Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-29, 16:17
  #1177
Medlem
r4ll3s avatar
Upplever ni ökat fokus genom att fasta? Jag testade nämligen det idag och tycker att jag var mer produktiv i jämförelse med hur jag är när jag äter frukost. Det speciella är att ifall man äter frukost blir man hungrig precis samma tid som när man fastar hela morgonen, så det är helt klart ett bra sätt att hamna i kaloriunderskott utan att behöva anstränga sig särskilt.

Man får dock tillaga en rejäl måltid post-workout för att få i sig tillräckligt med näring, såvida inte syftet är viktnedgång. Tror jag haft problem med det förut att jag inte ätit tillräckligt i själva ätmönstret.
Citera
2016-01-31, 18:48
  #1178
Medlem
Backisffss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Upplever ni ökat fokus genom att fasta? Jag testade nämligen det idag och tycker att jag var mer produktiv i jämförelse med hur jag är när jag äter frukost. Det speciella är att ifall man äter frukost blir man hungrig precis samma tid som när man fastar hela morgonen, så det är helt klart ett bra sätt att hamna i kaloriunderskott utan att behöva anstränga sig särskilt.

Man får dock tillaga en rejäl måltid post-workout för att få i sig tillräckligt med näring, såvida inte syftet är viktnedgång. Tror jag haft problem med det förut att jag inte ätit tillräckligt i själva ätmönstret.

Jag skriver under på en ökad fokus. Det är bara en av många fördelar som jag har märkt av. Jag har fastat i drygt två månader.
Citera
2016-02-03, 20:47
  #1179
Medlem
technoisbests avatar
Periodisk fasta är verkligen grymt bra! Det är lite jobbigt de första dagarna när kroppen är van och förväntar sig frukost/lunch, men sedan blir det en motsatt effekt där man får mer energi än om man hade ätit. Jag brukar börja dagen med en slät kopp kaffe och sedan är jag igång. Man bränner fett mycket enklare med den här metoden, eftersom att hungerkänslorna avtar när magen inser att den inte får nåt. Kom ihåg att dricka vatten bara, för det är lätt att glömma.
Citera
2016-02-06, 18:15
  #1180
Medlem
rymdsols avatar
Forskningen finns att läsa i länken: https://www.onnit.com/academy/benefi...ampaign=buffer

The research on intermittent fasting is overwhelmingly positive, and not just from a fat loss perspective. A few recent studies have found IF could help:


● Reduce risk of coronary artery disease and diabetes, as well as employ significant, positive changes to blood cholesterol in healthy and pre-diabetic populations.

● Improve markers of longevity that could contribute to a longer lifespan.

● Benefit children with severe epilepsy, reducing seizures beyond the reductions seen using a ketogenic diet alone.

● Override the harmful effects of a high fat diet by preventing obesity and liver disease.

● Improve brain health and help stave off Alzheimer’s Disease.

● Protect cells, slow tumor growth and reduce side effects of chemotherapy treatment in cancer patients
Citera
2016-02-09, 11:10
  #1181
Medlem
BrotherJohns avatar
16/8 är ju hur lätt som helst. Jag har tänkt att krydda det med en 48 h fasta varje vecka också. Jag hoppas att det inte är alltför muskelnedbrytande att köra 48 h fasta.
Citera
2016-02-09, 12:15
  #1182
Medlem
Fenjal888s avatar
Jag började med periodisk fasta för ca 5 år sedan. Brukar köra 6 månader och sedan "vanligt" 6 månader, mest för att omväxling förnöjer och att det ibland kan bli osocialt att fasta. För mig mår jag mycket bättre när jag fasta, och utöver att man mår bättre så är det fruktansvärt mycket lättare att räkna macros. Det sparar en hel del tid också, då det oftast bara blir två mål per dag.

Kör ätarfönster på 4-8 timmar.
Citera
2016-02-10, 00:40
  #1183
Medlem
Bör jag planera så jag kan äta den större delen av mitt intag efter träning?

Gör det något om jag varierar mitt fönster mellan olika dagar?
Citera
2016-02-10, 10:51
  #1184
Medlem
AquaRegias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshbacken
Bör jag planera så jag kan äta den större delen av mitt intag efter träning?

Det vore väl lämpligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Fleshbacken
Gör det något om jag varierar mitt fönster mellan olika dagar?

Det beror på hur mycket, det är bättre att äta regelbundet.
Citera
2016-02-10, 18:51
  #1185
Medlem
rymdsols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherJohn
16/8 är ju hur lätt som helst. Jag har tänkt att krydda det med en 48 h fasta varje vecka också. Jag hoppas att det inte är alltför muskelnedbrytande att köra 48 h fasta.

Ja det är verkligen hur lätt som helst. Måltiderna blir så jävla mycket godare också när man inte ätit på 16 timmar.
Citera
2016-03-15, 09:27
  #1186
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Har nu börjat köra varannan dags fasta. Äter alltså bara varannan dag och det inom en tidsperiod på typ 4-5 timmar. Tex i lördags käkade jag kl 14 17 18 efter att ha fastat hela fredagen. Runt 3500 kcal typ (jordnötter kräftsallad citron morot. Sen fastade jag igen på söndag. Käkade igår. Runt 3000 kcal. Drog dock i mig det på 2 timmar någonting. Kyckling keso köttfärs med tacosås broccoli knäckebröd med smör och brie. Fasta idag igen nu. Har kört så ett tag nu. Dels pga av ekonomin men också för att tappa vikt. är nere på 67 nu efter fastedagarna. Så gått ner cirka 3 kilo jämfört med tidigare. Promenerar 4-5 timmar och tränar lite hemma under matdagarna. Under vilodagarna vilar jag mest. Kanske nån timmes promenad.

Känns ändå helt ok hittills och ändå kört så ett tag nu. Men kanske är dåligt med en sån längre fasta eller ? Blir ändå runt 40 timmars fasta . Rent fysiskt känns det dock bra. Dagarna efter fastan promenerar jag oftast runt 4 timmar innan jag äter.
Citera
2016-03-15, 18:49
  #1187
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Har nu börjat köra varannan dags fasta. Äter alltså bara varannan dag och det inom en tidsperiod på typ 4-5 timmar. Tex i lördags käkade jag kl 14 17 18 efter att ha fastat hela fredagen. Runt 3500 kcal typ (jordnötter kräftsallad citron morot. Sen fastade jag igen på söndag. Käkade igår. Runt 3000 kcal. Drog dock i mig det på 2 timmar någonting. Kyckling keso köttfärs med tacosås broccoli knäckebröd med smör och brie. Fasta idag igen nu. Har kört så ett tag nu. Dels pga av ekonomin men också för att tappa vikt. är nere på 67 nu efter fastedagarna. Så gått ner cirka 3 kilo jämfört med tidigare. Promenerar 4-5 timmar och tränar lite hemma under matdagarna. Under vilodagarna vilar jag mest. Kanske nån timmes promenad.

Känns ändå helt ok hittills och ändå kört så ett tag nu. Men kanske är dåligt med en sån längre fasta eller ? Blir ändå runt 40 timmars fasta . Rent fysiskt känns det dock bra. Dagarna efter fastan promenerar jag oftast runt 4 timmar innan jag äter.

Dåligt, på vilket sätt menar du? Hur länge har du tänkt hålla på?
Citera
2016-04-06, 22:50
  #1188
Medlem
Keysors avatar
Blev klar med min första 24-timmars nu ikväll och måste säga att jag är positivt överraskad trots att jag har diabetes typ 1.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback