2012-04-26, 15:18
Medlem
spoilers avatar
Ursula förklarar.

"- Centerpartiet är öppet för att diskutera frågan om ensamkommande flyktingbarn, men då snarare ur perspektivet att öka mottagandet av dem i övriga Europa snarare än att minska mottagandet i Sverige.

- I mina ögon är det lite oklart vad Staffan Danielsson egentligen vill uppnå med sitt inlägg på DN-debatt, säger Centerpartiets migrationspolitiska talesperson Fredrick Federley angående dagens DN-debattartikel från Staffan Danielsson.

- Den åldersbestämning som han efterfrågar finns redan idag och görs enligt Socialstyrelsens allmänna råd. Åldersbestämning är en medicinsk fråga och inte en politisk.

- Sverige ska fullgöra sitt ansvar enligt svensk rätt och internationella konventioner och centerpartiet vill att fler människor ges möjlighet att komma till Sverige inte färre.

- Problemet idag är inte de barn som kommer till Sverige utan alla de barn som aldrig får komma till Europa."

http://www.centerpartiet.se/Nyheter/Arkiv-2012/C-vill-att-Europa-oppnar-upp-for-fler-ensamkommande-flyktingbarn-/
Citera
2012-04-28, 09:33
Medlem
MoLoKs avatar
Expressen goes I&I

Det är med en stor förundran jag läser ledaren i Expressen idag. Det verkar som om ledarredaktionen har läst några trådar här på Flashback om ensamkommande. Detta har jag och andra sagt i många år på detta forum. Vi har kallats lögnare, rasister och det har påståtts att vi vill bryta mot barnkonventionen.

Nåväl, tiden hinner ifatt de flesta.

http://www.expressen.se/ledare/alderstester-ar-inte-rasism/

Citat:
det är problematiskt att det av allt att döma finns vuxna migranter som registreras och behandlas som barn.

Ja, Expressen vågar inte säga att det kanske är en majoritet som är myndiga dock...

Citat:
För den enskilde är det knappast nyttigt att år efter år leva på en lögn, tvingas förställa sig, bli bemött som det barn man inte är. Han (det är i regel en han) kommer att tvingas ljuga för doktorer om sin ålder, vilket kan försvåra diagnostik och behandling av sjukdomar. Han kan tvingas jobba till 75 i ett hårt kroppsjobb för att få sin pension. Det är heller inte bra att placera vuxna män på samma institutioner som barn. Det är knappast bra för barnen, och de vuxna kan konkurrera ut barn i ett system där det alltid är brist på resurser.

Ungefär samma sak har KC, jag och andra skrivit nu i några år. Det är som en sammanfattning av mycket det vi skrivit. Nu är det mainstream.

Citat:
Dessutom är det mycket viktigt att folk har förtroende för migrationspolitiken.

En av mina viktigaste poänger genom åren. En migrationspolitik utan integritet, som inte ens försöker följa sina egna regler, är ett oerhört stort problem som får återverkningar i hela samhället.

Citat:
Det värsta misstaget av alla vore att klassa ett barn som vuxen.

Expressen pratar om felmarginaler, vilket såklart är viktigt att ta i beaktande vid tester. Men för fan, varför få en sån panik om någon enstaka 17-åring av tusentals asylanter klassas som 18 år. Det är väl inte hela världen om någon som är 17 år och 9 månader behandlas som vuxen istället för barn. Men Expressen kallar det för "Det värsta misstaget av alla". Jag håller inte med. Jävla kissnödig panik är vad det är.

Citat:
viljan att använda dem [åldertester] bör inte förväxlas med främlingsfientlighet.

Nej, precis. Det har vi sagt här på I&I i flera år.

Citat:
Det är nog lite kolonialistiskt att ta för givet att Sverige är den bästa platsen för alla människor, alltid, och att ett svenskt HVB-hem i alla lägen är bättre för ett ensamt barn än en afghansk eller somalisk mamma.

Expressens ledarredaktion låter som en kopia av mig själv!

