2018-03-17, 10:43
Medlem
Nån som kört periodisk i veckor men ej helger? Hur mkt sämre är det än konstant? Förstör man mkt?
Citera
2018-03-17, 10:58
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mistadabolina
Nån som kört periodisk i veckor men ej helger? Hur mkt sämre är det än konstant? Förstör man mkt?

Det beror på vad du menar med "förstör"?
Citera
2018-03-17, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Det beror på vad du menar med "förstör"?

Lite oklart själv då jag precis börjat testa detta.

Men om ev effekt blir avsevärt sämre för man fuskar 2 av 7 dagar. Helgerna är svårare än vardagarna har jag märkt, även om det går
Citera
2018-03-17, 11:31
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Lite oklart själv då jag precis börjat testa detta.

Men om ev effekt blir avsevärt sämre för man fuskar 2 av 7 dagar. Helgerna är svårare än vardagarna har jag märkt, även om det går

Menar du dom eventuella hälsoeffekterna av periodisk fasta i sig eller menar du effekt som i viktnedgång? För när det gäller viktnedgång är det ett kaloriunderskott under en längre tidsperiod som gör att du går ned i vikt, inte antalet måltider eller kostupplägget du väljer att följa.
Citera
2018-03-17, 11:48
Medlem
Citat:
Menar du dom eventuella hälsoeffekterna av periodisk fasta i sig eller menar du effekt som i viktnedgång? För när det gäller viktnedgång är det ett kaloriunderskott under en längre tidsperiod som gör att du går ned i vikt, inte antalet måltider eller kostupplägget du väljer att följa.

Egentligen båda delarna.

Har insett att ren viktminskning är kcl-räkning som krävs, men övriga effekter av pf, vilka nu det kan vara.

Har alltid velat testa nån form av dietliknande upplägg, dels för att bli av med lite fett och dels för att se hur kroppen svarar, hur jag mår. Testade skära carbs, funkade ok ur viktminskning men var oerhört trist då jag gillar pasta, ris o framförallt potatis.

Sneglat på div kostscheman o räkna kcl men det är så jobbigt, pf kändes som intressant grej.

Som sagt precis börjat o försöker läsa lite o lära
Citera
2018-03-17, 11:59
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Egentligen båda delarna.

Har insett att ren viktminskning är kcl-räkning som krävs, men övriga effekter av pf, vilka nu det kan vara.

Har alltid velat testa nån form av dietliknande upplägg, dels för att bli av med lite fett och dels för att se hur kroppen svarar, hur jag mår. Testade skära carbs, funkade ok ur viktminskning men var oerhört trist då jag gillar pasta, ris o framförallt potatis.

Sneglat på div kostscheman o räkna kcl men det är så jobbigt, pf kändes som intressant grej.

Som sagt precis börjat o försöker läsa lite o lära
Om du känner att periodisk fasta verkar intressant så testa, kosten är ju som sagt individuell och du kanske trivs utmärkt med det. Kan även vara bra för den som har stor aptit och föredrar att äta en större mängd kalorier per måltid, du behöver dock fortfarande ha koll på kaloriintaget oavsett vilket upplägg du följer.

Angående att äta mer på helgen så beror det på, har du legat på kaloriunderskott under veckan så kanske det finns utrymme till mer kalorier på helgen och fortfarande gå ned i vikt. Det är inte någon enstaka överätning som gör att du går upp i vikt, det är vad du gör under en längre tidsperiod. Även vad du överäter spelar roll.
Citera
2018-03-17, 12:20
Medlem
Citat:
Jag varannandagsfastar (600 kcal till lunch med tyngdpunkt på protein) tis/tors/sön. Vikten pekar stadigt nedåt. Dock orkar jag inga större mängder mat vid en enstaka måltid längre. Tidigare fanns det liksom ingen botten. Blir mätt på ett bra sätt numera.

Så fredag och lördag äter jag mig mätt utan att överdriva. Vin, öl, ost, desserter och choklad slinker också ned dessa två dagar. Måndag/onsdag försöker jag hålla mig till ca 2.400 kcal. Tipset är alltså att räkna kalorier ett tag tills man lärt sig ungefär hur mycket man kan äta, och vad.

2.5 kg till sedan är jag framme vid målvikten. Hur min diet ska se ut efter det är oklart.
Citera
2018-05-06, 00:01
Medlem
Tobias123s avatar
Någon här som testat att fasta 23h om dygnet? Dag 8 för mig imorn. Aldrig mått bättre faktiskt! Hur länge vågar man köra på?
Citera
2018-05-06, 10:08
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobias123
Någon här som testat att fasta 23h om dygnet? Dag 8 för mig imorn. Aldrig mått bättre faktiskt! Hur länge vågar man köra på?
Som frisk och normalviktig behöver du inte oroa dig för att fasta en längre tidsperiod. För att ta ett exempel så var det en man, med stor övervikt, som fastade i över ett år utan någon negativ påverkan på hälsan. Han fick tillskott av vitaminer/mineraler under tiden givetvis. Man gjorde även en uppföljning 5 år senare och inte heller då såg man något negativt, han hade även lyckats behålla vikten relativt bra. Så visst går det beroende på omständigheterna. I ditt fall var det inte ens total fasta det rörde sig om så det är säkert ingen fara, jag utgår från att du inte har några hälsoproblem eller t.ex undervikt.
Citera
2018-05-06, 14:48
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:

Sj har jag varit uppe i 5 dagar tror jag med endast vatten + salt. Ett litet test jag gjorde en gång för att se resultatet och välmåendet. Jag skulle inte rekommendera det till vem som helst. Jag gjorde det när jag bodde i Kalifornien ett tag. Dom dagar jag fastade låg jag på Venice beach i strålande solsken.
Solen är extremt viktig när man ska gå längre perioder utan mat, iaf för mig personligen.
Har testat att fasta på vintern men det funkar inte alls. 16h och sen börjar jag känna mig trött, energilös och väldigt frusen.

Under rätt förutsättningar kan man alltså gå längre tid utan några problem.
Citera
2018-05-06, 22:25
Medlem
Tobias123s avatar
Citat:
Som frisk och normalviktig behöver du inte oroa dig för att fasta en längre tidsperiod. För att ta ett exempel så var det en man, med stor övervikt, som fastade i över ett år utan någon negativ påverkan på hälsan. Han fick tillskott av vitaminer/mineraler under tiden givetvis. Man gjorde även en uppföljning 5 år senare och inte heller då såg man något negativt, han hade även lyckats behålla vikten relativt bra. Så visst går det beroende på omständigheterna. I ditt fall var det inte ens total fasta det rörde sig om så det är säkert ingen fara, jag utgår från att du inte har några hälsoproblem eller t.ex undervikt.

Gött! Nejdå! Övervikt, började på 135kg o sista vägningen förra veckan var på 110kg. Ska ner till 85kg.
Citera
2018-05-07, 07:11
Medlem
AquaRegias avatar
Citat:

Jag skulle säga att den största utmaningen är att hinna äta allt på en timma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in