Det är med en stor förundran jag läser ledaren i Expressen idag. Det verkar som om ledarredaktionen har läst några trådar här på Flashback om ensamkommande. Detta har jag och andra sagt i många år på detta forum. Vi har kallats lögnare, rasister och det har påståtts att vi vill bryta mot barnkonventionen.
Nåväl, tiden hinner ifatt de flesta.
http://www.expressen.se/ledare/alderstester-ar-inte-rasism/
Citat:
det är problematiskt att det av allt att döma finns vuxna migranter som registreras och behandlas som barn.
Ja, Expressen vågar inte säga att det kanske är en majoritet som är myndiga dock...
Citat:
För den enskilde är det knappast nyttigt att år efter år leva på en lögn, tvingas förställa sig, bli bemött som det barn man inte är. Han (det är i regel en han) kommer att tvingas ljuga för doktorer om sin ålder, vilket kan försvåra diagnostik och behandling av sjukdomar. Han kan tvingas jobba till 75 i ett hårt kroppsjobb för att få sin pension. Det är heller inte bra att placera vuxna män på samma institutioner som barn. Det är knappast bra för barnen, och de vuxna kan konkurrera ut barn i ett system där det alltid är brist på resurser.
Ungefär samma sak har KC, jag och andra skrivit nu i några år. Det är som en sammanfattning av mycket det vi skrivit. Nu är det mainstream.
Citat:
Dessutom är det mycket viktigt att folk har förtroende för migrationspolitiken.
En av mina viktigaste poänger genom åren. En migrationspolitik utan integritet, som inte ens försöker följa sina egna regler, är ett oerhört stort problem som får återverkningar i hela samhället.
Citat:
Det värsta misstaget av alla vore att klassa ett barn som vuxen.
Expressen pratar om felmarginaler, vilket såklart är viktigt att ta i beaktande vid tester. Men för fan, varför få en sån panik om någon enstaka 17-åring av tusentals asylanter klassas som 18 år. Det är väl inte hela världen om någon som är 17 år och 9 månader behandlas som vuxen istället för barn. Men Expressen kallar det för "Det värsta misstaget av alla". Jag håller inte med. Jävla kissnödig panik är vad det är.
Citat:
viljan att använda dem [åldertester] bör inte förväxlas med främlingsfientlighet.
Nej, precis. Det har vi sagt här på I&I i flera år.
Citat:
Det är nog lite kolonialistiskt att ta för givet att Sverige är den bästa platsen för alla människor, alltid, och att ett svenskt HVB-hem i alla lägen är bättre för ett ensamt barn än en afghansk eller somalisk mamma.
Expressens ledarredaktion låter som en kopia av mig själv!
Sammanfatting: Förutom någon enstaka mening i panik så är dagens ledare i Expressen ett koncentrat av vad vi "rasister"/realister/skeptiker sagt i många långa år här på I&I. Jag kan bara med viss tillfredställelse konstatera att våra åsikter inte längre är radikala och att samhället så sakta börjar hinna ifatt vår bildning i dessa frågor.