Sammanfatting: Förutom någon enstaka mening i panik så är dagens ledare i Expressen ett koncentrat av vad vi "rasister"/realister/skeptiker sagt i många långa år här på I&I. Jag kan bara med viss tillfredställelse konstatera att våra åsikter inte längre är radikala och att samhället så sakta börjar hinna ifatt vår bildning i dessa frågor.
Citera
2012-04-28, 09:50
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Det är med en stor förundran jag läser ledaren i Expressen idag. Det verkar som om ledarredaktionen har läst några trådar här på Flashback om ensamkommande. Detta har jag och andra sagt i många år på detta forum. Vi har kallats lögnare, rasister och det har påståtts att vi vill bryta mot barnkonventionen.

Ja, Expressen vågar inte säga att det kanske är en majoritet som är myndiga dock...

Ungefär samma sak har KC, jag och andra skrivit nu i några år. Det är som en sammanfattning av mycket det vi skrivit. Nu är det mainstream.

En av mina viktigaste poänger genom åren. En migrationspolitik utan integritet, som inte ens försöker följa sina egna regler, är ett oerhört stort problem som får återverkningar i hela samhället.

Expressen pratar om felmarginaler, vilket såklart är viktigt att ta i beaktande vid tester. Men för fan, varför få en sån panik om någon enstaka 17-åring av tusentals asylanter klassas som 18 år. Det är väl inte hela världen om någon som är 17 år och 9 månader behandlas som vuxen istället för barn. Men Expressen kallar det för "Det värsta misstaget av alla". Jag håller inte med. Jävla kissnödig panik är vad det är.

Nej, precis. Det har vi sagt här på I&I i flera år.

Expressens ledarredaktion låter som en kopia av mig själv!

Sammanfatting: Förutom någon enstaka mening i panik så är dagens ledare i Expressen ett koncentrat av vad vi "rasister"/realister/skeptiker sagt i många långa år här på I&I. Jag kan bara med viss tillfredställelse konstatera att våra åsikter inte längre är radikala och att samhället så sakta börjar hinna ifatt vår bildning i dessa frågor.
Ja, det är fascinerande. Det är som att de lagt kalkerpapper på vissa inlägg som skrivits här under åren, och det är inte utan viss tillfredsställelse jag läser det. Nu får vi hoppas att intresseorganisationer som Rädda Barnen, Barnläkarföreningens arbetsgrupp för flyktingbarn, privata vårdbolag, galna miljöpartister/vänsterpartister eller liknande tillåts ta tillbaka initiativet.
Citera
2012-04-28, 10:36
Medlem
Grattis till KC, MoLoK m fl. Även Merit Wagers ihärdiga bloggande kanske hjälpt till.
Expressen tycks göra en totalvändning. Texten i ledaren hade för bara något år sedan klassats som fiske i brunt vatten av samma ledarredaktion.

Tidigare har Expressens alkoholskadade och sjukligt misstänksamma ledarredaktion trott sig vara förföljda av sk astroturfare, som skapat falska gräsrotskampanjer:

Senast redigerad av Batuta 2012-04-28 kl. 10:43.
Citera
2012-04-28, 10:56
Medlem
kakburks avatar
Citat:

Expressen tar ställning som den ledande ambivalenten bland tidningsjättarna.
Ibland onda, ibland goda. Ibland ultra-PK, ibland kritiska till rådande system.

Jag kommer ofrånkomligt att tänka på Folkpartiets språktestpopulism. Man gjorde dessa utspel för att kapa åt sig röster från verkligt invandringskritiska partier. I själva verket gjorde de inte ens en antydan till att genomföra språktest men det var inte heller meningen.

Nu har vi ett sjunkande skepp i form av centerpartiet där det nu utövas "populism" fast endast från ett fåtal personer.
Alla vet numera att ålderslögnen börjar bli uppmärksammad och sanningen får genomslag förr eller senare.
Varför inte låta centerpartiet tjäna dessa poäng? Ungefär som när folkpartiet tjänade språktestspoäng.
Jag tror att det är sånt här som ligger bakom Expressens välvilja. SD har ju unisont krävt ålderstest länge nu utan uppmärksamhet och så lägger sig ett par centerpartister i debatten och ska få all kredit för det.

