Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-09-13, 19:23
Medlem
DelGriffiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karatejanne
Hallå.

Är på jakt efter ett spel jag spelade under 90-talet, det är ett plattformsspel där man hoppar på en pogo/hoppstylta. Man hade också någon sorts hjälm på sig. Som Mario fast med hoppstylta typ.

Något Commander Keen-spel?
Citera
2010-09-13, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DelGriffith
Det finns något spel som heter Greve Draculas Hemlighet eller liknande, det är ett barnspel.

Tack! Jag har hittat de och ska kolla upp om det är det =), det verkar lovande!
Citera
2010-09-13, 19:42
Medlem
karatejannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DelGriffith
Något Commander Keen-spel?

Det var det! Tack så himlans mycket!
Citera
2010-09-16, 06:38
Medlem
Lieutenants avatar
Jag söker 4 olika spel jag spelade på 90 talet och har väldigt lite minne av.

Det första var att man flög ett plan och skulle skjuta ner andra plan och dog man så skrek piloten man flög jävligt högt aaaoooo AAAAAOOOOO eller nåt liknande.

Det andra var ett dinosaurie spel som man fick med 3d glasögon när man köpte det. Kommer inte ihåg vad man gjorde på det eller nåt.

det tredje så var man nån gubbe som stog i en stuga och det var nån som hade hamnat i en olycka och han sa "nu måste vi handla snabbt" så fick man ta på honom skidor, jacka etc och sen ta sig ut i snön.

Det fjärde kommer jag ihåg var ett spel med Hugo (det där trollet som folk kunde ringa in och spela på nåt barnprogram som gick förr i tiden) . Nån som vet exakt vad det spelet heter ?.
Citera
2010-09-16, 12:17
Medlem
DelGriffiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lieutenant
Det fjärde kommer jag ihåg var ett spel med Hugo (det där trollet som folk kunde ringa in och spela på nåt barnprogram som gick förr i tiden) . Nån som vet exakt vad det spelet heter ?.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hugo_%28video_game%29
http://en.wikipedia.org/wiki/Hugo_%28series%29
Citera
2010-09-16, 15:34
Medlem
Jag söker ett spel som jag spelade kanske runt 97-98 någon gång som jag tyckte var grymt kul då iaf.

Jag tror att det hette något med Police. Man använde bara musen, gubben styrde sig själv och det enda man gjorde var att skjuta. Minns även att man kunde spela 2.

Hoppas någon vet.

AHOJ
Citera
2010-09-16, 18:06
Medlem
Vattenspanns avatar
Letar efter två spel:

1. Det första spelet var ett spel som enbart gick ut på att skjuta och sköttes helt med musen (på PC åtminstone, som jag hade). Landskapet gled förbi på skärmen från cänster till höger och det enda man gjorde var att styra siktet och trycka av med vänster musknapp och kasta handgrater och med höger dito.

Första banan/miljön var en (afrikansk?) by med jeepar som kom körandes och en del soldater men även civila som inte fick skjutas. Sista bossen på den banan höll en kvinna framför sig som gisslan och skydd och man fick sikta extra noga för att inte ha ihjäl henne. Spelet kan ha hetat något med Commando eller Commanods (INTE Commandos: Behind Enemy Lines). Spelade det runt 94-95 tror jag.

2. Stridsvagnar som man såg ovanifrån och som man kunde köra två på om man spelade på PC. När man körde två var den ena stridsvagnen röd och den andra ljust grön om jag inte minns fel. Marken var någon typ av beige färg och banorna bestod av murar och små bunkrar/skyttevärn har jag för mig. Kommer inte ihåg det så noga. Dock var en av stridsvagnarna röd. Det vet jag helt säkert. Så stridsvagnsspel utan det är med andra ord fel spel. Har inga direkta tips på namn men det hetter förmodligen något med Tank. Bör ha spelats (men inte säkert kommit ut) omkring 94-95 det också.

Vore otroligt tacksam för hjälp, särskilt vad gäller det senare spelet då det är ett fantastiskt barndomsminne.

Citat:
Ursprungligen postat av Halmar
Jag söker ett spel som jag spelade kanske runt 97-98 någon gång som jag tyckte var grymt kul då iaf.

Jag tror att det hette något med Police. Man använde bara musen, gubben styrde sig själv och det enda man gjorde var att skjuta. Minns även att man kunde spela 2.

Hoppas någon vet.
AHOJ

Låter som det kan vara Virtua Cop. Kolla här: http://www.youtube.com/watch?v=uYFaj6HGcWY

Annars kan du kika i den här listan, flera av dom här spelen gick att spela med bara musen med.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_light_gun_games
Senast redigerad av Vattenspann 2010-09-16 kl. 18:11.
Citera
2010-09-16, 19:11
Medlem
proxylims avatar
Har febrilt sökt efter ett spel och hoppas att FB kan hjälpa mig i min quest!

Äldre PC-spel (en liten chans att det var för Mac?)

Året jag spelade det var omkring 1996-1998?

Det var ett demo kommer jag ihåg, det kom i cd-format tillsammans med "PC för alla" eller "PCgamer" (om jag inte minns fel?)

