2013-07-23, 23:18
Medlem
21stCenturyVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dauit
Skummade igenom den lite för snabbt första gången märkte jag nu. Om man kollar på tidigare studier gjorda på samma ämne är resultat tvärtemot med vad dom kom fram till (fast mer kontrollerade studier då).

Jag reserverar för lite småfel hit och dit, sitter på mobilen.

Nej, frågeställningen, skippad frukost och risk för hjärt-,kjärlsjukdomar, har aldrig undersökts tidigare. Däremot "bifynden", försämrad insulinkänslighet och blodfetter, går tvärtemot kontrollerade studier, ja.
Citera
2013-07-24, 19:11
Medlem
Hur är det med att inte BCAA eller EAA utanför ätfönstret så att säga? Jag kör nu leangains upplägget och mår allmänt otroligt bra av det och jag känner att jag presterar bättre på gymmet och känner mig piggare än på länge. Ibland blir det dock så att jag under sommaren känner ibland kanske känner för att gå och dra en löprunda om det är skönt och fint väder på kvällen, alltså efter mitt ätfönster är stängt så att säga. Min första tanke är att det skulle vara bra att få i sig något efter det.

Jag har hört lite olika, vissa säger att det går bra att inta lite BCAA eller EAA och andra inte. på burken står det att en portion BCAA innehåller 10 kalorier.
Citera
2013-07-24, 21:22
Medlem
DoDaDas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asfas
Hur är det med att inte BCAA eller EAA utanför ätfönstret så att säga? Jag kör nu leangains upplägget och mår allmänt otroligt bra av det och jag känner att jag presterar bättre på gymmet och känner mig piggare än på länge. Ibland blir det dock så att jag under sommaren känner ibland kanske känner för att gå och dra en löprunda om det är skönt och fint väder på kvällen, alltså efter mitt ätfönster är stängt så att säga. Min första tanke är att det skulle vara bra att få i sig något efter det.

Jag har hört lite olika, vissa säger att det går bra att inta lite BCAA eller EAA och andra inte. på burken står det att en portion BCAA innehåller 10 kalorier.

Tekniskt sett bryter du fastan. Men dina 10 kalorier (eller menar du "kilo"kalorier?) är så pass lite energi att det är skit samma

Men som jag förstått det så är det bara positivt att inta BCAA.
Citera
2013-08-01, 20:49
Medlem
tpariss avatar
Någon som kör en fasta med 5dagar mat och 2 dagar med bara max ca4-500kcal? Vad har det gett för resultat?
Citera
2013-08-02, 10:11
Medlem
ManMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tparis
Någon som kör en fasta med 5dagar mat och 2 dagar med bara max ca4-500kcal? Vad har det gett för resultat?

Jag har inte periodiserat så exakt men jag har länge kört en eller två 24-36h fasta i veckan med några hundra kalorier från protein, aminosyror och kosttillskott. Ihop med träning och en kost som i övrigt är väl upplagt för att kunna göra det så har det gett väldigt fina resultat. Jag gillar att äta mycket när jag väl äter så det är ett bra sätt för mig att minska på det totala kolariintaget. Mina matkostnader har även gått ner eftersom jag totalt sett äter mindre protein när jag väl äter.
Citera
2013-08-21, 19:51
Medlem
cocaineducks avatar
Tjo, har lite frågor gällande PF som jag inte riktigt greppar. Är själv intresserad av det för att se hur det påverkar mitt allmänna hälsotillstånd. Det som fördes fram i den kända horizon dokumentären om minskade risker för cancer, H&L sjukdomar och framför allt sjukdomar som alzheimers gjorde mig väldigt intresserad av att se hur det skulle vara att leva så.

Jag fattade först och främst inte vad skillnaden var mellan dom olika varianterna som diskuteras. I dokumentären så pratar han om t.ex. 3-4 dagar i månaden, varannan dag och 5:2.
Jag fick inte riktigt någon klarhet i vad den stora skillnaden är mellan dom eller är det samma deal med samma resultat?

Det som känns mest hanterbart är 5:2, fattar dock inte varför man äter alls under fastan? Har det något syfte eller är det bara för att man inte ska vara så snurrig och trött? Är det bättre/sämre för viktnedgång och hälsoaspekterna om man kan skippa käk helt dom två dagarna man ska fasta?

Läser och hör om andra varianter där man äter varje dag men bara under 5-6h men smäller ändå i sig lika mycket kcal som man skulle gjort utspritt på dagen. Hur kan detta resultera i att man tappar vikt, förklara gärna som om jag vore 5 då jag inte kan ett smack om näringslära.

Tack
Citera
2013-08-21, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cocaineduck
Tjo, har lite frågor gällande PF som jag inte riktigt greppar. Är själv intresserad av det för att se hur det påverkar mitt allmänna hälsotillstånd. Det som fördes fram i den kända horizon dokumentären om minskade risker för cancer, H&L sjukdomar och framför allt sjukdomar som alzheimers gjorde mig väldigt intresserad av att se hur det skulle vara att leva så.