Dessvärre så är det nog för sent för att försöka förvilla Svensson. Det står nog ganska klart för alla vilka som är de verkliga kritikerna även om en och annan går på det.
Citera
2012-04-28, 12:35
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakburk
Jag tror att det är sånt här som ligger bakom Expressens välvilja. SD har ju unisont krävt ålderstest länge nu utan uppmärksamhet och så lägger sig ett par centerpartister i debatten och ska få all kredit för det.
Var har SD unisont krävt detta?
Citera
2012-04-28, 12:54
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Var har SD unisont krävt detta?
Ja, det är väl snarare ett konsensustänkande. Sd har ju tidigare försökt få till stånd en debatt angående ensamkommande där krav på ålderstest är den logiska följden.
Björn Söder, gruppledare för SD i riksdagen, har ju nu skrivit debattartikel om det:
Röntga flyktingbarn och granska deras tänder i jakt på fuskare
http://debatt.svt.se/2012/04/26/rontga-flyktingbarn-och-granska-deras-tander-i-jakt-pa-fuskare/
https://sverigedemokraterna.se/2012/04/26/alderstesta-ensamkommande-minderariga-asylsokare/#more-7717

Någon opposition inom partiet angående ålderstest har jag inte hört talas om varpå jag tolkar det som ett unisont krav.
Jag antar att vi kommer att få se motioner i ärendet framöver.
Citera
2012-04-28, 13:05
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ja, det är väl snarare ett konsensustänkande. Sd har ju tidigare försökt få till stånd en debatt angående ensamkommande där krav på ålderstest är den logiska följden.
Björn Söder, gruppledare för SD i riksdagen, har ju nu skrivit debattartikel om det:
Röntga flyktingbarn och granska deras tänder i jakt på fuskare
http://debatt.svt.se/2012/04/26/rontga-flyktingbarn-och-granska-deras-tander-i-jakt-pa-fuskare/
https://sverigedemokraterna.se/2012/04/26/alderstesta-ensamkommande-minderariga-asylsokare/#more-7717

Någon opposition inom partiet angående ålderstest har jag inte hört talas om varpå jag tolkar det som ett unisont krav.
Jag antar att vi kommer att få se motioner i ärendet framöver.
Jag har drivit frågan om ålderstester här på FB under några år (tillsammans med några andra skribenter) och även jobbat med frågan utanför FB, och har aldrig sett SD driva frågan eller försöka få till stånd någon debatt i ämnet. Jag har heller aldrig förstått varför de inte gjort det, samtidigt är jag glad för att det blev något annat parti som tog tag i det så vi slipper de värsta rasistanklagelserna och ryggmärgsförsvaret. Hade det varit exempelvis Söder istället för Danielsson som skrivit debattartikeln i DN, så hade Expressen aldrig skrivit den ledare de nu gjorde.
Citera
2012-04-28, 13:22
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Jag har drivit frågan om ålderstester här på FB under några år (tillsammans med några andra skribenter) och även jobbat med frågan utanför FB, och har aldrig sett SD driva frågan eller försöka få till stånd någon debatt i ämnet. Jag har heller aldrig förstått varför de inte gjort det, samtidigt är jag glad för att det blev något annat parti som tog tag i det så vi slipper de värsta rasistanklagelserna och ryggmärgsförsvaret. Hade det varit exempelvis Söder istället för Danielsson som skrivit debattartikeln i DN, så hade Expressen aldrig skrivit den ledare de nu gjorde.
Ja, naturligtvis har du och andra här på FB varit ljusår före.
SD kunde (borde) ha motionerat tidigare i frågan. Nu har de visserligen bara suttit i riksdagen i 1,5 år och man kan ju undra varför inte någon annan tagit upp det tidigare.
Dock så har ju SD försökt få till stånd en debatt men avvisats vilket är märkligt. (har du missat det?)
http://blog.svd.se/politikdirekt/2012/04/nej-till-sds-begaran-att-debattera-flyktingbarn/