Beskrivning
Strategi liknande spelplan med landområde till vänster och havsområde till höger. Point and click, mycket C&C (tiberium dawn) vibbar, fast i mycket enklare format där fokus låg på att bygga enheter/byggnader.

Spelet gick ut på att till en början skövla skog och där igenom tjäna pengar för att bygga kraftverk i.e. kolkraft, vindkraft, vattenkraft etc. målet var att under en bestämd tidsram uppnå en viss summa pengar 10,000,000:- lr liknande?

Det var även ett fokus på energinivå vad jag minns?

Spelet var utvecklat av en svensk som även hade gjort musiken, vilken var riktigt bra!

Intro-bilden eller själva startupen visade en bild på en skogsarbetare med motorsåg (in action)

Någon inbiten FB:are som har någon aning om vilket spel jag precis beskrivit?
Citera
2010-09-16, 19:59
Medlem
CenkAslans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattenspann
Letar efter två spel:

2. Stridsvagnar som man såg ovanifrån och som man kunde köra två på om man spelade på PC. När man körde två var den ena stridsvagnen röd och den andra ljust grön om jag inte minns fel. Marken var någon typ av beige färg och banorna bestod av murar och små bunkrar/skyttevärn har jag för mig. Kommer inte ihåg det så noga. Dock var en av stridsvagnarna röd. Det vet jag helt säkert. Så stridsvagnsspel utan det är med andra ord fel spel. Har inga direkta tips på namn men det hetter förmodligen något med Tank. Bör ha spelats (men inte säkert kommit ut) omkring 94-95 det också.

Vore otroligt tacksam för hjälp, särskilt vad gäller det senare spelet då det är ett fantastiskt barndomsminne.

Kan det vara Return Fire? http://www.youtube.com/watch?v=TnWGxXyBGZA
Citera
2010-09-16, 20:04
Medlem
Vattenspanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenkAslan
Kan det vara Return Fire? http://www.youtube.com/watch?v=TnWGxXyBGZA

Nej tyvärr. Dock lite åt det hållet. Har för mig det jag tänkte på bara sågs rakt uppifrån och jag har för mig man valde sin stridsvagn på en skärm med svart bakgrund. Men inte säker på det. Tack för svaret ändå..

Edit: Kom på att båda spelen var DOS-spel. kanske inte så mycket till hjälp men ändå..

Edit2: Stridsvagnsspelet var split screen när man körde två och jag har för mig att det fanns en liten "radar" i hörnet så man skulle kunna hitta den andra stridsvagnen som kompisen körde. Vill också tillägga att båda spelen kan vara mycket äldre än 94-95, har dock för mig jag spelade dom runt då. Kan vara 92 eller tidigare med men ganska säker på 90-tal i all fall.
Senast redigerad av Vattenspann 2010-09-16 kl. 20:24.
Citera
2010-09-16, 20:20
Medlem
gisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proxylim
Har febrilt sökt efter ett spel och hoppas att FB kan hjälpa mig i min quest!

Äldre PC-spel (en liten chans att det var för Mac?)

Året jag spelade det var omkring 1996-1998?

Det var ett demo kommer jag ihåg, det kom i cd-format tillsammans med "PC för alla" eller "PCgamer" (om jag inte minns fel?)

Beskrivning
Strategi liknande spelplan med landområde till vänster och havsområde till höger. Point and click, mycket C&C (tiberium dawn) vibbar, fast i mycket enklare format där fokus låg på att bygga enheter/byggnader.

Spelet gick ut på att till en början skövla skog och där igenom tjäna pengar för att bygga kraftverk i.e. kolkraft, vindkraft, vattenkraft etc. målet var att under en bestämd tidsram uppnå en viss summa pengar 10,000,000:- lr liknande?

Det var även ett fokus på energinivå vad jag minns?

Spelet var utvecklat av en svensk som även hade gjort musiken, vilken var riktigt bra!

Intro-bilden eller själva startupen visade en bild på en skogsarbetare med motorsåg (in action)

Någon inbiten FB:are som har någon aning om vilket spel jag precis beskrivit?

haha, vilken nostalgikick! hade exakt den skivan! minns att ett annat av indiespelen på skivan var ett lir där man gick runt som biffig rambo-typ och skjöt forskare m.m. inne på vad som såg ut som en forskningsstation eller något! man såg från sidan och det var snyggt pixlat och även ganska blodigt.

kommer nog aldrig komma på vad spelet hette är jag rädd, men har för mig att det bara var ett ord, på svenska...
Citera
2010-09-17, 10:02
Medlem
Gazeyes avatar
Jag har bara svaga, svaga minnen av detta spel, kan inte ha vart gammal när jag spelade det. Tyvärr så minns jag inte mer än fåtal bilder av det, jag minns att man kunde rita/bygga banor(?), det fanns olika alternativ, t.ex. tågräls, granar osv som man kunde rita med. Det fanns en gubbe med där ibland som hade stor och lång näsa, har för mig att han var lila, han knäckte ur sig kommentarer ibland.

Frågan är om det ens är ett spel eller om det är ett ritprogram. Något som vet något om detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in