Jag fattade först och främst inte vad skillnaden var mellan dom olika varianterna som diskuteras. I dokumentären så pratar han om t.ex. 3-4 dagar i månaden, varannan dag och 5:2.
Jag fick inte riktigt någon klarhet i vad den stora skillnaden är mellan dom eller är det samma deal med samma resultat?

Det som känns mest hanterbart är 5:2, fattar dock inte varför man äter alls under fastan? Har det något syfte eller är det bara för att man inte ska vara så snurrig och trött? Är det bättre/sämre för viktnedgång och hälsoaspekterna om man kan skippa käk helt dom två dagarna man ska fasta?

Läser och hör om andra varianter där man äter varje dag men bara under 5-6h men smäller ändå i sig lika mycket kcal som man skulle gjort utspritt på dagen. Hur kan detta resultera i att man tappar vikt, förklara gärna som om jag vore 5 då jag inte kan ett smack om näringslära.

Tack

Du har en energibudget varje dygn, överskrider du ej den under dygnet kommer du ej gå upp, oavsett ifall du äter alla 24h eller bara 2-3, äter du under din budget går du ner i vikt.
Citera
2013-08-21, 20:20
Medlem
cocaineducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Du har en energibudget varje dygn, överskrider du ej den under dygnet kommer du ej gå upp, oavsett ifall du äter alla 24h eller bara 2-3, äter du under din budget går du ner i vikt.

Mmm, så jag fattar det innan jag hörde detta också. Men tydligen påstår folk att man går ner i vikt av att bara äta under en stund på dagen och inget dom andra timmarna. Räknar man kallt med att man inte äter lika mycket under dom timmarna som man skulle göra utspritt på dagen och det är så man går ner i vikt?
Citera
2013-08-21, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cocaineduck
Mmm, så jag fattar det innan jag hörde detta också. Men tydligen påstår folk att man går ner i vikt av att bara äta under en stund på dagen och inget dom andra timmarna. Räknar man kallt med att man inte äter lika mycket under dom timmarna som man skulle göra utspritt på dagen och det är så man går ner i vikt?

Ja, så är det nog mest logiska för de allra flesta
Citera
2013-09-02, 14:42
Medlem
Tänkte börja köra PF enligt Leangains metoden och jag spelar tennis 2 ggr i veckan i cirka 1-2 timmar. Räknar med att åtminstone hälften av tiden är intensiva matcher.
Borde jag räkna dessa dagar som träningsdagar ? ( Dvs köra på med fullt kaloriöverskott och mycket kolhydrater precis som vid styrketräningsdagar )
Citera
2013-09-07, 07:29
Medlem
okok1s avatar
Spelar det någon roll ur ett hälsoperspektiv när man har sitt ätarfönster? När man sover så reparerar kroppen celler och sånt (i större utsträckning). Då kanske det är dumt att det första man gör på morgonen att chocka kroppen med massa mat? Jag läste också någonstans om att det var någon hormon (?) som hade högst värden på morgonen.

Finns det studier om det? Vad tror ni? Senare desto bättre?

Jag undrar också hur tätt inpå läggdags det är okej att äta en stor måltid utan att påverka sömnen negativt.
Citera
2013-09-07, 08:00
Medlem
ManMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Spelar det någon roll ur ett hälsoperspektiv när man har sitt ätarfönster? När man sover så reparerar kroppen celler och sånt (i större utsträckning). Då kanske det är dumt att det första man gör på morgonen att chocka kroppen med massa mat? Jag läste också någonstans om att det var någon hormon (?) som hade högst värden på morgonen.

Finns det studier om det? Vad tror ni? Senare desto bättre?

Jag undrar också hur tätt inpå läggdags det är okej att äta en stor måltid utan att påverka sömnen negativt.

Hormonet du tänker på är kortisol. Fördelen med att fasta på morgonen är att du redan har fastat under sömnen, vilket gör att du kan spendera mer vaken tid ätandes. Många, mig inklusive, upplever även att det är som lättast att fasta på morgonen. Kortisol är även fettförbrännande, så vissa anser att det är fördelaktigt att fasta när kortisolvärdet ändå är som högst. Ett par koppar kaffe på det så är man igång!

Ju senare desto bättre är däremot inte sant. Du ska inte få i dig för mycket mat för nära inpå sömngåendet, då det inte bara kan sabba sömnen, utan nivåerna av tillväxthormon och annat under natten. Det vill vi inte. Att sluta äta några timmar innan läggdags är nog vettigt.

Jag har inga källor på något av ovanstående påståenden.

Hur sent du kan äta utan att sömnen blir lidande är det bara du själv som vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in