra.

det fanns även ett sånt vattenhjul man skulle göra nånting med för där fanns en å eller nåt som rann genom.

i början hade man en yxa men sen tror jag man kunde hitta eller byta till sig bättre vapen.

det var i nån slags 2-d perspektiv, ungefär som plattformspel eller super mario typ"

tänkte att den här tråden kanske kunde vara till hjälp för min polare så kan jag vidarebefodra om nån kommer på nåt här...
Senast redigerad av peder_ast 2009-02-15 kl. 19:29.
Citera
2009-02-15, 20:36
Medlem
kompjuters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peder_ast

"ett spel jag spelade när vi hade en dator med windows 95 eller 98, man var typ en riddare eller något som skulle rädda någon.

det hette något med kingdom har jag för mig och jag undrar om det inte fanns hjärtan i spelloggan

iallafall så började man spelet i ett hus på en kulle typ. sen skulle man gå runt till olika hus och leta ledtrådar eller så och på vägen mötte man ibland fiender, typ zombies, som kom upp från marken. det fanns även en kyrkogård där det fanns sjukt många såna.

det fanns även ett berg som hade ett vattenfall och så tror jag man skulle göra olika uppdrag. det var något man skulle göra uppe på vattenfallet, typ lägga en sten eller något för att hindra vattnet att rinna ner så att man kunde gå in i grottan. sen är jag osäker på om det var där man gick in men man kunde iallafall gå in i nåt slags slott och där fanns en stor sal. i denna salen fanns en spegel som blev helt blurrig och ett ansikte dök upp och berättade om något man skulle göra.

det fanns även ett sånt vattenhjul man skulle göra nånting med för där fanns en å eller nåt som rann genom.

i början hade man en yxa men sen tror jag man kunde hitta eller byta till sig bättre vapen.

det var i nån slags 2-d perspektiv, ungefär som plattformspel eller super mario typ"

tänkte att den här tråden kanske kunde vara till hjälp för min polare så kan jag vidarebefodra om nån kommer på nåt här...

Först trodde jag det var ghost´n goblins men det är ändå massa grejer som inte stämmer, tror bara det fanns på c64 och arkad.
Citera
2009-02-15, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peder_ast

[...]
Låter lite som King´s Quest. Det var visserligen inte 2D, men perspektivet var från sidan.
Citera
2009-02-21, 10:41
Medlem
Jag söker ett spel som egentligen ser nästan exakt likadant ut som detta, http://tanksgame.net/ , och egentligen går ut på samma sak, men det var simplare och inte turn-based. Man fick med det på en skiva som hette nåt i stil med Windows 95 Games, som hade blått pappersfodral. På den skivan fanns det även ett spel där man körde race med svävare om jag inte missminner mig. Skulle vilja veta namnen på dessa, även om man kan få tag på en sån skiva nu, eller en remake av den.

Ett annat spel så körde man race med tanks. Man såg i 3dje persons vy och så kunde man skjuta de andra man körde mot.
Citera
2009-02-21, 12:55
Medlem
Ett spel jag och en polare lirade på SNES, man kunnde alltså vara två. Ett 2D spel man sköt olika monster och gubbar sen kunnde man få nya vapen ur bubblor på marken med bokstäver i. (H) minns jag stod för homing missile och var det bästa tror jag.
Slut bossen har jag för mig var flera ögon i olika färger som åkte runt ett större.
Någon som vet vad jag pratar om?
Citera
2009-02-21, 21:25
Medlem
Hej!
Jag söker ett spel, som jag lirade för ett par år sedan på PC.

Du sköter en liten grupp på 3-4 människor, som ska infiltrera olika ställen/baser och skjuta nazister (jag tror det var nazister).

En gubbe hade t.ex. en bomb, en annan en pistol med begränsat antal skott, tändstickor etc.

Det var ett 2D-baserat spel. Nazisterna gick runt och man kunde se deras synfält och gömma sig bakom t.ex. byggnader för att locka sig till dem och skjuta dem samt dra bort kroppen för att inte locka till sig flera nazister.

Några som känner till detta spel?

Mvh,
KF
Senast redigerad av kfluffie 2009-02-21 kl. 21:28.
Citera
2009-02-21, 21:34
Medlem
DrSpankels avatar
det var inget..
Citera
2009-02-21, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kfluffie
Hej!
Jag söker ett spel, som jag lirade för ett par år sedan på PC.

Du sköter en liten grupp på 3-4 människor, som ska infiltrera olika ställen/baser och skjuta nazister (jag tror det var nazister).

En gubbe hade t.ex. en bomb, en annan en pistol med begränsat antal skott, tändstickor etc.

Det var ett 2D-baserat spel. Nazisterna gick runt och man kunde se deras synfält och gömma sig bakom t.ex. byggnader för att locka sig till dem och skjuta dem samt dra bort kroppen för att inte locka till sig flera nazister.

Några som känner till detta spel?

Mvh,
KF

Commandos?
Citera
2009-02-21, 21:49
Medlem
DrSpankels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testpelle
Commandos?
Det var det jag också tänkte på..
Men såvitt jag minns har man obegränsat med skott till pistolerna & det finns inga tändstickor i något av spelen.
Citera
2009-02-21, 22:09
Medlem
Äsch, inte är commandos retro. Det spelade man ju bara för, hmm, det kanske iofs var en tio år sedan när jag tänker efter:P

Iallafall, jag söker ett spel som jag spelade i mitten på 90-talet på PC. Man skapade en gubbe och gick runt i en stad. Man utbildade sig, jobbade, köpte prylar till lägenheten, käkade osv. Att få jobb på banken var det bästa. Någon som vet vilket spel jag menar och kommer ihåg vad det heter?

Jag spelade spelet samtidigt som Street Rod (tror jag det hette) var inne
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in