Den stora frågan är varför det förekommit fåntratts-låtgå-mentalitet bland samtliga politiker långt innan SD äntrade den politiska scenen. Varför kommer vissa från de etablerade partierna först nu och "tar tag i det"?
Citera
2012-04-28, 13:33
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ja, naturligtvis har du och andra här på FB varit ljusår före.
SD kunde (borde) ha motionerat tidigare i frågan. Nu har de visserligen bara suttit i riksdagen i 1,5 år och man kan ju undra varför inte någon annan tagit upp det tidigare.
Dock så har ju SD försökt få till stånd en debatt men avvisats vilket är märkligt. (har du missat det?)
http://blog.svd.se/politikdirekt/2012/04/nej-till-sds-begaran-att-debattera-flyktingbarn/

Den stora frågan är varför det förekommit fåntratts-låtgå-mentalitet bland samtliga politiker långt innan SD äntrade den politiska scenen. Varför kommer vissa från de etablerade partierna först nu och "tar tag i det"?
Ja, det hade jag missat. Heder till dem för detta.

Däremot har SD liksom alla andra partier lyst med sin frånvaro i frågan om ålderstester under de senaste åren, och då blir det också märkligt att få det att framstå som att Expressen "stjäl" frågan och bonuspoängen från SD och skänker dem till Centern. Som jag sa, för mig som partipolitiskt obunden debattör i frågan så tycker jag att det finns en klar fördel med att det blev C istället för SD som lyfte ämnet så att det fick plats i riksmedia. Hade det varit Söder, Ekeroth eller Åkesson som skrivit debattartikeln så hade reaktionerna blivit helt annorlunda och sakfrågan hade varit omöjlig att diskutera.

Din sista frågeställning kan jag bara hålla med om, och det finns inget bra svar på den annat än dumhet, feghet och okunskap.
Citera
2012-04-28, 13:41
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:

1. Det har varit politiskt självmord att angripa invandringen. Att dessutom anggripa invandringen av ensamma små barn skulle nog innebära att du blev mördad i riksdagen.

2. Det enda Migrationsverket vill är att växa som myndighet. Fler anställda, högre budget, extramiljarder en eller två gånger per år. Då känner sig de höga tjänstemännen och cheferna där viktiga. De ensamkommande är ett utmärkt slagträ för att kunna växa och få mer pengar att spendera.

3. Vi ska vara på det klara med att en ensamkommande ung man 17-25 år är kanske den bästa "flyktingen" Sverige kan få, rent ekonomiskt. Glöm startkostnaden de första åren. Alla räknar med att Mustafa från Afghanistan ska jobba i 40-50 år i Sverige. En sak är säker - de ensamkommande integreras jävligt snabbt i jämförelse med en hel släkt/familj från Somalia. Jag kan tänka mig att de allra flesta lär sig språket blixtsnabbt!

De ensamkommande är alltså en stor chanstagning från svenskt håll. Dock tror jag de har större chans att lyckas än medelålders invandrare från samma länder.

---

Det finns dock stora problem som väntar. Den ojämna könsfördelningen kommer att slå hårt om några år. Jag tror att många av de unga männen har psykiska problem som kommer att blomma ut. Sen vet jag inte hur hälsosamt det är för Sverige att var 20:e ung man snart har en bakgrund som ensamkommande.

Det är ett stort experiment.

Håll tummarna.
Citera
2012-04-28, 14:31
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
En sak är säker - de ensamkommande integreras jävligt snabbt i jämförelse med en hel släkt/familj från Somalia. Jag kan tänka mig att de allra flesta lär sig språket blixtsnabbt!

De ensamkommande är alltså en stor chanstagning från svenskt håll. Dock tror jag de har större chans att lyckas än medelålders invandrare från samma länder.
Plockar ut den här biten, som enligt min erfarenhet är helt riktig. De som får chansen att komma till ett boende med svensktalande personal dygnet runt får en helt annan språkinlärningskurva än de som hamnar i en lägenhet med 3-5 andra icke svenskspråkiga asylsökare. På samma sätt får de bättre chanser att snabbt lära sig svenska värderingar och lagar, och minska riskerna för riktiga kulturkrockar.

De ensamkommande som vill plugga och är ambitiösa får en riktigt bra start, och jag vet flera som gått vidare till eftergymnasiala studier. Pratar vi enbart om dessa, så är det förmodligen en ganska bra investering för aktiebolaget Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in