2009-01-18, 15:59
Medlem
Omar Santanas avatar
Periodisk fasta verkar ha blivit väldigt populärt på forumet på senare tid och jag tänkte därför lägga upp en Frågor och svar-del där vanliga frågor kommer tas upp med tillhörande svar samt en del som innefattar en Länksamling med forskningsrapporter och andra bra länkar som rör periodisk fasta. Tycker ni att det saknas något eller att något är fel/kan behöva omformuleras så är det bara att skriva i tråden eller skicka ett PM så ska jag försöka lägga in/ändra det.

Frågor och svar

Fråga: Vad betyder egentligen Periodisk fasta?
Svar: Periodisk fasta är en typ av fasta som inriktar sig på att fastan skall vara periodisk, återkommande. Det som har blivit populärast bland tränande individer, speciellt styrketränande, på senare tid är att äta all dagens energi under 8 timmar per dag och sedan fasta i 16 timmar, där de 8 timmarna av ätande läggs i samband med träningen. Tränar man inte kan man behöva ännu längre fasta för att uppleva alla positiva effekter.

F: Blir man aldrig hungrig av 16 timmar utan mat?
S: Hungern är väldigt psykisk, den påverkas t.ex. av ett hormon vid namn ghrelin som styrs av bl.a. invanda måltidsmönster. Dem flesta brukar känna sig hungriga de första dagarna men det släpper väldigt snart. Är man väldigt hungrig så kan man antingen trappa ner, alltså att man äter mindre och mindre under de 16 timmarna man egentligen skulle ha fastat eller att man äter sådant som inte innehåller särskilt mycket energi. Efter dessa dagar brukar de flesta uppleva att hungern är som bortblåst, det är bl.a. väldigt lätt att koppla bort mat helt när man inte får äta alls.

F: Blir inte kroppen katabol?
S: Det är en vanlig missuppfattning eller en myt om man så vill att man måste äta varannan timme eller att man måste äta långsamma proteiner innan läggdags för att inte bli katabol. Att kroppen blir katabol under en viss tid är inget man behöver oroa sig för, det är helt naturligt. Det hela kompenseras med en förhöjd proteinanabolism under ätperioden. Det är alltså proteinbalansen sett över hela dygnet som är det intressanta, precis som vid energibalansen.

F: Fungerar periodisk fasta för alla?
S: Som med alla andra dieter eller sätt att äta så finns det inget som fungerar för precis alla. Periodisk fasta är något som dock verkar fungera för dem allra flesta som testar det. Det hela bygger på att det är just så vi har ätit i flera tusentals år och att kroppen därför har lärt sig att äta på detta sätt. Det går såklart även att göra upp egna matscheman och rubba lite på timmarna för att få det att fungera för just dig.

F: Får man inte äta eller dricka något alls under fastan?
S: Man bör undvika att äta eller dricka saker som innehåller energi. Saker som kan vara okej är alltså saker som vatten, lightdrycker, sockerfria tuggummin, EAA, kreatin samt kaffe eller te. Skulle man äta en tårtbit eller rubba på någon timme hit eller dit är det väl inget som spelar särskilt stor roll, jag anser att det är viktigare att man själv är nöjd än att man följer ett schema slaviskt.

F: Ska periodisk fasta tillämpas vid bulk eller deff?
S: Periodisk fasta kan tillämpas vid både bulk och deff, en del väljer t.o.m. att cykla bulk/deff med t.ex. 2 veckor bulk och 2 veckor deff, andra lägger sig på energibalans.

F: Vad finns det för fysiska och psykiska fördelar med periodisk fasta?
S: Fördelarna med periodisk fasta är bl.a. ökad insulinkänslighet, bättre kroppskomposition (ökad muskeltillväxt och minskad fettinlagring), förhöjd ämnesomsättning, förbättrat mentalt fokus, piggare samt även bättre tandhygien. Det har även bevisats minska uppkomsten av Alzheimers och Parkinsons vid studier på råttor.

F: Finns det några nackdelar?
S: Periodisk fasta har bevisats ge ökade LDL- och HDL-kolesterol värden. Det höga LDL-värdet övervägs alltså av det "goda" HDL-värdet. Har man dock redan högt kolesterol-värde så bör man kanske vara lite försiktig och kolla upp så det inte försämras. Katekolaminerna i kroppen ökar också vilket kan få till följd att blodtrycket blir högre.
Citera
2009-01-18, 15:59
Medlem
Omar Santanas avatar
Länksamling

Nedan följer en länksamling med studier och andra intressanta länkar. Dessa kommer kanske inte vara helt relaterade till periodisk fasta, men de pekar åt samma håll.

Compared with nibbling, neither gorging nor a morning fast affect short-term energy balance in obese patients in a chamber calorimeter. Int J Obes Relat Metab Disord. 2001 Apr;25(4):519-28.

A controlled trial of reduced meal frequency without caloric restriction in healthy, normal-weight, middle-aged adults. Am J Clin Nutr. 2007 Apr;85(4):981-8.

Meal frequency and energy balance. Br J Nutr. 1997 Apr;77 Suppl 1:S57-70.

Alternate-day fasting in nonobese subjects: effects on body weight, body composition, and energy metabolism. Am J Clin Nutr. 2005 Jan;81(1):69-73.

