2010-08-24, 16:50
Medlem
Napoleonsayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seiza
Jag sitter i tankarna på att söka ett jobb som jag egentligen inte vill/behöver få. Jag har mitt på det torra med snart sju år som konsult i ett och samma företag. Men det är alltid kul att testa marknaden lite genom att söka jobb som skulle kunna vara intressanta, dessutom kan man använda det som hävstång vid löneförahandlingar.

Den här gången har jag dock funderingar på att göra det personliga brevet till något annorlunda än det vanliga standardbrevet. Att skriva har jag lätt för, men jag är ute efter ideér på hur jag kan lägga upp det. Hur sticker man ut på ett positivt sätt? Kaxig, udda, rolig?

Jobbet ifråga är ett jobb som kräver akademisk utbildning och vikten ligger vid skrivande, bildbehandling och marknadsföring. Någon som testat att skicka in udda ansökningar med framgång och har lust att dela med sig eller någon som sitter med en idé de inte vågat testa fullt ut? Dela med er.

För egen del tar jag alla kaxiga människor till intervju. Dyker personen upp och har fog för sin kaxighet är det bara att gratulera dig själv till en schysst rekrytering. Är personen alldeles för stöddig i förhållande till sin kompetens får du njuta av en underhållande kvart där du får chansen att trycka tillbaks grabben i skorna. Kör!
Citera
2010-08-25, 19:04
Medlem
Shawn92s avatar
hej! behöver lite snabb hjälp från er käre flashbackare med mitt CV!

Vart i en butik igår, där butikschefen hastigt nämnde att jag skulle "skriva vilka tider jag skulle vilja arbeta och lite om mig själv."

Anar att han i det första fallet syftade på att jag skulle skriva arbetstiderna i ett CV och skriva ett personligt brev vid sidan om där jag beskriver om mig själv.

Är aningen förvirrad här. Blev nyss klar med CV:et. Då det här är första gången det skett mig, lyder frågan: vart ska jag klämma in mina önskade arbetstider?
Senast redigerad av Shawn92 2010-08-25 kl. 19:08.
Citera
2010-08-26, 12:25
Bannlyst
Två frågor.

Att ha sitt CV i PDFformat bra eller anus?

Att under referenser skriva "visas på förfrågan" bra eller anus?
Citera
2010-08-26, 13:19
Medlem
Hur mycket skriver ni om er själva i ert CV?

T.ex.

"Pedant skulle jag inte vilja kalla mig, men jag vill alltid ha ordning och reda kring mig.

Även om jag redan som åttaåring satt och räknade pengar så är det de senaste fyra åren som jag mer och mer intresserat mig för att effektivisera saker och ting vilket leder till en ökad lönsamhet. Detta inte bara för verksamheter utan även för mitt egna liv där bland annat ständiga målsättningar har blivit aktuellt

På fritiden sysslar jag med styrke- och konditionsträning samt umgås med mina vänner och min flickvän. Mina vänner beskriver mig ofta som en kämpe och den som verkligen vågar bjuda på mig själv."

Är detta cv-material eller bör jag köra detta i det personligabrevet istället? Och om det nu ska stå i det personligabrevet istället vad skriver ni då under "personliga egenskaper" på ert CV?
Citera
2010-08-26, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackgirl
Två frågor.

Att ha sitt CV i PDFformat bra eller anus?

Att under referenser skriva "visas på förfrågan" bra eller anus?

Bra på båda

Jag skickar alltid med en pdf när man ska söka via epost. Det är ju bästa sättet att ha kontroll över hur filen ser ut hos mottagaren
Citera
2010-08-26, 16:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mengo
Bra på båda

Jag skickar alltid med en pdf när man ska söka via epost. Det är ju bästa sättet att ha kontroll över hur filen ser ut hos mottagaren

Kanske sant. Jag har alltid kört på word, men kör pdf hädanefter!
Citera
2010-08-26, 16:28
Bannlyst
Om man har hoppat av en utbildning är det då fult att skriva in utbildningen samt start och slut datum för den period man var där? Bör man skriva att man inte avslutat den också eller kan man skippa att skriva det med gott samvete?
Citera
2010-08-27, 12:59
Medlem
kvints avatar
Bör man ha med en bild av sig själv i CV:et?
Citera
2010-08-27, 18:56
Medlem
4thtimearounds avatar
Ska söka jobb på GAME och andra tvspelsbutiker. Har i princip skrivit klart mitt CV och personliga brev, har bara "Målsättning" kvar. Tyvärr står det helt still i skallen just nu, har suttit i timmar och försökt hitta på något bra att skriva, men det går bara inte. Är riktigt frustrerad.

