2015-09-22, 17:48
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt
Precis, tänkte det. Har svårt att se att något negativt skulle hända på den tiden.

Är det inte så att efter en 24H fasta så förbättras levervärden med flera. Tror Bigo har nämnt något om det.
Citera
2015-09-22, 17:51
Medlem
upperkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hodur
Är det inte så att efter en 24H fasta så förbättras levervärden med flera. Tror Bigo har nämnt något om det.
Ja, jag minns också något sådant. Får dock passa in det en annan helg då jag kom på att jag ska till morföräldrarna nu. Vet att de aldrig skulle gå med på något liknande (eller snarare mina föräldrar).
Citera
2015-09-23, 15:28
Medlem
upperkatts avatar
Verkar kunna klämma in det nu: (FB) upperkatts träningsjournal.
Citera
2015-09-24, 18:31
Medlem
upperkatts avatar
Funkade bra faktiskt. Mest jobbigt sista timmarna med tanke på kramp och trött i benen /cyklade till skolan på morgonen.
Citera
2015-11-09, 22:28
Medlem
Rocket-Queens avatar
Hur funkar periodisk fasta om man jobbar treskift? Blir det helt fel när man ställer om tiden eller? Skulle vilja testa periodisk fasta, men mina ätfönster blir så jävla konstiga jämfört med mina arbetstider då...
Citera
2015-11-10, 02:47
Medlem
carminaburanas avatar
Jag kör 20/4. Ska bli av med ett antal kilon nu snabbt. Powerwlak en timme sen äter jag ett mål på 750 kcal enligt skaldemans lchf.(20%p,75%f, 5% kl) 40g protein. Sen ett par timmar senare käkar jag en till på 750 kcal med 40 g p. Ska köra en månad och sen utvärdera. Jag har kört detta innan och jag kan säga att tillvänjningsfasen till lchf blir längre och längre för varje gång. Nu har det tagit en vecka och jag är fortfarande inte i fas. Men vi får se om en månad. Det blir inga cheat days den här gången alls. Fett källor är vispgrädde, creme fraiche, lax, avocado, majonnäs, ost, olivolja, kokosfett och kolhydrat är hackad spenat och vitkål.)(runt 500g om dagen)

Jag kör 4 matskedar potatismjöl utspritt över dagen.
Citera
2015-11-10, 19:03
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rocket-Queen
Hur funkar periodisk fasta om man jobbar treskift? Blir det helt fel när man ställer om tiden eller? Skulle vilja testa periodisk fasta, men mina ätfönster blir så jävla konstiga jämfört med mina arbetstider då...

Hur ofta byter du skift?
Citera
2015-11-11, 19:09
Medlem
rymdsols avatar
Söker legit forskning/studier som visar hälsofördelar hos MÄNNISKOR (inte studier med råttor) vid fasta.

Någon som sitter på någon bra länk så här på förhand?
Citera
2015-11-11, 21:17
Medlem
rymdsols avatar
Ju mer man söker forskningen så förstår man att det inte verkar finnas någon klar forskning i detta. Det man hittar är vaga forskningar som ofta avslutar med ''more research need to be done before conclusion'' eller liknande.

Finns det verkligen bara legit forskning på djur gällande fastande? Där hittar man ju klara bevis på hälsofördelarna men det måste ju bara finnas någon forskning där ute som visar samma saker på människor om nu dessa hälsofördelar också gäller på människor.

Och vad betyder det för människan att tex möss som fastat lever längre? Möss har tydligen liknande gener som människan. Är det troligt att människan då också får samma effekt av fastan? Kan man ens dra den slutsatsen?
Citera
2015-11-12, 14:57
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rymdsol
Ju mer man söker forskningen så förstår man att det inte verkar finnas någon klar forskning i detta. Det man hittar är vaga forskningar som ofta avslutar med ''more research need to be done before conclusion'' eller liknande.

