"Naroz Ali Barbari är självdestruktiv och djupt förtvivlad. Därför beslöt Migrationsverket att skicka honom till HVB-hemmet Sörgården i Timrå kommun. Där är personalen mycket orolig för den sargade pojken,
eller om man så vill, unge mannen."
"- Jag vet inte varför mina föräldrar flydde från Afghanistan, men vi var i Iran när min mamma dog och min bror försvann. Vi hade inget tillstånd att vara där och när min pappa blev deporterad blev jag helt ensam.
Noroz ägde bara några tusenlappar, men kunde lämna Iran med hjälp av människosmugglare.
- Vi kom till Turkiet och där gav sig smugglarna på mig. De misshandlade med knivar och gjorde allt de ville. Eftersom jag inte hade några pengar att ge dem tog de mig till ett enskilt rum där de gjorde allt. Jag kan inte säga med ord vad de gjorde, säger Noroz, medan tårarna börjar rinna."
"Verket ifrågasatte Noroz ålder.
- De frågade om jag kunde styrka min ålder. Men jag har ingen som kan skicka dokument från Afghanistan.
Då ville de ta ett prov på armen och ändrade min ålder flera år. Följden blev att Noroz fick flytta till flyktingförläggningen i Söderhamn och en lägenhet som delades med medelålders män.
Det blev ett traumatiskt uppbrott och svåra minnen tog överhanden.
- Jag kunde inte sova alls bland männen. Det som hände i Turkiet kom tillbaka. Jag förstod inte varför jag inte fick vara kvar med mina jämnåriga.
På järnvägsspåret genom Söderhamn försökte han ta sitt liv."
(Låter som en bedrift i sig att misslyckas med självmord medelst tåg.)
http://st.nu/medelpad/soraker/1.2531168--jag-ber-att-nagon-ska-hjalpa-mig-