2014-11-10, 14:29
Medlem
Hardflameboys avatar
Hejsan, jag körde periodisk fasta ett tag för några år sen, då hade man 16 timmars fasta och 8 timmars ätande kan ju dock ha finjusterats sen dess. Dock var denna diet inget för mig då jag jämt var hungrig och blev på allmänt dåligt humör under mina fastatimmar. Varför vill du just använda dig av periodisk fasta? Mvh
Citera
2014-11-10, 14:42
Medlem
super86s avatar
Det som inte fungerar för en person behöver inte ha samma resultat för en annan.

Låter som en utmärkt plan för dig att testa, har själv kört periodisk fasta och det fungerade klockrent för mig. De två första dagarna var jobbiga sen vände det, hade mer energi, kände mig lätt i kroppen och pigg på träningen. Testa och se om det är något för dig.
Citera
2014-11-10, 15:16
Medlem
Maskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardflameboy
Hejsan, jag körde periodisk fasta ett tag för några år sen, då hade man 16 timmars fasta och 8 timmars ätande kan ju dock ha finjusterats sen dess. Dock var denna diet inget för mig då jag jämt var hungrig och blev på allmänt dåligt humör under mina fastatimmar. Varför vill du just använda dig av periodisk fasta? Mvh
Blev sugen på att testa det för det ska ha olika positiva effekter på träningen fastan ska tydligen höja olika hormoner i kroppen som är muskeluppbyggande
Citera
2014-11-10, 16:45
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maskan
Blev sugen på att testa det för det ska ha olika positiva effekter på träningen fastan ska tydligen höja olika hormoner i kroppen som är muskeluppbyggande

Stämmer inte riktigt.

Något en 16 timmars fasta har bevisats göra är att reglera dygnsrytmen hos däggdjur

Så det kan ge upphov till bättre sömn, hormonbalans med mera. Psuedo.
Citera
2015-01-11, 19:56
Medlem
Sverigegrabbens avatar
Ska fasta i en vecka och behöver tips.

Hejsan jag har nu bestämt mig för att fasta i en vecka dvs inte inta någon föda vare sig flytande eller solid. Vad bör jag tänka på och vad finns det för risker för en vältränad kille med bra värden utan någon sjukdom eller medfödd svaghet?

Tacksam för svar!
Citera
2015-01-11, 19:59
Medlem
svampdamps avatar
Varför?

Huvudvärk, trötthet i värsta fall hallisar.
Citera
2015-01-11, 20:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sverigegrabben
Hejsan jag har nu bestämt mig för att fasta i en vecka dvs inte inta någon föda vare sig flytande eller solid. Vad bör jag tänka på och vad finns det för risker för en vältränad kille med bra värden utan någon sjukdom eller medfödd svaghet?

Tacksam för svar!

Ja du lär ju inte vara så "vältränad" längre när du är klar. Tror dock inte att du ens är det. Om du var vältränad skulle du inte få tanken att göra något sådant bullshit.
Citera
2015-01-11, 20:06
Medlem
Hej!
Jag har vatten å kaffe fastat i 8 dygn, drack vatten och kaffe och snusade,
I mitt fall var det jobbigt med orken i 3 dagar sen började kroppen komma igång, är väl så att kroppen börjar andvända energin från fettet efter några dygn sen var allt bra tills jag började äta!
Intag vätska är det viktigaste!
Citera
2015-01-11, 20:11
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimzter
Hej!
Jag har vatten å kaffe fastat i 8 dygn, drack vatten och kaffe och snusade,
I mitt fall var det jobbigt med orken i 3 dagar sen började kroppen komma igång, är väl så att kroppen börjar andvända energin från fettet efter några dygn sen var allt bra tills jag började äta!
Intag vätska är det viktigaste!

Energi ifrån fett används hela tiden.
Citera
2015-01-11, 20:20
Medlem
Att svälta en vecka är egentligen inget problem, vi är genetiskt programmerade att klara svältperioder. Du kommer att bli trött och troligen få huvudvärk. Det senare kan dock motverkas om du ser till att få i dig tillräckligt med vätska. Vatten alltså.
Ta det lugnt när du börjar äta igen.
Citera
2015-01-11, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Energi ifrån fett används hela tiden.
Energin tas väl normalt ifrån den mat du intar när du ej fastar,
Det jag menar är att efter tre dygn börjar kroppen ta av fettet i kroppen och då mår man bättre för man får energi.
Har läst det någonstans på nätet för länge sedan, kanske tolkade jag helt fel men går ju att googla!
Citera
2015-01-11, 20:45
Medlem
Hodurs avatar
Du kan ju också hålla oss uppdaterade hur det går.

F.ö lär du äta så pass mycket efter denna fastvecka att du åker tillbaka till samma vikt. Så är det alltid. Hungern kontrollerar vårt energiintag.

Antagligen är det något kilo fett, samt lite muskler om du är vältränad och givetvis.. glykogen.

Jag tror du kommer ge upp efter någon dag eller två.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in