Impact of the daily meal pattern on energy balance Scandinavian Journal of Nutrition, Volume 48, Number 3, October 2004, pp. 114-118(5)

Intermittent Food Deprivation Improves Cardiovascular and Neuroendocrine Responses to Stress in Rats. J Nutr. 2003 Jun;133(6):1921-9

Intermittent fasting dissociates beneficial effects of dietary restriction on glucose metabolism and neuronal resistance to injury from calorie intake. Neurobiol Dis. 2007 Apr;26(1):212-20. Epub 2007 Jan 13.

Caloric restriction and intermittent fasting: two potential diets for successful brain aging. Ageing Res Rev. 2006 Aug;5(3):332-53. Epub 2006 Aug 8.

Beneficial effects of intermittent fasting and caloric restriction on the cardiovascular and cerebrovascular systems. J Nutr Biochem. 2005 Mar;16(3):129-37.

Meal size and frequency affect neuronal plasticity and vulnerability to disease: cellular and molecular mechanisms. J Neurochem. 2003 Feb;84(3):417-31.

Effect of intermittent fasting and refeeding on insulin action in healthy men. J Appl Physiol. 2005 Dec;99(6):2128-36. Epub 2005 Jul 28.

Exercise before or after refeeding prevents refeeding-induced recovery of cell size after fasting with a different pattern of metabolic gene expressions in rat epididymal adipocytes. Metabolism. 2007 Sep;56(9):1270-8.

Några andra intressanta länkar.

http://www.helhetsdoktorn.nu/tipsv32.htm
http://www.uppsalamedicin.se/anteckningar/lak/pdf/malbeskrivning_uu_lak_cbb3_biokemi_05_svaltmetabol ism.pdf
http://www.alanaragon.com/an-objective-look-at-intermittent-fasting.html
https://ecss2007.cc.jyu.fi/schedule/proceedings/pdf/1796.pdf
http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=96449
http://www.leangains.com

Är det något mer ni undrar över var inte rädda för att fråga i tråden eller skicka PM.
Citera
2009-01-18, 16:18
Medlem
Drooms avatar
Fan va bra jobbat!

Har själv kört detta mycket och ska antagligen prova varannandagsfasta någon gång under våren.
Senast redigerad av Droom 2009-01-18 kl. 16:43.
Citera
2009-01-18, 16:27
Medlem
victor.bs avatar
Spelar det någon roll vilken tid utav det vakna dygnet som du äter?
Om du tex äter dom första 8 timmarna, dom 8 timmarna i mitten eller dina sista 8 vakna timmar?

Annars verkar detta intressant.
Citera
2009-01-18, 16:30
Medlem
Omar Santanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av victor.b
Spelar det någon roll vilken tid utav det vakna dygnet som du äter?
Om du tex äter dom första 8 timmarna, dom 8 timmarna i mitten eller dina sista 8 vakna timmar?

Annars verkar detta intressant.

Nej det spelar ingen större roll, ät när du tränar.
Citera
2009-01-18, 16:32
Medlem
victor.bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omar Santana
Nej det spelar ingen större roll, ät när du tränar.

Tack så mycket.

Kan jag PMa dig om en annan fråga?
Citera
2009-01-18, 16:33
Medlem
Omar Santanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av victor.b
Tack så mycket.

Kan jag PMa dig om en annan fråga?

Ja det går utmärkt.
Citera
2009-01-18, 16:46
Medlem
09matblos avatar
Bra jobbat!
Detta verkar intressant
Men säg att jag tränar kl 19:00 och äter omkring den tiden. Blir det inte jobbigt att komma igång på morgonen när man inte äter då, eller är det bara en vanesak?
Citera
2009-01-18, 16:49
Medlem
Omar Santanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Droom
Fan va bra jobbat!

Har själv kört detta mycket och ska antagligen prova varannandagsfasta någon gång under våren.
Tackar. Hade du tänkt träna varannan dag och äta på tränardagarna då också eller? Meddela gärna hur det går.

Citat:
Ursprungligen postat av 09matblo
Bra jobbat!
Detta verkar intressant
Men säg att jag tränar kl 19:00 och äter omkring den tiden. Blir det inte jobbigt att komma igång på morgonen när man inte äter då, eller är det bara en vanesak?

Tackar, problem att komma igång har jag aldrig upplevt. Jag tycker bara det är skönt att få sova lite extra.
Citera
2009-01-18, 20:16
Medlem
Drooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omar Santana
Tackar. Hade du tänkt träna varannan dag och äta på tränardagarna då också eller? Meddela gärna hur det går.

Precis. Har inte läst så mycket om detta men verkar väldigt smidigt, vilket är största anledningen till att jag kör IF just nu.
Citera
2009-01-18, 21:38
Medlem
Omar Santanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Droom
Precis. Har inte läst så mycket om detta men verkar väldigt smidigt, vilket är största anledningen till att jag kör IF just nu.

Det är ju vad periodisk fasta är egentligen, bara att man kan korta ner det om man tränar. Tror att det bara kommer vara positivt.
Citera
2009-01-22, 03:22
Medlem
prons avatar
Säg att jag skall träna vid 17:00, kan ett matschema se ut så här då?
Förstår att det är bättre att träna på tidigt på dagen, men det är bara ett exempel.

15:00 Äter kolhydrat mat för att ladda upp glykogenlagret. ~800kcal

16:45: EAA+Malto ~200kcal
träning
17:15: EAA+Malto ~200kcal

18:00 Middag 1000 kcal

21:00 Kvällmat ~800kcal

23:00 Slowprotein med kanske jordnötter 300kcal

Sedan undrar jag också, när man växlar mellan def/bulk. Är det något man skall ändra på, förrutom att gå från kcal underskott till överskott
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in