2009-09-22, 17:21
Medlem
pirates avatar
Jag skulle uppskatta lite kritik på det personliga brevet. Kommer även att lägga upp mitt CV men ska göra lite ändringar först.

Citera
2009-09-22, 22:22
Medlem
tigertompas avatar
Hej Pirate

Det fungera som det är nu, men vi som har studerat längre har alltid något att klaga på Kolla genom språket, och i mitt eget tycke, så tycker jag att du kanske skulle tona ner detsamma lite.

FÖr mitt examensarbete. Är det inte bättre skriva Mitt examensarbete?

På XXX fick jag daglig kontakt med gäster som ledde till att jag utvecklade min socialkompetens. Det är så jag hade skrivit den meningen och inte betonat det ännu mer. Det kan bli feltolkad, därmed inte sagt att det är fel att skriva på de sättet som du gör. Det var allt jag hade säga och personligen anser jag att det är ett av de bästa cv`n som har lagts upp här.
Citera
2009-09-22, 23:00
Medlem
pirates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigertompa
Hej Pirate

Det fungera som det är nu, men vi som har studerat längre har alltid något att klaga på Kolla genom språket, och i mitt eget tycke, så tycker jag att du kanske skulle tona ner detsamma lite.

FÖr mitt examensarbete. Är det inte bättre skriva Mitt examensarbete?

På XXX fick jag daglig kontakt med gäster som ledde till att jag utvecklade min socialkompetens. Det är så jag hade skrivit den meningen och inte betonat det ännu mer. Det kan bli feltolkad, därmed inte sagt att det är fel att skriva på de sättet som du gör. Det var allt jag hade säga och personligen anser jag att det är ett av de bästa cv`n som har lagts upp här.

Jag tackar för komplimangen.
Det är även bra att det finns nåt att klaga på då det finns rum för förbättring vilket gör brevet bättre.
Jag ska ta mig an det du har skrivit och applicera förändringarna.
Dock skulle jag vilja fråga lite om (1)vad du menar med att tona ner det lite och (2) språket, då jag läst mig blind på brevet så hade jag uppskattat ifall du kunde peka ut lite vad som jag ska titta på.

Än en gång, tack för att du tar dig tiden.
Citera
2009-09-23, 00:00
Medlem
tigertompas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pirate
Jag tackar för komplimangen.
Det är även bra att det finns nåt att klaga på då det finns rum för förbättring vilket gör brevet bättre.
Jag ska ta mig an det du har skrivit och applicera förändringarna.
Dock skulle jag vilja fråga lite om (1)vad du menar med att tona ner det lite och (2) språket, då jag läst mig blind på brevet så hade jag uppskattat ifall du kunde peka ut lite vad som jag ska titta på.

Än en gång, tack för att du tar dig tiden.

Det jag påpekade, med ännu mer i socialkompetens meningen.

Fastän nyutexaminerad, anser jag mig själv inte typisk. Det är väl ingen bra förmedlingen? Den främsta egenskapen jag har är att jag vet att jag brinner för att arbeta med IT och kommer att kunna motivera mig i arbetet för att utvecklas och trivas på mitt arbete. Den meningen är ganska lång? Sådana språkliga saker kanske man skall se över för att framstå mer seriöst i sin ansökan.
Citera
2009-09-23, 13:08
Medlem
Alltså en fråga om det här med CV.

Om man, som jag, varken har någon tidigare erfarenhet av jobb eller någon särskild utbildning (utöver gymnasiet), är det ens någon mening med ett CV? Och blir det inte bara en kopia av någon mall med i stort sett tomma fält?

Det enda som är + för mig är att jag har körkort, i övrigt är mitt papper blankt.

Hur ska jag göra?
Citera
2009-09-23, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Expos
Alltså en fråga om det här med CV.

Om man, som jag, varken har någon tidigare erfarenhet av jobb eller någon särskild utbildning (utöver gymnasiet), är det ens någon mening med ett CV? Och blir det inte bara en kopia av någon mall med i stort sett tomma fält?

Det enda som är + för mig är att jag har körkort, i övrigt är mitt papper blankt.

Hur ska jag göra?
Ingen som har något tips? Ni har ju chansen att hindra ett framtida bidragsberoende här, jag är ung och vill ha jobb!
Citera
2009-09-23, 16:38
Medlem
Qquads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expos
Ingen som har något tips? Ni har ju chansen att hindra ett framtida bidragsberoende här, jag är ung och vill ha jobb!

Har du gjort något alls sen gymnasiet? Har du haft något sommarjobb? I så fall kan det vara bra att ha med det. Ett CV visar åtminstone vilken utbildning du har, du kan skriva med om du varit med i några föreningar, om du idrottat, fritidsintressen osv. Jag tycker nog att du ska ha ett CV även om det kanske ser magert ut. Desto bättre då det ryms på en sida
Citera
2009-09-23, 16:45
Medlem
Inget jobb alls, gick ut gymnasiet i år. Har delat ut tidningar i 1 vecka när jag var 13, det är i princip allt.

Jag tränar i en sport för tillfället men mycket mer än så är det inte, och det "behövs" väl bara nämnas i det personliga brevet, tillsammans med nån rad om fritidsintressen bl.a.?

Så en summering av mina meriter är:
  • Gymnasieutbildning
  • Körkort ganska färskt (vilket inte direkt lär vara till min fördel ifall jag söker t.ex. budbilsjobb)
  • God datorvana (det brukar väl nämnas)
Citera
2009-09-23, 21:05
Medlem
Qquads avatar
När du inte har så mycket meriter kan du istället kombinera CV:n med brevet, typ något i den här stilen:
http://www.cv-guiden.se/gratis_guide/cvguide/cv_exempel/cv-exempel-3.htm
Citera
2009-09-23, 21:21
Medlem
flanellografs avatar
Har tack vare er fått en jobbintervju, tackar för all hjälp! Är så nervös att min mage har gått och självdött i princip, intervjun är först på måndag, där ett kunskapsprov väntar... Jag kommer ju klättra på väggarna tills dess!

Kan ju tillägga att det är min första arbetsintervju.
Citera
2009-09-23, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qquad
När du inte har så mycket meriter kan du istället kombinera CV:n med brevet, typ något i den här stilen:
Ja, det var något sånt jag hade tänkt!

Får se hur det blir, men jag kommer heller inte söka kvalificerade jobb direkt (TM, lager, kundtjänst, butik o dyl.) så dom lägger förhoppningsvis inte alltför stor vikt vid ens CV, då kanske det personliga brevet är viktigare?

flanell: Vad för jobb är det du har sökt? Skulle vara kul om du berättade lite mer om det hela.
Citera
2009-09-24, 00:16
Medlem
GROTTULFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qquad

Får jag bara fråga, hur fick du jobbet som ambulansförare?!?
Något som jag väldigt gärna skulle vilja
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in