Finns det verkligen bara legit forskning på djur gällande fastande? Där hittar man ju klara bevis på hälsofördelarna men det måste ju bara finnas någon forskning där ute som visar samma saker på människor om nu dessa hälsofördelar också gäller på människor.

Och vad betyder det för människan att tex möss som fastat lever längre? Möss har tydligen liknande gener som människan. Är det troligt att människan då också får samma effekt av fastan? Kan man ens dra den slutsatsen?

Fast man kan inte hitta forskarstudier på allt, det är helt omöjligt. Vem skulle ha intresse av att finansera en studie på periodisk fasta? Det räcker där så finns inget underlag. Och det där med "more research need to be done Before conclusion" skriver man i princip alla studier såvida inte det undersökta är EXTREMT studerat så det inte finns någon möjlighet till framtida resultat som motsäger det tidigare.

Att möss reagerar på någonting kan vara en indikation då människan i många fall reagerar likadant. Sedan är oftast forskning på kost- och träningsupplägg rätt så värdelöst då antalet testpersoner oftast är lågt och allas genetik skiljer sig.

Om du verkligen är intresserad av något som din kropp fungerar bäst på, så rekommenderar jag dig att köra olika kostupplägg under en tid. Till exempel LCHF 6 månader, periodisk fast 6 månader, LFHC 6 månader. Du kommer aldrig någonsin kunna läsa dig till ett facit på kostupplägg via studier. Detta är ett gråzon som är ointressant ur ett vetenskapligt (ekonomiskt) perspektiv.
Citera
2015-11-15, 23:25
Medlem
Rocket-Queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Hur ofta byter du skift?

Kör liknande skift (skiljer med en timme) i två veckor, sen en vecka nattskift där jag jobbar under de timmar jag vanligtvis sover och sover under de timmarna jag vanligtvis jobbar.
Citera
2015-11-28, 16:45
Medlem
Rocket-Queens avatar
Provade att fasta den här veckan. Körde inte jättestrikt med tiderna men ätfönstret var varje dag mellan 10.30 till ungefär 18.30-20. Vissa dagar blev det alltså 9,5 timmars ätfönster. Har läst runt lite och en del menar på att det viktigaste är att man fastar i ungefär sex timmar efter man har vaknat (ja, jag vaknar 04.30) vilket jag har gjort stenhårt. Endast svart kaffe. Fastan har alltså varierat mellan 14,5 timmar till 16 timmar vilket jag är nöjd över. Träning har vissa dagar skett precis i slutet av fastan innan dagens första måltid och vissa dagar på eftermiddagen direkt innan sista måltiden.

Kommer nog fortsätta fasta i några veckor för att se om man känner någon rejäl skillnad. Tror absolut på metoden, speciellt vid viktnedgång, men just nu försöker jag ligga på ett kaloriöverskott vilket blir svårt med bara två stora måltider på en dag om man inte vill käka massor med skit. Har dock räknat kalorierna och lyckats ligga på ett litet plus, tyvärr genom en del skräpmat.

Det positiva: Det känns bra att kunna kontrollera hungern, vilket har varit enklare än vad jag trodde att det skulle vara. Första dagen var svår, men sen har det bara rullat på. Jag har till och med känt mig piggare på morgonen tack vare fastan. Intressant hur man blir mer hungrig innan lunch om man bara käkar en jätteliten frukost än om man skippar den helt.

Det negativa: Som sagt, om man vill ligga på plus med kalorierna så blir det lite jobb att käka väldigt mycket på kort tid. Fick ta till en pizza och lite annat under veckan för att klara det. Otroligt vilken hunger man får direkt efter fastan dock.

Måste testa en lite längre period dock för att dra fler slutsatser. En som jag kan dra redan nu är att när jag kommer ligga på ett kaloriunderskott och försöka gå ner i fett i vår så kommer detta att fungera utmärkt. Vissa menar på att periodisk fasta endast ska vara ett redskap under deff. Hur ser ni på det? Är det någon som bulkar på periodisk fasta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in