Citat:
Ursprungligen postat av
okok1
Spelar det någon roll ur ett hälsoperspektiv när man har sitt ätarfönster? När man sover så reparerar kroppen celler och sånt (i större utsträckning). Då kanske det är dumt att det första man gör på morgonen att chocka kroppen med massa mat? Jag läste också någonstans om att det var någon hormon (?) som hade högst värden på morgonen.
Finns det studier om det? Vad tror ni? Senare desto bättre?
Jag undrar också hur tätt inpå läggdags det är okej att äta en stor måltid utan att påverka sömnen negativt.
Hormonet du tänker på är kortisol. Fördelen med att fasta på morgonen är att du redan har fastat under sömnen, vilket gör att du kan spendera mer vaken tid ätandes. Många, mig inklusive, upplever även att det är som lättast att fasta på morgonen. Kortisol är även fettförbrännande, så vissa anser att det är fördelaktigt att fasta när kortisolvärdet ändå är som högst. Ett par koppar kaffe på det så är man igång!
Ju senare desto bättre är däremot inte sant. Du ska inte få i dig för mycket mat för nära inpå sömngåendet, då det inte bara kan sabba sömnen, utan nivåerna av tillväxthormon och annat under natten. Det vill vi inte. Att sluta äta några timmar innan läggdags är nog vettigt.
Jag har inga källor på något av ovanstående påståenden.
Hur sent du kan äta utan att sömnen blir lidande är det bara du själv som vet.