Någon som kan ge mig något bra tips på att skriva så min hjärna kommer igång igen?

Tack på förhand.
Citera
2010-08-27, 22:18
Medlem
Midsummers avatar
Jag har ägnat kvällen åt att skriva ett CV då jag har planer på att dra till Norge om ett tag. Jag skulle bli väldigt glad ifall någon kunde läsa igenom det och ge kritik på hur jag har lagt upp det och ifall det stämmer överens med hur ett CV ska se ut. Jag ska imorgon sätta ut korrekta datum.

CV: http://img840.imageshack.us/img840/5556/kopia.jpg
Senast redigerad av Midsummer 2010-08-27 kl. 22:21.
Citera
2010-08-29, 15:27
Medlem
Skulle behöva lite feedback på ett personligt brev jag har tänkt skicka till samtliga fiskindustrier i Norge.

Väldigt tacksam för svar

Hej!

Jag heter xxxx xxxxxx och är en kille på 20 år som för 1 år sedan tog studenten och nu är väldigt sugen på att komma ut i arbetslivet igen och visa vad jag går för.

Det senaste året har spenderats i militärens kläder, då jag under 11 månaders tid gjorde lumpen som skyttesoldat. Just lumpen anser jag vara en av mina viktigaste erfarenheter hittills i livet.
Där fick vi lära oss att utstå både fysisk och psykisk stress samt lösa uppgifter i väldigt tuffa förhållanden, detta gjorde att jag lärde känna mig själv bättre och fick en bra uppfattning av vad jag klarar av psykiskt och fysiskt. Utifrån dessa erfarenheter och tidigare jobberfarenheter anser jag att jobb under pressade förhållanden inte är några problem för mig

Det jag framförallt gillar att göra på min fritid är att träna. Har under hela mitt liv utövat diverse idrotter så som fotboll, innebandy och handboll. Just nu är det dock bara gymmet ett par gånger i veckan som gäller.
Utöver det gillar jag att resa mycket, brukar bli minst en långresa per år.

Varför borde ni då anställa just mig?
Jo som jag tidigare nämnt så är jag övertygad om att jag på ett bra sätt skulle klara av den stress och fysiska trötthet som kan vara vardag för en person inom fiskindustrin.
En annan anledning är att jag genom mycket träning har uppnått en god hälsa och är väldigt sällan sjuk så ni kan verkligen räkna med att jag alltid kommer till jobbet och gör ett bra jobb.

Med vänliga hälsningar

// xxxx xxxxxx"
Senast redigerad av gambrinuus 2010-08-29 kl. 15:40.
Citera
2010-08-29, 15:31
Medlem
Napoleonsayss avatar
Jag är begaistrad!
Citat:
Ursprungligen postat av gambrinuus
Skulle behöva lite feedbak på ett personligt brev jag har tänkt skicka till samtliga fiskindustrier i Norge.

Väldigt tacksam för svar

Hej!

Jag heter xxxx xxxxxx och är en kille på 20 år som för 1 år sedan tog studenten och nu är väldigt sugen på att komma ut i arbetslivet igen och visa vad jag går för.

Det senaste året har spenderats i militärens kläder, då jag under 11 månaders tid gjorde lumpen som skyttesoldat. Just lumpen anser jag vara en av mina viktigaste erfarenheter hittills i livet.
Där fick vi lära oss att utstå både fysisk och psykisk stress samt lösa uppgifter i väldigt tuffa förhållanden, detta gjorde att jag lärde känna mig själv bättre och fick en bra uppfattning av vad jag klarar av psykiskt och fysiskt. Utifrån dessa erfarenheter och tidigare jobberfarenheter anser jag att jobb under pressade förhållanden inte är några problem för mig

Det jag framförallt gillar att göra på min fritid är att träna. Har under hela mitt liv utövat diverse idrotter så som fotboll, innebandy och handboll. Just nu är det dock bara gymmet ett par gånger i veckan som gäller.
Utöver det gillar jag att resa mycket, brukar bli minst en långresa per år.

Varför borde ni då anställa just mig?
Jo som jag tidigare nämnt så är jag övertygad om att jag på ett bra sätt skulle klara av den stress och fysiska trötthet som kan vara vardag för en person inom fiskindustrin.
En annan anledning är att jag genom mycket träning har uppnått en god hälsa och är väldigt sällan sjuk så ni kan verkligen räkna med att jag alltid kommer till jobbet och gör ett bra jobb.

Med vänliga hälsningar

// xxxx xxxxxx"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in